VFD overvoltage

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

VFD overvoltage

Bericht door keesfrees »

ik heb een VFD die prima werkt maar bij afremmen ga-tie in foutmelding "overvoltage"
dat komt omdat jaren geleden het interne circuit die een externe weerstand bij moet schakelen defect ging
ik heb gezien dat er extra kastjes zijn die detecteren als de klemspanning vd motor oploopt door afremmen en dan een weerstand bij schakelt
hoe heet zoiets ?
( en waar vind ik het ? )
BVD
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: VFD overvoltage

Bericht door mjeuring »

Remweerstand bedoel je?
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: VFD overvoltage

Bericht door Lameris »

Bij het afremmen van de VFD levert de motor energie terug. Tot een bepaald niveau kan de VFD dat verwerken.
Bij een teveel aan energie moet een uitwendige weerstand aangesloten worden. Op de klemlijst van de VFD zijn daarvoor 2 klemmen aanwezig.
Dus ofwel de snelheid van afremmen verlagen, ofwel een uitwendige weerstand aansluiten.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD overvoltage

Bericht door keesfrees »

dank beiden voor antwoord
maar dat is mij allemaal bekend, het interne circuit daarvoor is defect zoals ik aangaf
ik weet dat er kastjes bestaan die deze functie overnemen, maar hoe heet zoiets ?
alle mooie zoekmachines ten spijt heb ik nog niet de juiste zoekterm gevonden
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: VFD overvoltage

Bericht door audiomanics »

Als je de frequentie terug regelt bij afremmen en dat niet te snel doet, gaat de motor keurig mee.
Het is hetzelfde circuit waarmee je het toerental regelt.. Eventuele remweerstanden komen pas i'm frage bij toerentallen van 1000 of nog minder (bij de meeste chinese VFD's)
Als je te snel de frequentie verlaagt krijg je inderdaad overvoltage en loopt de motor vervolgens vrij uit..
Maar dat kastje, waar zou dat tussen moeten zitten en wat zou de exacte functie zijn..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD overvoltage

Bericht door keesfrees »

ondertussen ben ik al iets verder middels het onvolprezen wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-frequency_drive
en dan door naar :
https://en.wikipedia.org/wiki/Braking_chopper
zo heet dat dus

meer uitleg
de leverancier van mijn machine had er een veel te kleine dissipatie weerstand in gezet, weerstand kapot -> interne circuit ook
dus zette ik er een :
10232
naast
staat over 2 vd 3 polen naar de freesmotor, schakelde ik tot voor kort met een signaal uit de sturing maar na een wisseling van stuurkaart en software is dat signaal niet meer beschikbaar
nu heb ik nog wel hoop dat er op de VFD een signaal beschikbaar is wat ik hier voor kan gebruiken, maar de gebruiksaanwijzing en in te stellen parameters is nog al uitgebreid
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
oigun
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jun 2013 23:14

Re: VFD overvoltage

Bericht door oigun »

Decelaration time in de VFD wat langer zetten was bij mij oplossing.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD overvoltage

Bericht door keesfrees »

die heb ik nu op 5min. gezet en het werkt nog niet
uitdraaien vd motor duurt een kleine 10 min.
maar met externe mechanische houten rem iets sneller :-)

vandaag de vele honderden parameters geprobeerd te snappen, iig heb ik het nu zo dat de controller niet meer in de fout gaat
en ik heb er nog hoop op om een signaaltje te kunnen krijgen om de de weerstand(kachel) bij te schakelen net voor het afremmen
zoals ik dat eerder ook had maar helaas geeft de controller na een update dat signaal niet meer :-(
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VFD overvoltage

Bericht door DaBit »

Kun je de VFD niet instellen op 'coast to stop' en de inverse van het 'spindel aan' signaal gebruiken om die kachel te schakelen ?

