probleem met lezen G-code

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door serum »

@sven; estlcam heeft een complete cam aan boord, die nog eens redelijk intuïtief werkt ook. (ben er ook goed over te spreken, af en toe gebruik ik het nog, waar fusion360 steekjes laat vallen.. (heb de software ook gekocht) ik vind 50e voor dergelijke software een koopje. (maar niet gratis) :mrgreen:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door andrefc101 »

serum schreef:estlcam heeft een complete cam aan boord, die nog eens redelijk intuïtief werkt ook. (ben er ook goed over te spreken, af en toe gebruik ik het nog, waar fusion360 steekjes laat vallen..
Nu moet je mij (en ons natuurlijk) toch eens vertellen wat een pakket van 50 dollar beter doet als een Autodesk programma en waarom, ik leer ook nog erg graag bij....
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door Sven »

serum schreef:@sven; estlcam heeft een complete cam aan boord
Shoot, ik heb te snel mijn antwoord klaar gehad, excuus!

Ik trek mijn opmerking in : )

En ik me maar ergeren aan die mensen die overduidelijk niet goed lezen....
Ik ga even in de hoek zitten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door serum »

Nu moet je mij (en ons natuurlijk) toch eens vertellen wat een pakket van 50 dollar beter doet als een Autodesk programma en waarom, ik leer ook nog erg graag bij....
Kan nooit goed opmaken of je het nou hoonlachend of serieus meent, ik heb telkens het gevoel dat het eerste het geval is.


Dat antwoord is zo simpel. trochoidaal contouren uitfrezen. heerlijk als je een 25mm dikke plaat ineens uit wilt frezen, (met oscillerende Z as) zonder eerst op maat te hoeven zagen.

V carve werkt ook fantastisch in Estlcam.

En daarnaast heeft Fusion nog wel eens een dikke vette nuk als je een pocket uit wilt frezen. (niets tegen Fusion, vind het echt machtige software) maar soms krijg je bepaalde pockets niet jofel voor elkaar met fusion, ondanks alle features die erin zitten. (ik ken de truukjes binnen fusion redelijk tot goed om een selectie te doen van een bepaald te frezen (open) contour of vlak) Onlangs wilde ik in een 10mm asje een 6mm sleufje trekken (glashoudertjes voor een 6mm dik raam). Reken er maar niet op dat Fusion bereidwillig was. Uiteindelijk een 125x10mm plaat getekend met een rechtopstaand 6x20mm vlakje om het goed voor elkaar te krijgen.

Ondanks dat ik super-super goed te spreken ben over Fusion vind ik dat er zo nu en dan rare 'sprongen' worden gemaakt in een geometrisch zo simpel onderdeeltje.

dergelijke onvoorspelbare nukken, dat heb ik met Estlcam nog niet meegemaakt. (maar goed, de software kan een fractie, maar test het voor de gein eens en langzamerhand ga je het meer en meer waarderen)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door andrefc101 »

serum schreef:Kan nooit goed opmaken of je het nou hoonlachend of serieus meent, ik heb telkens het gevoel dat het eerste het geval is.
Valt wel mee hoor, kan best wel aardig zijn ;-)
Ik zal het eens proberen...... maarre.... Fusion maakt ook high speed milling freespaden, dus daar zie ik de winst niet.
Dat het soms vreemde sprongen maakt, ben ik met je eens. Maar dat doen al die pakketten mijns inziens....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door serum »

Fusion high speed milling; adaptive clearing, maar dan moet je alweer een stock defineren. als jij kan vertellen hoe je een contour als trochoidaal uit kan frezen? dat is mij nl. onbekend van Fusion.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door andrefc101 »

serum schreef:Fusion high speed milling; adaptive clearing, maar dan moet je alweer een stock defineren. als jij kan vertellen hoe je een contour als trochoidaal uit kan frezen? dat is mij nl. onbekend van Fusion.
Ik heb geen idee wat voor contour jij uit wilt frezen, maar ik denk dat je altijd met stock begint? Doe je een adaptive, laat een paar tiende staan en doe een finish met een contour. Of begrijp ik iets niet?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door serum »

Stel je hebt een 25x150x400 plaat en je moet een rond stukje uit die plaat hebben van 80, dan is een contour maken eenvoudiger dmv een trochoidaal toolpad dan eerst een 85x85 vierkant uit te zagen en die dmv adaptive clearing te 'pellen'. Ik noem maar iets hoor. Daarnaast werkt het ook fijn als je bv een 110mm gat in diezelfde 25mm plaat moet hebben; gewoon 'slotting' werkt niet lekker, trochoidaal cirkeltje (een contour) trekken met de frees op volle diepte werkt dan prachtig en een stuk vlotter dan het hele oppervlakte te verspanen.

Ik ben geen fan van slotting, die chattering kan ik slecht naar luisteren. Zo'n mooi ritmisch trochoidaal dansje klinkt mij dan weer als muziek in de oren.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door andrefc101 »

Ieder zijn manier dan maar hè, als ik een rond stukje uit een plaat wil hebben laat ik de frees gewoon in een helix dat rondje uitfrezen, heeft altijd gewerkt voordat die moeilijke woorden werden uitgevonden, dus zal het nu nog steeds werken... denk dat ik ook wat sneller klaar ben. Flinke straal koelmiddel erop, groene knop..... helaas geen tijd voor koffie want het is zo gebeurd ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door serum »

Ach ja, dat helix down deed ik ook altijd met mastercam. Maar dat gejank van die frees van de chatter, dat kan je toch niet aanhoren? Of gebruik je 1 of 3 snijders? oid? als ik een sleuf trek in aluminium met een 6, 8 of 10mm frees klinkt dat niet al te prettig. (maar zo oud ben je dan ook nog niet, als je helix nog als begrip kent :mrgreen: )

En houd er rekening mee, ik heb een enorme ondermaatse bf20 hè? wat jij met je Haas doet (of ander profi ding) staat er in geen enkel opzicht mee in verhouding. Ik verdien mijn brood er niet mee en hij moet op zolder passen. Ik weet alleen wat mijn oren horen en ogen zien qua afwerking en wat ik prettig vind om te horen.

Vastroesten zal ik vermoedelijk ook nog wel een keer, maar vooralsnog veer ik nog even mee met die nieuwerwetse flitsende termen. Voordeel van die nieuwerwetse onnuttigheden is dat mijn instabiele bf20 ineens leuke verspaningen kan doen die een jaar of wat geleden niet mogelijk waren. We staan op de schouders van reuzen, toch?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door andrefc101 »

Ik ben absoluut ook voorstander van hsm, lekker 2.5 diep, kleine snedes, en gas erop! In tijd kan je zelfs winst maken en de standtijd van de frezen is ook een groot voordeel. Maar goed, het ging erom dat Fusion 360 at ook doet, en ik gebruik het vol op. En voor helixen mag je ook oud(er) zijn hoor ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door serum »

HSM, ja, dat doet fusion keurig, maar fusion gaat daarbij altijd uit van volledige verspaning van het niet gebruikte deel, dat is voor mij soms niet praktisch. Vandaar dat ik estlcam nog wel eens handig vind.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door benkr »

Waar ging dit topic nu eigenlijk over?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door serum »

Over gootsteenontstoper, cremespoelinkjes en welk waspoeder jij nu gebruikt.
Plaats reactie