Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

gobbya
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2014 19:20
Locatie: velserbroek
Contacteer:

Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Bericht door gobbya »

Goedemiddag,

Heeft iemand wellicht enige tips bij mijn speurtocht naar een goede stofafzuiger voor mijn cnc? Frees op dit moment voornamelijk mdf. Gebruik nu een 15 jaar oud exemplaar; type gewone huistuinkeuken stofzuiger. Heb hem aangesloten op een oneida cycloon.

Heb nog geen dustshoe gemaakt en zuig af met de hand (klinkt wat naar haha). Had laatst een allergische reactie, hele huid rood, en verdenk nu de mdf fijnstof ervan. Of het snoeien van een palm, of het verwijderen van lijm met wasbenzine op mijn benen lol.Dit was nog zonder de cycloon in gebruik. Of de boboti van knor kan het nog zijn:).

Ben toen gaan zoeken naar fijnstofklachten en zowat alle fijnstof van houtsoorten geven huid/slijmvlies/luchtweg klachten. Dus lijkt het me een goede investering een goede gereedschapsstofzuiger :P

Er is zoveel aanbod dat ik het even niet weet zo snel. Zoek in de H stofklasse. En kom zelf uit op de Starmix stofzuigers ISP iPulse ARH-1435 EW en de AirBo ADS 1223(A)/ADD 2423. Maar deze zijn wel aan de prijs.

Maar lijkt me in de nabije toekomst wel een zinvolle investering voor de gezondheid :mrgreen:

Verder zou een stiller type stofafzuiging ook de voorkeur genieten. onder de 70db.

Wellicht kan iemand mij in de goede richting sturen? Alvast bedankt
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb een deputy en heb er een oude gewone huishoud stofzuiger aan, werkt al uitstekend, al het stof blijft in de deputy en ik heb na 2 emmers nogsteeds een mooi schoon wit stofzuiger zakje in de stofzuiger zitten. Ik heb er MDF, G10 en glasvezel mee gefreest en al het stof zit in de deputy. Dus om antwoord op je vraag te geven met mijn beperkte ervaring: volgensmij maakt het niet veel uit.
gobbya
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2014 19:20
Locatie: velserbroek
Contacteer:

Re: Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Bericht door gobbya »

Ja zag al dat mijn stofzuigerzak schoon bleef idd ,en alles in de emmer beland. Maar het schadelijke fijnste stof zie je ook niet en word gewoon weer door je stofzuiger de lucht in geblazen via de uitgaande kant.

Filters zijn er in verschillende klasses las ik. H klasse filter filtert 99.995 zeggen ze. Maarja is dit nu overkill voor een hobbiest of voldoet mssn de M of L klasse al? En hoe groot zijn de fijnste mdf deeltjes?

ps: mooie machine heb je. Heb nog niet eerder zon mooie opgeruimde werkkamer gezien haha.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Bericht door stef stuntpiloot »

Dankje :) ben er ook zeker blij mee! Ik heb intussen de indeling wat veranderd, om het wat efficienter te maken qua indeling en wat ruimte te maken voor de nieuwe printer ( die geen kleintje zal worden)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Bericht door audiomanics »

Als je dust deputy toch steeds op de zelfde plaats staat en je stofzuiger ook EN je bang bent voor het fijnstof, dan kun je de uitgaande lucht van je zuiger ook afvoeren via een pijp naar buiten.
Gaat dat niet, dan kun je ook nog een (Hepa) filterkast maken met van die losse filtercassettes.
Die kun je dan ook weer uitzuigen, maar doe dat dan wel buiten...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
gobbya
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2014 19:20
Locatie: velserbroek
Contacteer:

Re: Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Bericht door gobbya »

Ja heb daar ook aan zitten denken naar buiten afvoeren maar de afstand is wat groot, heb een erg lange slang nodig dan :).

Een zelfbouw filterkast hmm daar had ik nog niet aangedacht. Een soort box met filters tussen de deputy en vacuum of aan de uitlaat van de stofzuiger?

Eens googelen naar losse filtercasettes..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Bericht door audiomanics »

Ik zou 'm na de stofzuiger plaatsen om de uitgeblazen lucht te filteren.. Als je 'm tussen de DD en je stofzuiger plaatst moet je eerst die hele ruimte leegzuigen voor je genoeg vacuum hebt om stof te kunnen afzuigen. 't zal wel werken, maar hoe minder lucht er zit tussen de zuigmond en de stofzuiger hoe harder de zaak zuigt.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
gobbya
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2014 19:20
Locatie: velserbroek
Contacteer:

Re: Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Bericht door gobbya »

Dankje voor je reactie. De filters zijn idd los te koop.

Zelf iets maken met deze filters is idd een optie.

Maar wat als ik nu een stofzuigertje koop met hepa14 filter. Zag al nilfisk zuigers vanaf 120 euro. Dat scheelt een bom duiten tov de starmix en vergelijkbare dure modellen. Meeste zaagsel vangt de cycloon al weg.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Bericht door michel pet »

is een water slot niet een id voor fijn stof.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
gobbya
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2014 19:20
Locatie: velserbroek
Contacteer:

Re: Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Bericht door gobbya »

Hey Michel :),

Ja heb daar ook aan gedacht maar word een vies boeltje als je het niet goed onderhoud. Wildgroei voor bacterieen/schimmels ed :(.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Bericht door keesfrees »

stofafzuiging is best lastig !
na vele jaren plaat frezen heb ik de ideale afzuigvoet nog niet ontdekt iig :-(
( daar kunnen we hier ook nog wel een draadje voor maken )
ik heb dan ook voor een andere benadering gekozen :
http://www.axminster.co.uk/trend-airshi ... rrency=EUR
echt eengoed ding !
snel op-en-af te zetten
maar vergeet de bijbehorende oordoppen, koop er een paar aan-klik peltors bij, met een beetje knutselen gaat dat perfect
en daar heb ik dan weer een draadloze koptelefoon in verwerkt
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
gobbya
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2014 19:20
Locatie: velserbroek
Contacteer:

Re: Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Bericht door gobbya »

Moet meteen denken aan de film predator :mrgreen:

Idd lastig keesfrees, moet er nog maar even wat nachtjes over slapen. Wel mooi ding die Trend Airshield Pro. Je betaald even wat maar goed. En zitten ingebouwde filters in? Gaaf frezen en geen herrie, alleen je eigen herrie via de phones :P

Ik heb nu dit >Afbeelding
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Bericht door Swets »

ik heb een stofzuiger (cyclone) die op de kliko past.... dus alle stof komt in de kliko, en het fijn stof ( wat door de filters van de stofzuiger komt) komt dus ook buiten terecht.....

en de stofzuiger, die filters blaas ik buiten ook af met de compressor.... eerst had ik de stofzuiger binnen... maar dan zie je toch (na een bepaalde tijd) heel fijn stof ( beetje meel achtig) overal op liggen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Welke stofzuiger icbm oneida dust deputy?

Bericht door rkr »

ik gebruik een karcher nat droogzuiger, deze hebben ook een aansluiting om te blazen, dus een 2e slang erbij gekocht en je kunt zo naar buiten toe blazen, geluidsdichte kast eromheen, en hij is ook nog eens lekker stil

hier was de afstand om buiten te komen ook te groot, ik had de cycloon vlak naast de frees staan, en vanaf de cycloon naar de stofzuiger met een 75 mm pvc buis. normaal is dit te groot voor een stofzuiger, de luchtsnelheid gaat omlaag en het stof valt eruit, maar omdat dit na de cycloon zit is de lucht al bijna schoon dus kan het makkelijk

hier zit er 7 M pvc tussen en je merkt niks van krachtverlies
een 34 mm stofzuiger slang heeft een binnendiameter van 30 mm
een 75 mm pvc buis een binnendiameter van 71 mm

71 mm is niet 2 x zo groot als 30 mm, maar veel groter 15x15x3.14 =706 mm2 35.5x35.5x3.14=3957mm2... dus ruim 5 x zo groot
Plaats reactie