0-10V sturing + H-brug

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door Breaker »

@Hugo: Dat is inderdaad waar, het zal niet zo vaak gebruikt worden. Daarmee is ook het risico laag omdat het alleen een gevaar is als het relais in NO staat, in dat geval kan het terugvallen met draaiende motor mocht er iets fout gaan.

@Hainjedaf: Ik kan er niet uitkomen hoe je nu precies bedoeld. Is het schetsje in de juiste richting?

10981
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door benkr »

Als het gaat om 'per ongeluk bedienen' (als er stroom loopt) dan is die dubbelpolig wisselschakelaar een potentiele bron van heel veel ellende.
1. omdat de regelaar dat zeker niet leuk zal vinden en
2. bij een inductieve last zal een opengaand en stroomvoeren contact gaan vonken, deze vonk zal de omliggende lucht ioniseren wat betekent dat er een laagohmig pad blijft bestaan tussen beide contacten ondanks het feit dat het contact zelf niet meer gemaakt is. De kans is aanwezig (vraag me niet hoe ik dat weet) dat het genoemde laagohmige pad blijft bestaan tot het moment dat het contact aan de andere kant is aangekomen en daar contact gaat maken --> gevolg volle kortsluiting tussen + en - van de voeding.

Heb vroeger installatietechniek geleerd, men behandelde toen ook de zgn. spaar-wissel schakeling, die hier nu in de basis onderwerp van discussie is. Deze schakeling werd aangehaald omdat je op die manier voor het schakelen van een huis, tuin en keukenlamp in een installatie in de meeste gevallen 1 draad minder nodig hebt. Toch zie je deze schakeling nooit, echt nooit toegepast worden, simpel omdat het bij het schakelen van inductieve lasten (TL armaturen) in een redelijk aantal gevallen fout gaat --> zekering er steeds uit.

Vind dan de redenatie van Dabit met betrekking tot zijn aanname van het gebruik van een relais wat alleen bekrachtigd is in het redelijk uitzonderlijke geval van linksom draaien nog de beste oplossing. De kan op fout gaan is dan redelijk minimaal.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gewoon een stekker aan die motor, andersom in de contactdoos is dan linksom. :P
Pak zo'n belgische? met een aardpen, modificeer de boel dat ie 180 graden andersom ook in de contactdoos kan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door Breaker »

Geautomatiseerd is toch eigenlijk wel een voorwaarde bij CNC? Dus dan moet er weer een robotarm komen die de stekker kan omsteken :mrgreen:

Ik ben helemaal blij met de gegeven inzichten: niet of met een dubbel relais zijn de beste opties. Daar kan ik weer verder mee! :idea:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door hainjedaf »

Bart: je hebt gelijk... misschien idd dat ik de links/rechts schakelaar van HBM gebruik.

Die Sangmutan heeft een Forward/reverse ingang, dus die kan je veilig schakelen.
Overigens heeft de regelaar ook een PWM ingang waarvan ik op internet lees dat die meer op de
frequentie dan op de pulsbreedte reageert. Dus bijna een step/dir interface.

Overigens net mijn overtollig beltegoed gespendeerd aan een leerzaam uurtje babbelen met Hugo Stoutjesdijk.
KISS is toch nog steeds aan te bevelen (keep it simple, stupid!) :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie