Goede gehoorbescherming?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door DaBit »

Op maat gemaakte oordopjes. Als die niet prettig zitten zijn ze niet goed aangemeten (en dat komt nogal eens voor).
Wel is het zo dat ik liever zachte heb (Alpine in mijn geval), en anderen liever harde.

Standaard siliconenoordopjes werken bij mij niet; mijn gehoorgangen zijn te groot. Die gele schuimpjes gaan irriteren, oorkleppen ook.

Dat was lachen trouwens bij ons op het werk, DaBit met universele siliconendingetjes. Had ik net van die zachte aan laten meten en kreeg ik een setje universele mee om de wachttijd te overbruggen. Die dingen ingedaan, naar het werk getuft, en eenmaal aangekomen was het 'oeps, ik krijg ze er niet meer uit'. Kon een collega met een pincet en punttang die dingen uit m'n oren vissen. Uiteraard vlakbij de koffiepot, dus vol in de loop....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door deckel515 »

je moet trouwens oppassen met die universele in oor dopjes , ik heb 2 jaar lang 8 uur per dag met die dingen in gelopen met daarna behoorlijke schade vanwege ontstekingen die wss daaroor komen..

omdat je oor niet kan luchten krijg je bacterien enz.

de aangemeten doppen hebben een heeel klein gaatje , voor lucht en natuurlijk deels geluid.
met oorkleppen , heb je deze problemen niet !

als ik zou kiezen voor hobby , zou ik peltor oorkleppen kopen want die in oor dopjes gaan soms maar 2 jaar mee omdat je oren blijven groeien !

wel vind ik in oor makkelijker zitten met bijvoorbeeld een laskap of een geiligheidsbril op men hoofd

succes met je keuze :P
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door Leeuwinga »

We hebben ooit een tv serie gehad, waarin ze als oordopjes stuks kaas gebruikten...
cees
brandaris
Berichten: 280
Lid geworden op: 19 feb 2012 21:00
Locatie: Vlaardingen

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door brandaris »

Toevallig kwam een oud collega bij me op bezoek,
toen ik met mijn Peltor H7A op mijn hoofd liep,
Hij vertelde me dat die niet goed genoeg meer waren en zijn afgekeurd!

Nu krijg ik dus volgende week een paar nieuwe van hem :mrgreen:
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door Jensorie »

Ik heb aangemeten dopjes van Elacin en moet zeggen dat ze het erg goed doen en super zitten. Alleen niet lachen tijdens het aanmeten, want dat merk je terug in de vorm van de dopjes (mijn linker dopje sluit alleen goed af als ik lach :roll: )
http://www.elacinatwork.com/nl/nl/page/ ... lexcomfort


groet
Jens
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. lachen.. maar als je lacht.. dan zit je rechterdop los.. :lol:

Ik vervang mijn oordoppen zo'n beetje elke 5 jaar.. de vorm van je gehoorgangen verandert ook met de jaren..
Earmo garandeert ze 2 jaar.. daarna zou jeze moeten laten controleren..

Bij mij, omdat het gelijk oploopt met het kopen van een helm, omdat ik ze in eerste instantie voor op de motor kocht...doe ik er dus zo'n beetje 5 jaar mee, elke 5 jaar vervang ik ook mijn helm.. dit jaar staat er dus ook een nieuwe Smakmuts op de planning..
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door Swake »

Let op de grootte van je gehoorgangen. De mijne zijn wat klein en die gele of oranje wegwerpdingen krijg ik er daardoor niet in.

Uit comfort overweging gebruik ik het liefst een koptelefoon model. Doorgaans moet ik dat wel geen uren aanhouden en het ding afzetten als het even nodig is, is zo gebeurd.

