Kleine T nuts voor profielen ?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Kleine T nuts voor profielen ?

Bericht door wrinex »

hoi, gezien ik 80x80 profiel wil gebruiken voor mijn brug zou het zo fijn zijn als ik de geleiding er zo op zou kunnen schroeven, voor de lange as (y) gebruik ik nu TBR20 rail deze kan zo op het profiel. maar voor de X as gebruik ik een rails van 15 mm breed met wagentjes, alleen ik zie dat daar de bevestigings gaatjes zijn voor m3 ? vrij klein dus en ik kan nergens Tnuts vinden m3 , m4 is het kleinste wat ik kan vinden, ik gebruik de 80x80 van stappenmotor.nl
iemand enige idee ?

no een ding de profielen die ze daar verkopen welk merk is dat ? mischien dat ik op die manier nog iets kan vinden ?
PeterZ
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 jul 2010 10:39
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Kleine T nuts voor profielen ?

Bericht door PeterZ »

Hey,

Harry (stappenmotor.nl) heeft zelf mallen laten maken. Geen verdere info dus. Houd er wel rekening mee dat voor het 80x80 profiel een rail van 15 mm maar een raakvlak heeft van 1,7 mm per kant.. dit is niet echt veel.. T-nuts zou je eventueel ook zelf kunnen maken met de gewenste Metrische draad..

Hoop je een stapje verder geholpen te hebben.

Peter
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Kleine T nuts voor profielen ?

Bericht door luijt »

Ik heb gewoon een strip van staal genomen deze erin geschoven en toen gaatjes geboord en
getapt.
Onder de rails heb ik een strip van 40x5 alu gelegd zodat het raakvlak groter is.
Zit mij prima.
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kleine T nuts voor profielen ?

Bericht door wrinex »

Dat is een goed idee, een strip met te grote gaten. Om het raakvlak te vergroten. En dan zelf tnuts maken van stukjes staal of Alu , zo komt het boren niet kritisch in de strip en ook niet in de tnuts :)

Top ! Voor de nuts is Alu te gebruiken ??? Is namelijk makkelijker te tappen voor me plus zou de nuts uit een 5 mm stuk Alu kunnen frezen om mijn gare mdf machine.
Desmond

Re: Kleine T nuts voor profielen ?

Bericht door Desmond »

0
Laatst gewijzigd door Desmond op 26 mei 2013 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kleine T nuts voor profielen ?

Bericht door assink »

Alu trek je zo de draad mee, ik weet niet wat voor een staal jij hebt, maar ik vind staal lekkerder tappen.
Alu is taaier maar zeker niet sterker. Ik zou zelf ook voor staal gaan ipv van alu. Ff met de knikkerbus met zinkspray d'r overheen.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kleine T nuts voor profielen ?

Bericht door wrinex »

Dat over de grote gaten staat negens nee, maar op die manier was mijn bedoeling om de strip tussen de rail en het profiel te klemmen wanneer je de schroeven. Aandraaid van de tnut, zo hoef ik niet extreem precies te boren in de strip snap je, ik probeer te voorkomen dat alle gaatjes van de rail precies moeten matchen met de strip om de boel te kunnen bevestigen.


En stalen tnuts worden het dan zaag wel stukjes van een strip gaatje erin en tappen maar. Dacht dat Alu tappen makkelijker was. Maar als dat niet uitmaakt dan ga ik voor staal :) hartelijk dank !
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Kleine T nuts voor profielen ?

Bericht door AnkoD »

Je kan ook 1 gaatje boren door e strip heen in je t nut, en dat aan beide uiteinden en daarna gewoon vastzetten en door en door boren? Mis ik Iets? Dan heb je alle gaten precies op lijn, en heb je gelijk voorgeboord(je schrijft m3, das 2.5mm boor) voor het uitboren van de gaten in de strip......
Plaats reactie