half current versus full current
Moderator: Moderators
half current versus full current
op de dm542 motor drivertjes voor nema23 die ik wil gebruiken is er switch4 :
off : half current
on : full current
weet niet welke te gebruiken full of half current.
staat nu op off: dus half current is 't dan - whatever it is
De steppermotors zijn 3A
Op de DM542 heb ik als mogelijkheden 1A, 1.14A, 1.91A, 2.37A, 2.84A, 3.31A, 3.76A, 4.2A
ik heb nu 3.31A gepakt - is dat ok?
off : half current
on : full current
weet niet welke te gebruiken full of half current.
staat nu op off: dus half current is 't dan - whatever it is
De steppermotors zijn 3A
Op de DM542 heb ik als mogelijkheden 1A, 1.14A, 1.91A, 2.37A, 2.84A, 3.31A, 3.76A, 4.2A
ik heb nu 3.31A gepakt - is dat ok?
Re: half current versus full current
Half current slaat op de motor in stilstand. Als de motor meer dan X seconden stilstaat (ik meen 2) dan schakelt de driver naar halve stroom. Als er op dat moment geen koppel op de as staat heeft dat geen invloed op de positie.
3A is per fase als je de motor in regulier fullstep-bedrijf gebruikt. Voor microstepping is het dan gebruikelijk om de fasestroom maal wortel 2 te doen; dan produceert de worst case van 1 winding stroom en de andere niks evenveel warmte. In jouw geval dus 4.2A.
Daar komt ook het 'microstepping-koppelverlies' vandaan trouwens. Koppel is lineair afhankelijk van de stroom. Draai ik de motor in fullstep dan heb ik altijd 2 windingen in gebruik, |Ia|=3A / |Ib|=3A, Itotaal = Ia+Ib, dus voor 6A aan koppel. Ga ik microsteppen, dan heb ik Ia=4.2*sin(t) / Ib=4.2*cos(t), Itotaal = sqrt(Ia^2+Ib^2) = 4.2A. Oftewel voor 4.2A aan koppel, oftewel 71% van de fullstep-waarde van 6A.
Daar staat dan weer tegenover dat onze Chinese stappenmotoren op volle stroom meestal nauwelijks beter presteren dan op ~70% van die stroom; op een gegeven moment neemt door de extra warmte de windingsweerstand zodanig toe dat de efficiency inkakt, en al bij lage toerentallen kun je toch geen sinussen van volle amplitude meer maken; daar zorgt de zelfinductie en BEMF van de motor wel voor.
Dat moet je dus zelf uitproberen waar het optimum ligt.
3A is per fase als je de motor in regulier fullstep-bedrijf gebruikt. Voor microstepping is het dan gebruikelijk om de fasestroom maal wortel 2 te doen; dan produceert de worst case van 1 winding stroom en de andere niks evenveel warmte. In jouw geval dus 4.2A.
Daar komt ook het 'microstepping-koppelverlies' vandaan trouwens. Koppel is lineair afhankelijk van de stroom. Draai ik de motor in fullstep dan heb ik altijd 2 windingen in gebruik, |Ia|=3A / |Ib|=3A, Itotaal = Ia+Ib, dus voor 6A aan koppel. Ga ik microsteppen, dan heb ik Ia=4.2*sin(t) / Ib=4.2*cos(t), Itotaal = sqrt(Ia^2+Ib^2) = 4.2A. Oftewel voor 4.2A aan koppel, oftewel 71% van de fullstep-waarde van 6A.
Daar staat dan weer tegenover dat onze Chinese stappenmotoren op volle stroom meestal nauwelijks beter presteren dan op ~70% van die stroom; op een gegeven moment neemt door de extra warmte de windingsweerstand zodanig toe dat de efficiency inkakt, en al bij lage toerentallen kun je toch geen sinussen van volle amplitude meer maken; daar zorgt de zelfinductie en BEMF van de motor wel voor.
Dat moet je dus zelf uitproberen waar het optimum ligt.
Laatst gewijzigd door DaBit op 15 jan 2021 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: half current versus full current
4.2A dus - oki doki.
Begrijp ik dat ik danl full current wil? Want ik wil dat de motor de positie vasthoudt natuurlijk en dat freeskrachten niet de X of Y kunnen veranderen als hij over de X-as aan frezen is terwijl Y-as stilstaat dan.
ik heb 'm ingesteld op 800 microstepping de stepperdriver en deze motor is toevallig 0.9 graden dus 400 steps.
Overweeg om er 400 steps microstepping van te maken (dus alleen full steps voor motor) als dat meer torque oplevert.
Begrijp ik dat ik danl full current wil? Want ik wil dat de motor de positie vasthoudt natuurlijk en dat freeskrachten niet de X of Y kunnen veranderen als hij over de X-as aan frezen is terwijl Y-as stilstaat dan.
ik heb 'm ingesteld op 800 microstepping de stepperdriver en deze motor is toevallig 0.9 graden dus 400 steps.
Overweeg om er 400 steps microstepping van te maken (dus alleen full steps voor motor) als dat meer torque oplevert.
Re: half current versus full current
Freeskrachten werken voornamelijk in de Z en parallel aan de freesrichting. Zo groot is de kracht dus niet op de haakse as, en daarmee is het koppel wat de motor via de kogelomloop krijgt te verwerken ook verwaarloosbaar.
Gebruik dus microstepping. Werkt over het algemeen verreweg het beste want de motoren lopen dan het soepelste bij lage toerentallen. Bij 'hogere' toerentallen (en dan hebben we het over 30-60 omw/min oid) schakelen de digitale drives toch al over op fullstep-bedrijf want microstepping heeft dan geen zin meer (je kunt de rotor dan toch niet meer significant in snelheid veranderen tussen de microsteps onderling).
Gebruik dus microstepping. Werkt over het algemeen verreweg het beste want de motoren lopen dan het soepelste bij lage toerentallen. Bij 'hogere' toerentallen (en dan hebben we het over 30-60 omw/min oid) schakelen de digitale drives toch al over op fullstep-bedrijf want microstepping heeft dan geen zin meer (je kunt de rotor dan toch niet meer significant in snelheid veranderen tussen de microsteps onderling).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: half current versus full current
Let op:die driver weet niks van de motor die je er aan vastgeknoopt hebt. Hij gaat uit van een motor met 200 steps per omwenteling. Dus 800 microstepping is dus eigelijk x4 microstepping. Voor jouw motor betekent dat dus 400 x 4 microstepping.
Als je hem op full step wil laten draaien dan moet je hem dus instellen op 200. Misschien een beetje contr-intuitief.
Voor maximale torque zou ik altijd x2 (half step) toepassen. Geeft net iets soepelere acceleratie.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12045
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: half current versus full current
Scherpe opmerking, ik heb dat 800 microsteps ook nooit begrepen, noem het gewoon x4 .(op sommige stepperdrives staat dat ook)
Ik heb toch een beetje het idee dat dat gebeurt als je dingen maakt waar je geen verstand van hebt, daarom zullen ze die ENA ook wel geen Niet-ENA noemen, want de logica is toch dat als je iets aansluit dat ie dan doet wat er bij staat.
Althans in het instructiemanual van de auto staat bij de pedalen gewoon bij de middelste REM, en die moet ik indrukken als ik wil stoppen.
(voor de duidelijkheid ik doel dus op (slecht) kopiërende chinezen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: half current versus full current
Het is voor veel eerste-gebruikers van stappenmotoren toch al knap onduidelijk; de halve wereldbevolking heeft een calculator nodig om uit te rekenen hoeveel stappen per millimeter of inch ze hebben. Als die nog ergens met een 'x4' te maken krijgen word het helemaal lastig.
Vanuit dat licht bekeken, en het feit dat zo'n beetje 99,9% van de 2-fasen stappenmotoren die je met zo'n driver gebruikt 1,8-graad types zijn, vind ik 200/400/800/1600 stappen/omw op dat doosje zetten niet eens zo heel erg onhandig gekozen.
Vanuit dat licht bekeken, en het feit dat zo'n beetje 99,9% van de 2-fasen stappenmotoren die je met zo'n driver gebruikt 1,8-graad types zijn, vind ik 200/400/800/1600 stappen/omw op dat doosje zetten niet eens zo heel erg onhandig gekozen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12045
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: half current versus full current
Het was ook mijn mening.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.