Als het een omgeving zonder stof is zoals in het vliegtuig of een datacenter dan gebruik ik een koptelefoon met elektronische neutralisatie van het geluid. Hiermee is het desgewenst ook mogelijk naar muziek te luisteren. De Bose modellen hebben het beste geluid, die van Sony de beste demping van de buitenwereld.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door DaBit »

Weet je wat trouwens bij mij ook best goed werkt? Sennheiser CX300/CX400 oordopjes. Dempen heel aardig het omgevingslawaai en je hebt er nog een muziekje bij ook nog. Dan alleen de verleiding weerstaan om die hard de gehoorggang in te laten knallen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door AnkoD »

DaBit schreef:Weet je wat trouwens bij mij ook best goed werkt? Sennheiser CX300/CX400 oordopjes. Dempen heel aardig het omgevingslawaai en je hebt er nog een muziekje bij ook nog. Dan alleen de verleiding weerstaan om die hard de gehoorggang in te laten knallen.
+1 over deze tip..
ik gebruik zelf gewoon een setje in ear dopjes waarvan de stekker stuk was.. draad knip je bij de splitsing af, blijft t ook nog om je nek hangen, zit vaak goed en je krijgt t makkelijk in+uit... :lol:
introhert
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jan 2011 11:21
Locatie: eeklo (belgie)

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door introhert »

Ik heb een set op maat gemaakte oordopjes van variphone. Heb die op mijn vorig werk 38 uur in de week gedragen en nooit last van gehad. Ik bediende toen een cnc trumpf ponsmachine, dus waren ze zeker geen overbodige luxe. Deze werden betaald door de werkgever deze kostten geloof ik 100 euro per paar. Ik gebruik ze nu 5 jaar later regelmatig nog eens en ze passen nog steeds, Al is het enkel een klein beetje wringen als ik ze een paar weken niet in heb gehad.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door Sjuul »

Alles is al gezegd maar toch.
Ik heb ook van de baas aangemeten dopjes van Elacin, ik krijg elk jaar nieuwe of beter gezegd ik raak ze een keer per jaar kwijt...

Peltor kappen zijn inderdaad de enige echte heb ik ook van de baas maar deze bewaar ik thuis ;-)
welke weet ik niet precies maar ze hebben een rood randje

gele schuimpjes zijn ook niet verkeerd maar niet langer dan een uur en na een keer gebruiken meteen weggooien
(ik heb het wel over 3M schuimpjes)

Wat jezelf prettig vindt is gewoon heel persoonlijk

Mijn gehoor ik meetbaar beschadigd... wordt elke twee jaar getest door mijn werkgever en draag nu toch wat meer mijn PBM's ook thuis.
Mijn laatste PBM was een 3M 6200 ook niet verkeerd om eens over na te denken

Sjuul
Kneiter
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 sep 2008 20:48

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door Kneiter »

Ik heb aangemeten otoplastieken van Ronell en die bevallen prima. Gemiddeld 50 uur per week in. Met telefoneren moeten ze uit maar dat is een fluitje van een cent. 1 sec zonder in de werkplaats en ik word gek. 10 freesbanken met 25k+ rpm, diverse blaaspistolen, afzuiginstallatie etc...
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door clements »

Ik heb nu mijn 2e setje zachte doppen voor opde motor, maar ze werken ook prima tijdens het frezen met de kress.
Gewoon de zwaardere demper erin laten zetten(rood)
Kosten rond de €80 meen ik, en binnen 2-3 weken in huis.
ASS-U-ME
snader
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 jan 2010 21:30
Locatie: venlo-blerick

Re: Goede gehoorbescherming?

Bericht door snader »

let er wel mee op bij oordoppen/optoplastic dat alle rotzooi die normaal uit je oor gaat, weer je oor in word geduwd!
Ik heb al een aantal keren gehad dat ik bijna niks meer hoorde omdat er een prop in mijn oren zat.
Het liefste gebruik ik daarom gewoon oorkappen. Ze zijn ook makkelijker af te zetten en minder snel kwijt te raken.
Alleen in mijn race/speelgoedauto gebruik ik nog optoplasicen, omdat oorkappen en een helm niet goed samen gaan :lol:
Plaats reactie