Alu profielen t.o.v. Alu zelfmaak

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Alu profielen t.o.v. Alu zelfmaak

Bericht door Jfwiet »

De titel zegt het eigenlijk al.

Stel ik koop een aantal zware profielen, 4-5mm dikke wand. Daarvan maak ik het onderstel van mijn te maken machine. Is dit even stevig als een blok aluminium op maat laten maken en daar gaten in maken en tappen?

Dat het niet dezelfde massa heeft, dat klopt, maar dan zou ik bijvoorbeeld fijn zand in het profiel kunnen laten lopen. Kracht berekeningen zullen denk ik ook niet heel erg schelen, die profielen bestaan vooral uit driehoeken enzo, wat heel stevig is, terwijl het volledige blok anders de krachten moet verdelen op zijn vierkante vorm.

Ook denk ik dat het op maat laten maken en vlak frezen/slijpen van een blok een stuk duurder is dan een standaard blok kopen en op maat zagen.

Iemand anders wat ideeen er over?
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Alu profielen t.o.v. Alu zelfmaak

Bericht door klaas van gemerden »

Ha jfwiet,

Aluminium masief zal de trillingen beter dempen. voor het vierkant geld 1/6b*h² je ziet dus dat voor de doorbuiging de hoogte in een bepaalde richting het belangrijkst is.
Voor de trillingen zijn stabiliteit, afmeting(van de profielen) en gewicht de belangrijkste positieve factoren heb ik begrepen.

Zoveel mogelijk driehoeken maken de verbindingen tussen de verschillende profielen zijn het belangrijkst ik zie wel eens iets voorbij komen en dan denk ik tsja mooie profielen maar de verbindingen kun je beter zwaarder uitvoeren.
de machine van ziggy ziet er wel goed uit naar mijn idee! linkje naar zijn freesmachine maar die kende je natuurlijk al.

Je kan eventueel ook stalen kokers gebruiken. Het voordeel is dat die behoorlijk goedkoper zijn.

Waar je voor moet kiezen!
Wat je allemaal in je machine park of van de baas ter beschikking hebt, zou voor mij bepalend zijn.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Alu profielen t.o.v. Alu zelfmaak

Bericht door Jfwiet »

Ik heb zelf geen machines tot mijn beschikking dus is voor mij de keuze makkelijk. Laten maken.

Gewicht is natuurlijk een belangrijk punt als ik trillingen tegen wil gaan. Daarom denk ik ook dat als ik de ruimte
in het profiel, net als bij geluid speakers, opvul met zand. Dat dit een positief effect heeft. Natuurlijk nooit zo goed
als een volledig dicht proviel. Maar wel denk ik een effect dat niet negatief is.

Ik kan redelijk goedkoop aan profiel komen, waarschijnlijk goedkoper dan het op maat laten maken van een massief blok:
635

Als ik dus deze opvul. Dan denk ik dat het mogelijk moet zijn redelijk stabiel te bouwen.
Ziggy2
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 dec 2007 10:41
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Alu profielen t.o.v. Alu zelfmaak

Bericht door Ziggy2 »

Hallo,
ik gebruik profielen van deze afmetingen, en ik moet zeggen, ze zijn stabiel genoeg.
Ik bewerkt messing en alu, maar ook hout. Ik heb zo'n idee, dat het opvullen van de ruimtes met zand alleen de klangkast opvuld en zo het geluid absorbeert.
Het is wel zaak, om de uiteinden goed haaks te bewerken.
Groetjes

Ziggy
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13467
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alu profielen t.o.v. Alu zelfmaak

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat opvullen met l;os zand ook werkelijk geen moer helpt.. laat ze dan vollopen met Epoxymortel...

( er is al iemand die speakers maakt van Epoxybeton geloof ik, schijnen fantastisch te klinken, en helaas een fortuin te kosten.. )

op CNCZONE.COM loopt een draadje over EpoxyGraniet, gewoon fijne granietkorrels in een epoxymortel, er zijn ook al commerciele fabrikanten die machines maken van Epoxy-mortels ( Renishaw heeft tenslotte ook CarbonFibre Styli voor Touch-probes )
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Alu profielen t.o.v. Alu zelfmaak

Bericht door klaas van gemerden »

Ha jfwiet,

Ik weet dat een kennis van Kevin damen een machine heeft gebouwd met epoxy nog wat...
Wellicht bij hem eens informeren.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Alu profielen t.o.v. Alu zelfmaak

Bericht door Jfwiet »

Ziggy2 schreef:Hallo,
ik gebruik profielen van deze afmetingen, en ik moet zeggen, ze zijn stabiel genoeg.
Ik bewerkt messing en alu, maar ook hout. Ik heb zo'n idee, dat het opvullen van de ruimtes met zand alleen de klangkast opvuld en zo het geluid absorbeert.
Het is wel zaak, om de uiteinden goed haaks te bewerken.
Dit is precies waar het om gaat, geluid is een trilling. Dus die opvangen word het geluid beter, misschien dat trillingen in de machine dan ook minder worden.

Ook alleen omdat het meer massa is als je ze opvult zal het wel een positief effect hebben. Denk niet dat het een negatief effecht heeft in iedergeval.

Maar ik ben blij om te horen dat je hiermee genoeg stevigheid hebt om aluminium en messing te frezen. Dat is precies wat ik ook wil proberen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Alu profielen t.o.v. Alu zelfmaak

Bericht door audiomanics »

Dat de structure van de portaal en het bed stevig genoeg moet zijn staat buiten kijf. Dat er trillingen en andere krachten optreden door acceleratie etc. ook. Maar die energie moet ergens in verdwijnen.
Om die reden heb ik de poten van de "tafel" uitgevoerd in relatief licht materiaal. Bij sterke acceleraties staat de bank ook wat te schudden maar hier is niets van terug te vinden in het product, in de vorm van stapfouten of afwijkingen door torsie etc. Het werkt dus prima..
Als een schok nergens in geabsorbeerd kan worden wordt hij weerkaatst naar de oorsprong. Het liefst zou je willen dat de constructie zo stijf was dat er geen trillingen mogelijk waren, maar een ton graniet is dan nog niet genoeg.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie