Arkograaf, werking en toepassingen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Arkograaf, werking en toepassingen.

Bericht door FreesKever »

Vandaag kwam ik toevallig een "Arkograaf tegen in een winkel.
De naam van dat ding was me onbekend, maar vroeger op school heb ik er een gebruikt om mijn naam n mijn schuifmaat en blokhaak te "graveren".

Voor zover ik me kan herinneren (en plaatjes bekijken) zit er een stalen stift in die een beetje verend is opgehangen.
In het handvat zit dan een magneet, en als de pen kontact maakt met het werkstuk, wordt er een elektrisch circuit gesloten, waardoor de elektromagneet de pen van het werkstuk optilt, en op het kontaktpunt met het werkstuk een vonk trekt. (Daarom trilt dat ding tijdens gebruik).

Plaatjes:
https://duckduckgo.com/?q=arkograf&t=h_ ... &ia=images

Wat algemene informatie is gemakkelijk te vinden, maar details niet.
Hogetex verkoopt ze, maar ik ben maar een arme hobbyist. :)
https://www.hogetex.com/arkograaf

Ik ben op zoek naar wat gedetailleerdere informatie van hoe zo een ding werkt.
Ik vermoed dat de voeding niet veel meer is dan een transformator + brugcel + condensator + weerstand voor stroombegrenzing, maar het is een gok.
Hij kan niet op hoge spanningen werken, want er zit veel bloot metaal rondom de punt.

Mijn uiteindelijke doel is om er een te bouwen en dan in een CNC machine zetten voor gravure's, opervlakte behaneling, en misschien iets EDM achtigs (Electronic Discharge Machining).

Als stift vermoed (hoop) ik dat overgebleven stukjes van TIG punten geschikt zijn.
Zijn er hier mensen die meer weten over die apparaten en hoe ze precies werken?
Werkt het op gelijk of wissel spanning?
Hoeveel spanning staat er over de punt?
Hoe dik is de draad in de spoel in het handvat?
Hoe zit de voeding in elkaar? Is hij zo simpel als ik dacht, of zit er meer in?
Een paar duidelijke foto's van de binnenkant van zo'n ding zou leuk zijn.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Arkograaf, werking en toepassingen.

Bericht door Ballegooijen »

Tegenwoordig doen ze dat gewoon met een laser ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Arkograaf, werking en toepassingen.

Bericht door FreesKever »

Een laser waarmee je in staal iets kan beginnen zit in een iets andere prijsklasse.
Daar komen ook nog inherente gevaren bij met licht weerkaatsing en dergeljke.

Ik weet dat er ook mechanische graveer apparaten bestaan.
Gewoon een "hamer" met een scherpe centerpons punt met een veer en een elektromagneet die hem op en neer rammelt.
Daarmee kun je ook teksten graveren.
Zo'n ding dus:
https://www.youtube.com/watch?v=bDvvo1nsSdY

Ik vermoed echter dat een Arkograaf gemakkelijker is te maken, mits je wat kennis over de binnenkant van zo'n ding hebt.

Update:
Momenteel wat op Youtube aan het snuffelen. Kijken wat ik daar tegenkom...

Kwartiertje later.
Ah, mijn vermoeden is bevestigd. Onderstaand filmpje van een rus die het doet met accu van een boormachine en een standaard klein electromagneetje.

https://www.youtube.com/watch?v=YiKI-5BTDvw

En jawel, hoor, we hebben weer een idioot te pakken...
Met 230Vac, een gloeilamp en rubber handschoenen kan het ook...
https://www.youtube.com/watch?v=UH9QX4Tm1XA

En eentje met LinuxCNC 8)
https://www.youtube.com/watch?v=BKcyxsPsYII
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Arkograaf, werking en toepassingen.

Bericht door xander janssen »

Arkograaf maakt kortsluiting. De naald heeft een bepaalde laagspanning (die wel forse stroom kan leveren) en het werkstuk is de andere pool. Als je met de naald het werkstuk raakt brandt de punt door de kortsluiting een puntje.

Een hele oude variant die ik ken bevatte een relais wat aan trekt zodra je de knop in drukt. Een contact van het relais verbrak daarbij direct de stuurstroom waardoor het relaisweer direct weer af viel. Bleef je de knop indrukken, dan trok het relais direct weer aan. En viel dan weer af etc etc etc. Je hoorde het relais ratelen. Een 2e contact van hetzelfde relais verbond de punt van het apparaat met een dikke Elco voor de kortsluitstroom. hierdoor krijg je een gepulste stroom die telkens putjes brandt terwijl je met de pen over het oppervlak gaat.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Arkograaf, werking en toepassingen.

Bericht door benkr »

Dit zijn de beste EMC stoorzenders die je kunt maken, leveren een prachtig breedbandig stoorsignaal.
Tegenwoordig worden steeds meer radio en TV ontvangers volledig digitaal aangestuurd, maar in de tijd van de analoge radio en TV kon je hier de hele buurt mee zonder ontvangst krijgen. Een collega die EMC demonstraties gaf gebruikt zo'n ding om te demonstreren wat EMC was en hoe je er weer vanaf kon komen.
Hij had ook een TV met een richtantenne waarmee hij van best wel een behoorlijke afstand een PC met beeldbuis monitor kon "afluisteren" als je die antenne richtte op het beeldscherm kreeg je de beeldinhoud op zijn TVtje, er moest alleen wel opnieuw een hor. en vert. sync signaal bij gemaakt worden om eer een leesbaar beeld te krijgen, maar het lukte redelijk goed om het beeldscherm van de secretaresse van de baas op die manier af te luisteren. (afkijken eigenlijk dus) Omdat EMC zijn vakgebied was, was dat de perfecte manier om geld los te peuteren voor EMC tegen maatregelen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Arkograaf, werking en toepassingen.