Heb je een 'DC Bus' aansluiting op je VFD?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: VFD overvoltage

Bericht door audiomanics »

Dan had jij dus een goed werkende remweerstand, afgezien van het vermogen..
Bij mijn 1,5kw VFD werd geschreven dat er een weerstand aan moest van ca 300W... Ik dus zo'n joekel aangekocht en ingebouwd.. maar met meten kwam de spanning nauwelijks boven een paar mv.. De weerstand werd volgens de beschrijving ook pas ingezet op het moment dat het toerental al terug geregeld was tot enkele honderden toeren. Je merkte dan wel dat de rem er op ging..
Bij mijn 2,2kw VFD zit het bewuste circuit er niet eens in.. de plaatsen waar die onderdelen horen te zitten zijn leeg.. toch staat mijn motor bijna even snel stil als met die weerstand...
De weerstand zit nog steeds in de kast, maar de draden hangen opgeknoopt er naast.. :|
Dat remmen had ik ook liever gehad vanaf vol toerental..
Nu wordt de frequentie gewoon snel naar beneden geregeld in een paar stappen, en dat werkt ook prima..
Van 24000 naar 0 in ca 2-3 seconden... is mee te leven, alleen jammer van die enorme weerstand...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VFD overvoltage

Bericht door DaBit »

Ja, met mijn Chinese 3kW spindel had ik ook geen problemen. Met de huidige spindel wel; boven zo'n 14000rpm trekt de VFD het remmen zonder weerstand ook niet meer of ik moet de deceleratietijd op minuten gaan zetten. Ongelofelijk trouwens hoe lang zo'n spindel in vrijloop blijft draaien; dat kan goed een kwartier zijn :shock:

Verschil is voornamelijk massa van de rotor (huidige spindel weegt dik 25kg, de Chinees nog geen 10) en de grotere hoeveelheid koper/lagere windingweerstand. Die Chinese spindeltjes gebruiken zo weinig koper dat dat in feite al je remweerstand is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD overvoltage

Bericht door keesfrees »

DaBit schreef:Kun je de VFD niet instellen op 'coast to stop'
zo heb ik het nu
DaBit schreef:en de inverse van het 'spindel aan' signaal gebruiken om die kachel te schakelen ?
de VFD wordt aangestuurd met mod-bus, dus dat signaal heb ik niet zo beschikbaar, als ik op E-cnc werkt dan kan dat wel, maar liever heb ik de vfd als een los staand gebeuren
ik wil 'm ook met toebehoren in een aparte stalen kast bouwen om de enorme storing die dat ding uitzend kwijt te zijn
daarover later in een andere draadje
DaBit schreef:Heb je een 'DC Bus' aansluiting op je VFD?
ja, maar die staat intern in serie met de extern aan te sluiten weerstand en dat circuit is stuk in de VFD

deze VFD heeft overigens ook een interne DC injectie
die externe DC aansluiting is er voor een zwaardere belasting ws ?
op andere fora las ik verhalen van VFD's op hijskranen ed, da's andere koek, cq veel groter allemaal

overigens gaat het in mijn geval over een GPD315, veel over te vinden behalve het elektrische schema :-(
deez heeft configureerbare uitgangen, ik heb nog hoop om een signaal te kunnen krijgen wat ik kan gebruiken om de kachel bij te schakelen
ik heb ook al gedacht om iets af te leiden van de inkomende stroom,
maar ik moet me ondertussen af gaan vragen hoe veel tijd ik er nog aan ga spanderen
of een andere gaan zoeken of laten repareren, weet iemand een goed adres hier voor ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD overvoltage

Bericht door keesfrees »

vandaag geexperimenteerd met de vele signalen die naar buiten te halen zijn via een van de daar voor bestemde outputs
nog niet veel succes,
maar nu heb ik de uitgangsfrequentie op een signaal uitgang staan, een smerig signaal, neg. en pos. naalden, 1V TT oid
als ik dat nu in een omzetter stop die kan aangeven wanneer de frequentie gaat dalen dan ben ik er !
maar hoe dat praktisch aan te pakken ?
ik kan ook de VFD nog openmaken om te zien of ik daar nog wat kan vinden, het signaal wat het eigenlijke remcircuit aanstuurt bv
maar dat doe ik dan na de CNC-klusjes die ik nog heb
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VFD overvoltage

Bericht door DaBit »

Als je bij de DC bus kunt dan zou ik een circuitje maken dat de kachel inschakelt als die spanning boven een drempel komt. Zeg zuiguitdeduim boven de 375V als je VFD vanuit 230V gevoed word, of 650V indien 400V voeding.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie