Welke materiaal soort?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

3drob
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 mei 2013 13:04

Re: Welke materiaal soort?

Bericht door 3drob »

ik begrijp het allemaal!
ben bang dat je weer gelijk hebt! (wat jammer nou! :| )
:|
moet dan toch eigenlijk kiezen het een of het ander.
.
VrGr Rob.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke materiaal soort?

Bericht door DaBit »

Ik dacht dat de hobbyisten-3D-printers ook maar iets van 2500mm/min aan (print)snelheid en <3000mm/sec^2 acceleratie deden? Dat zijn waarden die voor een freesmachine ook niet zo superspannend zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
3drob
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 mei 2013 13:04

Re: Welke materiaal soort?

Bericht door 3drob »

wat wil je :arrow: daar mee zeggen DaBit?

VrGr Rob.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke materiaal soort?

Bericht door DaBit »

Dat ik eigenlijk nog geen goede reden zie waarom een combomachine niet zou kunnen, zeker als je er van tevoren rekening mee houd. Lijkt me wel iets hebben ook; eerst printen en vervolgens in dezelfde opspanning nabewerken (als je dat wilt).

Maar er rekening mee houden is wel gewenst. Stel dat je een portaalfrees bouwt, dan zit een aanzienlijk deel van het totaalgewicht in het portaal+Z-as. Als je dat met, zuig-uit-de-duim, 1G (9800mm/s^2) gaat versnellen/vertragen dan schat ik zo dat de gemiddelde portaalfrees nog wel eens weg zou willen wandelen....

Of het prijstechnisch interessanter is dan 2 losse machines is wel de vraag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
3drob
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 mei 2013 13:04

Re: Welke materiaal soort?

Bericht door 3drob »

Hallo DaBit en ook andere(mee lezende) knutselaars.
Ik heb nu met meerdere verschillende mensen gesproken over CNC en 3D.
En ik ben nu wel tot de conclusie gekomen dat ik er als beginnertje er maar beter nog niet in stap.
Moet ik er wel eerlijk bij zeggen ik heb kortgeleden wat rekeningen op mijn mat zien vallen!(slik)
Het komt wel goed daar niet van, maar moet even mijzelf terug trekken.
Wel had het mij heel erg leuk geleken om een combinatie van (simpel, en geen zwaar werk) CNC machientje, en 3D printer.
Maar og een ding is zeker, het komt wel goed.
We gaan even in de vriezer nu!
Misschien is er iemand die het stokje over neemt en zegt ik ga zo’n kreng gewoonbouwen en zie wel wat er van komt!
;-)
VrGr Rob.
Plaats reactie