Bericht door hfjbuis »

Wij hadden vroeger op het werk zo'n zelf gemaakt ding. Het was niet meer dan een "soort bel ouderwetse bel met transformator" en een scherp puntje metaal. Ik heb overwogen om met een bobine van de auto en een bougie zo'n ding te gaan maken voor het graveren op de draaibank. Ik heb daar uiteindelijk vanaf gezien omdat de stroom die de vonk veroorzaakt, mogelijk ook deels door de lagering van de spindel zijn weg gaat zoeken. Dat kan beschadiging van de lagers geven.
Voor mij was/is de oplossing om een Dremel met een graveer stiftje te gebruiken. Een stillere en beter gelagerde spindel is in de maak.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Arkograaf, werking en toepassingen.

Bericht door Swake »

Je kan ook etsen zoals deze gasten doen:





Let erop dat er onder de chroom laag vaak geen roestvrij materiaal zit en dat je dat moet beschermen.

Er bestaan nog vele andere manieren om uw 'tekening' op het werkstuk aan te brengen, kijk eens naar de technieken om printplaten te maken.
When it fits stop using the hammer.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Arkograaf, werking en toepassingen.

Bericht door FreesKever »

Met dat EMC gebeuren heb je wel een punt.
Die dingen komen vast niet meer door de EU keuring heen...

Etsen is idd ook een mogenlijkheid, maar heeft ook weer z'n eigen nadelen.
De streepjes op de schaalverdeling bij draai & frees machines wordt geloof ik ook geetst, en ook gewoon platte linealen waar de tekst en streepjes verdiept liggen.

Ik ben wel blij dat hij in het voorbeeld met de dopsleutels er een ventilator bij pakt.
Keukenzout is een erg slechte manier om water meer geleidend te maken. Als je daar stroom door duwt, dan komt er chloor gas vrij en dat wil je niet in de buurt hebben.

Binnenkort ga ik eens een afrits diamant regelen. Door daarmee in een je werktuk te krassen kun je blijkbaar ook teksten enzo graveren.
Ik gellof dat er ook graveer pennen zijn die hiervoor bedoeld zijn (Die draaien dus niet rond, gewoon het principe van een kraspen, maar dan in CNC).
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Arkograaf, werking en toepassingen.

Bericht door Kars-cnc »

FreesKever schreef: 23 jan 2022 13:17 Keukenzout is een erg slechte manier om water meer geleidend te maken. Als je daar stroom door duwt, dan komt er chloor gas vrij en dat wil je niet in de buurt hebben.
Dat dacht ik eigenlijk niet hoor... Volgens mij krijg je waterstof en zuurstof van de gesplitste water moleculen maar dat het zout zich ook splitst heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord...

Voor wat betreft het aanbrengen van tekst op metaal, als je al een CNC frees hebt kun je toch beter met een graveerfreesje werken? Het resultaat daarvan vind ik veel mooier. Het enige nut van een Arkograaf wat ik zie is voor tekst in gehard metaal, waar een freesje niets mee kan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Arkograaf, werking en toepassingen.

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 23 jan 2022 13:53 Dat dacht ik eigenlijk niet hoor... Volgens mij krijg je waterstof en zuurstof van de gesplitste water moleculen maar dat het zout zich ook splitst heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord...
Zeker wel. Het zout (NaCl) splitst zich in natrium en chloor. Het chloor ontsnapt, het natrium reageert met het water, wat extra waterstof en natriumhydroxide (caustic soda) oplevert (2 Na+2 H2O->H2 + 2NaOH, zoiets).

Wat dat betreft kun je beter iets van natriumsulfaat pakken. Het Na2SO4 splitst evenzogoed op in 2 Na+ en SO4 2-. Natrium reageert met water tot NaOH (natriumhydroxide), de SO4 met water tot H2SO4 (zwavelzuur), en die twee weer tot Na2SO4 waarmee de kringloop rond is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Arkograaf, werking en toepassingen.

Bericht door xander janssen »

DaBit schreef: 23 jan 2022 19:48 H2SO4 (zwavelzuur)
Die toevoegen (in de vormvan scheut accuzuur) is inderdaad de meest gebruikte manier om water geleidend te krijgen op een dusdanige manier dat er alleen H2 en O2 ontstaat en de ionen die voor geleiding niet opgebruikt raken. Tenminste bij gebruik van inerte platina (duur) elecyrodes. Bij ander materiaal on t staan er weer andere verbindingen. Gelukkig wel vaak in vaste vorm of ionen ipv giftig gas.

Electrochemische reacties waren in mijn middelbare schooltijd mijn favoriet bij scheikunde. 😀. Met deze vraag komt dit weer helemaal terug.
Plaats reactie