RVS 316 en corrosie door zeewater

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

RVS 316 en corrosie door zeewater

Bericht door Sven »

Een klant van mij heeft putcorrosie ontdekt op een omderdeel van het DHZ zelfstuursysteem dat ik 'm geleverd heb.

Het onderdeel in de video's is een koudgetrokken naadloze buis, zonder oppervlaktebehandeling.
De eerdere versie was geslepen gelaste buis, ook 316, die bleek niet nauwkeurig genoeg.

De putcorrosie treed vooral op waar het materiaal omsloten is door kunststof. Bij het kraagje roteert het plastic, aan de andere kant zit het geklemd in stauff pijpbeugels. de corrosie treed op onder het klemgebied (de strepen)

Hij heeft de onderstaande video's gemaakt.

http://youtu.be/lyHJONo4HMM
http://youtu.be/PxRrDQ_FVig

Het lijkt er niet op dat dit door besmetting met ijzer is tijdens werkzaamheden. Kan het nog door onzorgvuldige opslag oid komen?

Maar vooral, hoe kan ik het voorkomen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: RVS 316 en corrosie door zeewater

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jammer dat we niet kunnen zien hoe de buis nieuw was, de rest van de buis ziet er nu niet bepaald geborsteld of geschuurd uit. Dus bepaalde deukjes kunnen er al in gezeten hebben.
Koudgetrokken, daar moet wel veel materiaalspanning in zitten, en waar spanning zit heb je eerder last van corrosie ( interkristallijne corrosie ). Je zou eens kunnen kijken of je die buis spanningsarm kunt laten gloeien ( informeren bij een harderij )
Verder weten we ook niet welke materialen er nog meer in de buurt zitten die eventueel enige invloed kunnen hebben.
En zeewaterbestendig betekend 'beter dan andere materialen' maar is nog niet heilig. Hoe lang zit dit al in het water, en hoelang zou het duren voordat je last van die putjes krijgt ? Als dit na b.v. 2 jaar is, zou het maar zo nog 10 jaar kunnen duren voordat je het onderdeel moet vervangen, mooi toch.
Lees dit stukje eens : http://www.mcbboek.nl/MCB_h06/Corrosie_ ... _staal.htm
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: RVS 316 en corrosie door zeewater

Bericht door Sven »

Altijd weer goede feedback Hugo ;)

De buis heeft geen "heat" gekregen. (Heat no staat op de buis)
De dichtstbijzijnde materialen zijn plastic en meer RVS (boutjes en moertjes in A4, da's meen ik ook 316)
In het hele apparaat zitten verder nog messing en koolstofvezel/epoxy buis, die komen binnen 10 cm van het buisje in de video's, het messing buisje zit om de koolstofbuis gelijmd.

Onder water zit nog een bronzen schroef, tenminste dat denk ik. Anders bungelt er nog een buitenboordmotor op een cm of 20-25.

Het zout dat contact krijgt met dit buisje is gesproeid zeewater. Het ding bevind zich boven water en heeft dus geen direct contact met iets anders dan plastic.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: RVS 316 en corrosie door zeewater

Bericht door Linki »

In aanvulling op hugo.

Ik meen te zien in het tweede filmpje op 10 sec. en op 60 sec. dat de er nog een tekst op de buis geprint staat, wat impliceert dat je de buis niet geslepen en daarna (elektrolytisch)gepolijst hebt. Iets dat de weerstand tegen corrosie aanzienlijk verhoogt.
Ook de spleet tussen de buis en het kunststof lager is niet bevorderlijk.
Je zou het lager axiaal en radiaal van groeven kunnen voorzien zodat de contact vlakken klein worden en de bovenzijde zo vormgeven dat het lager met regenwater schoon gespoeld wordt.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: RVS 316 en corrosie door zeewater

Bericht door michel pet »

ik denk dat het elektrolytisch is wat dit veroorzaakt.
ik heb al een aantal hho cellen gebouwd en daar zie je dat ook gebeuren.
dit is bij 12 volt en 15 amp dus tig vaktoren meer kwa elektrolytisch.
ik werk daar met 316l rvs en gedestileerd water en goodsteen onstopper dit is dus zeer schoon en komt niet in kontakt met andere matriaalen en toch krijg je bruine cq zwarte plekjes.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Optibf20
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2007 11:00

Re: RVS 316 en corrosie door zeewater

Bericht door Optibf20 »

Hallo,

Ik weet niet of de klemmen van PVC zijn, hier zit namelijk Chloor in en 316 vind dit niet leuk.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: RVS 316 en corrosie door zeewater

Bericht door Sven »

Dank voor de reacties mensen. Stap 1 zou dus moeten zijn, polijsten. En in een vervolgstadium eventueel gegloeide buis nemen...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: RVS 316 en corrosie door zeewater

Bericht door johan jorez »

hier een citaat uit wikipedia
Passiveren van roestvast staal

Door diverse bewerkingen die producten van roestvast staal ondergaan, kunnen aan de buitenzijde van het metaaloppervlak veranderingen ontstaan, waardoor het roestvaste karakter tijdelijk of blijvend wordt aangetast.
Normaal beschermt een passieve laag chroom(III)oxide (Cr2O3) het metaal. Deze laag wordt in stand gehouden, door een bijzondere eigenschap van roestvast staal. Als namelijk het metaaloppervlak wordt beschadigd, dan zal als regel de passieve laag vrij snel herstellen als er voldoende zuurstof voorhanden is. Er zijn echter omstandigheden, waarbij dit herstel niet plaatsvindt. Door diverse bewerkingen wordt namelijk het evenwicht dusdanig verstoord , dat de passieve toestand verdwijnt en er een actieve laag ontstaat. Dit kan optreden bij bewerkingen als lassen, buigen of verspanen, waardoor zuurstofarme plaatsen ontstaan en herstel uitblijft. Hierdoor verdwijnen de roestvaste eigenschappen en kan bij blootstelling aan gassen of vloeistoffen corrosie optreden.
Om dit euvel tegen te gaan, is er een methode ontwikkeld, waarbij de ontstane actieve laag weer wordt omgezet naar een passieve laag. Het is hierbij meestal gewenst de bewerkte producten te ontvetten en daarna te beitsen met een mengsel van salpeterzuur (HNO3) en waterstoffluoride (HF), om verontreinigingen van het metaaloppervlak te verwijderen. Dit kan nodig zijn bij gelaste oppervlakken en bij gedraaide voorwerpen waarbij een koelvloeistof wordt gebruikt.
Het eigenlijke passiveren geschiedt door een behandeling in een bad met salpeterzuur, waardoor de passieve toestand terugkeert door herstel van het laagje chroomoxide. Door deze behandeling krijgt het onderliggende metaal zijn oorspronkelijke corrosiebescherming terug.
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: RVS 316 en corrosie door zeewater

Bericht door Sven »

Het buisje is enkel afgezaagd en heeft verder geen bewerkingen ondergaan.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Herman
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2007 11:40

Re: RVS 316 en corrosie door zeewater

Bericht door Herman »

Als de koolstof buis in contact staat met het RVS, dan is corrosie niet uit te sluiten (elektrolyse corrosie). Koolstof altijd isoleren van staal en aluminium, zeker in natte en zoute condities. dit kan door er bijvoorbeeld glasvezel omheen aan te brengen, op de contactvlakken.
Plaats reactie