3 x Leadshine DM 556 stuk?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3 x Leadshine DM 556 stuk?

Bericht door DaBit »

Nena schreef: .. goede 200 watt fet .. Crss krijg je alleen maar last van als je over de 50khz gaat pulsen 400mH spoel (+/- 20 wikkelingen) .. Hoe lager je RdsON is hoe mooier en strakker je puls .. blabla .. bla ..
Ik hoor het al, een doorwinterde SMPS/motordrive ontwikkelaar. Daar kan ik inderdaad met mijn beperkte kennis van zaken beter niet mee in discussie gaan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 3 x Leadshine DM 556 stuk?

Bericht door audiomanics »

Zoals de meesten hier ondertussen.. :!:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
jordy15
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 mei 2014 13:30
Contacteer:

Re: 3 x Leadshine DM 556 stuk?

Bericht door jordy15 »

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ondertussen heb ik al 3 nieuwe drivers gekocht, omdat zulke fijne elektronica toch niet echt mijn ding is en ik de machine vooral zakelijk gebruik.

Ik blijf wel gewoon de voeding gebruiken van 48 volt. Hier draait de machine al een jaar zonder problemen op.
Wel haal ik even de snelheid van de A-as naar beneden :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3 x Leadshine DM 556 stuk?

Bericht door benkr »

Heb de kapotte drivers van Jordy gekocht, heb ze vandaag ontvangen.
Kon het niet laten om meteen even te kijken wat er mis zou kunnen zijn.
Dingen open geschroefd en die al genoemde weerstand opgezocht, ja, die zit eigenlijk in de ingangs voedingsspannings lijn, fungeert dus duidelijk als zekering. In serie met deze weerstand zit er meteen een zgn. Tranzorb naar de min van de voeding en die heeft volledige sluiting. Deze dingen worden geplaatst als overspanningsbeveiliging, primair voor het absorberen van heel korte piekspanningen maar langere piekspanningen absorberen ze ook, alleen houden ze dat niet vol en gaan dan kapot, je hebt dan 2 mogelijkheden, het vermogen blijft enigszins beperkt (de weerstand van 0,1 Ohm zorgt hier voor, die brand er dan uit) of bij een groter gedissipeerd vermogen (geen zekering of zoiets) gaan ze helemaal in rook op en dan is deze beveiliging er opeens niet meer. Wat dan de gevolgen zijn kun je wel bedenken.
Hier is het een mix van beiden, de weerstand kapot en de tranzorb volle sluiting, de beveiliging heeft gedaan wat er van verwacht werd, er lijkt verder niet echt iets kapot maar dat moet ik een van de komende dagen nog echt uitzoeken, ik heb er nog geen spanning opgehad.
Het is nu voor mij wel zeker dat de voedingsspanning echt te hoog is geweest, die dingen gaan pas echt iets doen als de spanning toch een Volt of 10 tot 15 te hoog wordt, terwijl ze bij 48V zoals al is gebleken nog helemaal niets doen.
tantan
Donateur
Berichten: 562
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: 3 x Leadshine DM 556 stuk?

Bericht door tantan »

goed verhaal Benkr,

misschien een paar detailfoto's invoegen dan is het voor de mindere elektronici ook beter te volgen. ik heb zelf sinds kort ook een paar van die drives op een 48V meanwell geschakelde voeding staan. als ik ze in de toekomst kan repareren is dat natuurlijk helmaal perfect.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3 x Leadshine DM 556 stuk?

Bericht door benkr »

Heb er inmiddels 2 ontdaan van de kapotte tranzorb en de kapotte weerstand even met een draadje kortgesloten.
Heb ze even snel met een motor en een paar draadje provisorisch getest en ze lijken het weer helemaal te doen.

Voor wat betreft die foto's, wil ik best doen maar die tranzorb er af solderen en daar weer een nieuwe terugzetten (moet er nog een type voor uitzoeken) is niet iets wat iedereen met de grote soldeerpook en S39 kan doen, dat is meteen het einde van de hele driver dan.

Zo ook bij deze drivers, Jordy had er een Fetje afgehaald, of tenminste geprobeerd, wat prompt mislukte.
Dus als je een driver kapot hebt kom dan gewoon even langs in Tilburg, dan komt dat misschien ook wel weer goed, kan altijd een poging wagen.

Maar wil best een paar fototjes schieten en plaatsen maar denk niet dat het iets toevoegt, de mensen die ter zake kundig zijn hebben ze niet nodig en diegene die dat niet zijn kunnen er beter niet aan beginnen.

Maar goed, ik ben ook geen machinebouwer en toch ben ik daar wel mee bezig dus ik snap best dat er mensen zijn die dit denken te kunnen hoewel ze er geen enkele ervaring mee hebben. Soms gaat het nog goed ook.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3 x Leadshine DM 556 stuk?

Bericht door DaBit »

Mensen die de TVS niet kunnen vervangen kunnen altijd het ding nog weghalen (da's simpeler) en extern eentje plaatsen.

Kun jij trouwens zo zien welke halfbridge-drivers ze gebruiken (die 4 SO8's tussen DSP en FET's)? Ik zoek nog steeds ooit eens wat met de snelheid, propagation delay en betrouwbaarheid van een gatedrive-transformator en de eenvoud en PCB-oppervlak van zo'n IR21xx/LM51xx/UCC27xxx/etc.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3 x Leadshine DM 556 stuk?

Bericht door benkr »

Sorry Bart, je vraag had ik niet gezien.
Bij Leadshine zijn vrijwel alle componenten ontdaan van hun opschriften, kennelijk willen ze niet dat er in gerepareerd wordt. Maar kijkend naar de print layout lijken het doodnormale IR drivertjes te zijn, niet bijzonders.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3 x Leadshine DM 556 stuk?

Bericht door DaBit »

Ik was daar zelf al achter gekomen dat ze de opdruk verwijderen; in mijn Emco8 zitten ook gereanimeerde Leadshines. Ik denk dat de Chinezen bang zijn voor Chinese kopieeen :lol:

Maar al die 8-pin DIP/SO8 drivertjes met dezelfde functie hebben dezelfde pinout, dus daar word je niet wijzer van.
En die IR(S)2xxx dingen blijven t-r-a-a-g. Als Leadshine die gebruikt dan zou de microstepping-nauwkeurigheid wel eens tegen kunnen vallen...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3 x Leadshine DM 556 stuk?

Bericht door benkr »

Moet die drivertjes van mij nog steeds tunen, niet de autotune, maar de manual tune, ze blijven de fout in gaan als het snel gaat. Heb onlangs wel het verschil gezien met een Longs 860 driver, die was minstens 50% trager in alles, toch opmerkelijk, als ik de Leadshines zo instel is er geen vuiltje in de lucht, maar ze kunnen veeeeeeel meer.

Maar eerst nog even die Roland graveermachine afmaken, hoop morgen een heel eind te komen.
En dan het geheel nog in de machine inbouwen, maar daar verwacht ik dan weer niet veel problemen, maar kost natuurlijk nog wel tijd.
Moet vooral het PWM gebeuren van de Leafboy nog wakker schudden, daar zal best wel weer ergens een adderje schuilen.
Voordeel is dat ik die dingen dan ook weer gelijk weet voor de BF25.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3 x Leadshine DM 556 stuk?

Bericht door DaBit »

benkr schreef:Heb onlangs wel het verschil gezien met een Longs 860 driver, die was minstens 50% trager in alles, toch opmerkelijk, als ik de Leadshines zo instel is er geen vuiltje in de lucht, maar ze kunnen veeeeeeel meer.
Ja, welkom bij de wondere wereld der software (op de ingebakken DSP). Je kunt met een goed getunede PI stroomregellus, fasecompensatie, efficient gebruik maken van fast en slow decay, morphing, etc. best wel een eindje boven de standaard bang-bang stroomregelaar met DACje ervoor uit komen.
Mijn eigen stepperdrives van lang geleden hangen tussen de M en DM-serie in; met geavanceerdere software zou ik ze op DM-niveau brengen.
Moet vooral het PWM gebeuren van de Leafboy nog wakker schudden, daar zal best wel weer ergens een adderje schuilen.
Zal wel meevallen. Hooguit een leercurve.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie