Elektronica mogelijkheden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Contacteer:

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

Vergeet staal maar, levensgevaarlijk en echt gedoemd te mislukken, zelfs aluminium moet je echt goed inspannen op een stevige kolomboormachine.
Alleen in een echt heel stabiele opstelling en ook een veel degelijker tool gaat dat lukken, maar niet met zo'n prulding.
Geloof me, ik heb er ervaring mee.
Wat ook nog kan is veel kleine gaatjes boren in een cirkelpatroon, dan met een kniptang de kern er uitknippen of de gaatjes dan nog wat groter boren en dan vijlen tot de juiste maat.
Lijkt veel werk, maar is eigenlijk zo gebeurd.
remon_v

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 11 jan 2021 10:03 Vergeet staal maar, levensgevaarlijk en echt gedoemd te mislukken, zelfs aluminium moet je echt goed inspannen op een stevige kolomboormachine.
Ik vond de grotere gaten met de stappenboor al niet fijn... uit de hand gedaan en daar kwam flink wat kracht op te staan merkte ik wel..
benkr schreef: 11 jan 2021 10:03 Wat ook nog kan is veel kleine gaatjes boren in een cirkelpatroon, dan met een kniptang de kern er uitknippen of de gaatjes dan nog wat groter boren en dan vijlen tot de juiste maat.
Lijkt veel werk, maar is eigenlijk zo gebeurd.
Goed idee! Dat ga ik denk ik proberen, alleen dan niet met een kniptang maar met een decoupeerzaag. En dan even netjes vijlen... bedankt voor het idee.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Dan kun je toch ook gelijk met de decoupeerzaag aan de gang? Hoef je maar 1 gaatje te boren. Laag toerental, niet pendelen, en je kunt prima rond zagen, eventueel met wat heen en weer steken. Als je een netheidsfreak bent net iets van het gekraste circeltje af blijven, met een halfronde vijl netjes op maat rond vijlen. Ben je geen netheidsfreak: de opbouwdoos valt er toch wel overheen.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Ja met een decoupeerzaag heb ik het grote gat voor de ventilator en luchtingang ook wel gedaan.
De omlijsting of chassisdeel dekt het niet perfecte gat toch af.
Dat was wel een groter gat.
Wel nieuw scherp zaagje gebruiken en de bovenkant afplakken met schilderstape om krassen te voorkomen.
remon_v

Bericht door remon_v »

Goeie tips, inderdaad even afplakken met schilderstape.
DaBit schreef: 11 jan 2021 20:24 Hoef je maar 1 gaatje te boren.
Als ik nou meerdere gaten boor langs de rand, kan ik van gat naar gat zagen.
Kjelt schreef: 11 jan 2021 21:32 grote gat voor de ventilator
Dat gat moet ik ook nog maken.
Zat zelf te denken aan 2 ventilatoren van 60mm. Een voor intake en 1 voor outtake, beide op de deur.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Eentje is voldoende die de lucht naar buiten blaast, dan komt er automatisch verse lucht door het andere gat naar binnen. Stoffiltertje voor dat gat plaatsen.
remon_v

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 11 jan 2021 21:52 Eentje is voldoende die de lucht naar buiten blaast, dan komt er automatisch verse lucht door het andere gat naar binnen. Stoffiltertje voor dat gat plaatsen.
1 is waarschijnlijk voldoende, maar heb er al 2 aangeschaft.... en ook een 'buck converter' met een pot waarmee ik de RPM kan aanpassen.
Plaats reactie