0-10V sturing + H-brug

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

0-10V sturing + H-brug

Bericht door Breaker »

Ik ben vlijtig aan het testen met een motorsturingbordje om een Emco 5 motor aan te sturen. Dit werkt goed met een potmeter die het signaal tussen de 0 en 10 V regelt.

10971

Tussen pin1 en pin2 meet ik altijd 10V en tussen pin 2 en 3 tussen de 0V en 10V afhankelijk of de potmeter dicht of open staat: pin1 +10V, pin2 0V en pin3 tussen 0V en +10V.

Nu wil ik de potmeter in definitieve opzet vervangen door een 0-10V regelaar vanaf de CNC controller. Voor zover ik kan nagaan heeft een 0-10V regeling zijn eigen spanningsbron, en wordt dus de +10V van pin1 niet gebruikt. Ik zou dit kunnen simuleren met een labvoeding: Als ik nu simpelweg de + op pin3 zet en de - aan pin2 hang, en de spanning tussen 0 en 10V houd, is het dan een goede simulatie? Of zie ik dan een klein champignonvormig rookwolkje ontstaan boven mijn motorsturingsbordje?
Laatst gewijzigd door Breaker op 18 nov 2015 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: 0-10V sturing

Bericht door Niels »

Zoek de 10 volt output:

Zet de negatieve meetpen aan de behuizing/koelplaat en de positieve aan de 10V kant.

Als je 10V+ meet, dan weet je wat je 10V kant is.
Meet daarna met de VFD helemaal uit (en de 10V ook in principe op 0) de massa pin op weerstandsmeting.
Dan zal deze nagenoeg 0 zijn.

Dan blijft de input voor de 0-10V over als enige.

Doe je het alsnog verkeerd: Champignonkwekerij gevonden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 0-10V sturing

Bericht door Breaker »

Ik heb het nog eens doorgemeten met de aanwijzingen en kwam tot dezelfde conclusie als eerder.

Heb ook de weerstand tussen pin2 en pin3 gemeten, die kwam op 50 kohm. De labvoeding even gelaten voor wat ie is en als minder spannend alternatief geprobeerd met 1 penlite, 2 penlites, 3 penlites en een 9V blok tussen pin2 en pin3: Motor gaat steeds sneller draaien, en stroom blijft tussen de 40 uA (1,5V) en 200 uA (9V). Geen rook en alles in lijn met de verwachtingen... Mooie afsluiter voor vanavond :P Thx!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door Breaker »

Een kleine uitbreiding... Ik zou ook graag de mogelijkheid hebben om de motor om te schakelen tussen CW/CCW, die mogelijkheid zit niet op het bordje. Na wat zoeken heb ik begrepen dat dit kan met het plaatsen van een H-brug of relais, maar ik kan er niet direct eentje vinden die aan de specificaties voldoet.

Er komt alleen A1 en A2 van het bordje, het moet 180VDC 3A aankunnen en bij voorkeur geschakeld worden met 24V. Schakelen gebeurt alleen in rust. Iemand een suggestie of alternatief?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7768
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door benkr »

Pak 1 relais met 2 wisselcontacten, de midden contacten worden de motoraansluitingen, dan van het ene contact de NO en van het andere contact de NC aan de plus, en de beide anderen aan de min.
Voila, je omschakelaar met slecht 1 relais.
Let we, wanneer je omschakelt wanneer de motor draait moet je aan een nieuwe sturing (of tenminste repareren)
Dus nog wel beveiligen, motor draait --> kan niet omschakelen. Hoe, daar bedenk je maar iets op.
Zelfde truuk kan ook met een "gewone" schakelaar met 2 wisselcontacten werkt ook goed.
Zijn er ook als huis schakelaar, ze heten dan in de volksmond hotelschakelaar (of kruisschakelaar) maar zijn in de basis gewoon 2 wisselcontacten. Let er wel op dat de schakelaar doet wat je er hier mee wilt doen, er zijn typen in de handel die je niet kunt misbruiken hiervoor.
Ook een schakelaar die eigenlijk bedoeld is voor het omschakelen van twee aansluitingen voor b.v. een wasmachine en een droger die niet gelijktijdig mogen draaien vanwege het beperkte vermogen is hiervoor te misbruiken mits je er een kiest die 2 wisselcontacten heeft.(hadden vaak ook een touwtje om om te schakelen herinner ik me)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door DaBit »

Ik zou ook voor het mechanische relais gaan. Simpeler word het niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door Breaker »

Dank, dat helpt met zoeken!

Ik kom dan uit op een monostabiel relais met dubbele wisselcontacten, bv deze:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/5586 ... A?ref=list

Volgens de datasheet kan deze geen grote stromen schakelen op 180VDC, maar aangezien ik ze alleen bij stilstand wil schakelen is dat geen probleem. Motor aan 11 en 21, + aan 12 en 24, - aan 14 en 22.

Ik verwacht dat de sturing de omschakeling wel kan regelen, met een timeout of via de tacho uitlezing. Dat is weer voor later...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door DaBit »

DC is veel moeilijker te verbreken dan AC, dus daarom mogen schakelcontacten vaak minder spanning en stroom hebben als je ze op DC gebruikt. Daar heb je geen last van als je schakelt als de boel spanningsloos is, en dan kun je de AC stroomwaarden en spanningen best aanhouden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou er gewoon een handbediende wisselschakelaar tussen zetten, als er om wat voor reden een keer een storinkje in de aanvoer naar de spoel van het relais op treed, is je regeling stuk ( net van Benkr geleerd :mrgreen: ).
En wanneer wil je nu helemaal linksom draaien op een CNC draaibank? alleen tappen denk ik, en ga je dat doen ?

En als je met een relais gaat werken moet je wel een dusdanige schakeling verzinnen dat het bijna niet fout kan gaan.
( bi-stabiel relais met 2 puls spoelen of zo, dan kan ie in ieder geval niet spontaan af vallen )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door hainjedaf »

Ik heb voor het ompolen van de DC motor een 3x OM relais genomen.

2x OM voor ompolen motor

1x OM schakelt stroomkring van het relais dat de motorsturing van spanning voorziet.

De motorsturing kan pas inschakelen als het omschakelrelais in de eindstand is.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef:Ik heb voor het ompolen van de DC motor een 3x OM relais genomen.

2x OM voor ompolen motor

1x OM schakelt stroomkring van het relais dat de motorsturing van spanning voorziet.

De motorsturing kan pas inschakelen als het omschakelrelais in de eindstand is.
En wat gebeurt er als de stuurstroom van het OM relais af valt. ( je moet niet kijken wanneer het goed gaat, maar of het fout kan gaan )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door hainjedaf »

Dan vallen alle relais af, dus ook de voedingsspanning van de motorsturing en de en alle van de motorsturing
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nee, ik bedoel alleen van dat ene relais ( losgeschoten draadje of zo, kabelbreukje net achter het kabelschoentje ).
Ik heb in de "Neue Bundesländer" bedradingen getest, en de rest. Echt alles wat je niet kunt bedenken zit fout, of gaat na een uurtje testen alsnog fout.

ps. dat kabelbreukje had ik ook in het snoertje naar m'n usb aan de voorzijde van de pc. Dus komt ook in china voor.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 0-10V sturing + H-brug

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef:Dan vallen alle relais af, dus ook de voedingsspanning van de motorsturing en de en alle van de motorsturing
Grote kans dat je dan al te laat bent.

Het kan wel hoor, een gewoon monostabiel relais. Als je de normale draairichting als 'relais onbekrachtigd' laat hoef je maar zeer zelden het relais te schakelen (want die andere kant op draaien is maar een hele kleine fractie van het totale aantal draaiuren lijkt me) en de kans dat het draadje of relais net faalt als je al bezig bent met andersom verspanen lijkt me kleiner dan de kans dat je per ongeluk tegen een handmatige omschakelaar aan stoot als het ding bezig is. Of in ieder geval klein genoeg om volledig acceptabel te zijn op een hobbybankje.

Maar Hugo heeft wel een punt, en een dubbelpolige wisselschakelaar is lekker simpel. Ik hou van simpel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie