Open of gesloten kabelrups?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Open of gesloten kabelrups?

Bericht door Firehunter »

Bij m'n zelfbouw frees ben ik nu op het punt aangekomen dat ik me meer ga focussen op de elektronica. De kabels voor in kabelrupsen heb ik al. De rupsen zelf nog niet, omdat ik de exacte lengte en grootte nog moet bepalen.

Nu ben ik even benieuwd wat jullie gebruiken, gesloten of open kabelrupsen ivm spanen en stof? Welk merk, type, grootte, waar te koop?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Open of gesloten kabelrups?

Bericht door janplastiek »

op mijn machine zaten origineel open kabelrupsen, ongeveer 110 x 60mm schat ik, van Igus, maar deze heb ik op de X as vervangen door even grote gesloten rupsen, ook van Igus, omdat er tijdens laswerken in de buurt van de machine, plots een leiding in de rups begon te sissen. oeps een gloeiend heet spatje er los door heen.
ik had geluk dat het geen elektrische leiding was, anders had ik het misschien niet direct gemerkt. :oops:
ik zit klein behuisd met een grote frees in het werkhuis, ik moest de frees tegen andere invloeden beschermen


update,
ik weet niet hoe groot jouw machine is, ik had wel problemen mijn gesloten rups (lengte 3meter) is minder zelfdragend dan de open, ik heb deze dan ook ondersteund met een wieltje aan de onderzijde
dus kijk uit voor de buigradius en de zelfdragendheid, ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Open of gesloten kabelrups?

Bericht door Arie Kabaalstra »

't beste is om je rups "in een gootje" te leggen.. en.. je hebt niet meer nodig dan de helft van je slag+ een bocht.. bij Damen CNC kwam het eens zo mooi uit dat ik de Rups in het zijframe van een grote Portaal machine kon leggen.. paar hoekstukjes en een strip Alu waren zo gemonteerd om de rups te dragen.. vond ik mooi opgelost ..
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Open of gesloten kabelrups?

Bericht door janplastiek »

De rups ligt in een goot, maar het bovengedeelte zakt door.
Kabel pakket is wel een 20 a 25 kg zwaar,
Jouw machine is zo groot als mijn z as :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Open of gesloten kabelrups?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jouw machine is zo groot als mijn z as :mrgreen:
Touché.. :lol: .. ik heb ook wel eens oplossingen gezien met meelopende steuntjes op een railtje.. maarja.. dan wordt het weer een ingewikkelde constructie..
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Open of gesloten kabelrups?

Bericht door rsemotion »

Ik zelf vindt de igus rx een fijne kabel geleiding

http://www.igus.nl/wpck/5741/overview_r ... ?C=NL&L=nl
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Open of gesloten kabelrups?

Bericht door Firehunter »

Heb inmiddels twee rupsen van de Igus R117 serie besteld, waren goedkoper dan ik dacht. Levertijd vond ik wel opmerkelijk. Op de website geven ze overal 24h aan, maar levertijd bleek uiteindelijk 1,5 week te zijn omdat het uit zuid Duitsland moest komen en carnaval kwam tussendoor.

De rupsen voelen stevig en betrouwbaar aan en sluiten naar mijn idee goed af. Voordeel van Igus is ook dat ze veel info op hun site hebben staan en 3D cad modellen te downloaden zijn.

Binnenkort volgen een paar foto's in dit topic: http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=11886&start=98
Plaats reactie