Leafboy77 verliest verbinding met computer

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Leafboy77 verliest verbinding met computer

Bericht door FSSF »

Het probleem is al een tijdje bezig, was het eerst sporadisch om vervolgens weken weg te zijn, nu komt het probleem opzetten binnen seconden of minuten.

Mach3 gooit de melding naar voren '' External Movement Not Connected [Movement Warning]''. Eerst gebeurde dit wel eens tijdens het frezen, verbinding valt dan weg en Mach3 heeft er dan soms ook geen zin meer in. Afgelopen week kwam de melding binnen enkele minuten nadat het freesprogramma gestart was, meerdere keren geprobeerd.

Het statusledje op de Leafboy77 wat normaal rustig knippert bij verbinding begint dan ook zenuwachtig en kort te knipperen, Het uithalen en insteken van de USB kabel zorgt ervoor dat de verbinding weer terug is.

Ik heb er nu een andere PC aanhangen, verschillende USB kabels geprobeerd, extra ferriet spoeltjes, debounce instellingen in Mach3 en de bufferinstellingen van de Leafboy77 gewijzdigd en verschillende dingen geprobeerd met de aarde/afscherming van kabels. Ook de MPG en overige USB apparaten losgehaald van de computer i.v.m. mogelijke voedingsproblemen voor de Leafboy77. Mocht allemaal niet baten.

Wie heeft nog ideeën...? Dat de kaart kapot is lijkt me sterk maar mijn ideeën raken een beetje op.

EDIT: Overigens gebeurde het afgelopen week nadat ik het zelfde programmaatje weer afdraaide op nagenoeg de zelfde plek (een mm of tien verderop). Het leek erop zodra de spindel ''harder'' moest werken dat het gebeurde. Maar is meer een gevoel en is ook niet altijd het geval.
Laatst gewijzigd door FSSF op 06 okt 2017 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Leafboy77 verliest verbinding met computer

Bericht door zeeschuim »

Win 10 toevallig?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Leafboy77 verliest verbinding met computer

Bericht door FSSF »

''Helaas'' niet, Windows 7 32 bit, beide computers.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Leafboy77 verliest verbinding met computer

Bericht door zeeschuim »

ik had laatst twee klanten met identieke problemen op dezelfde dag. Ze gebruikten win 10 en hingen aan het internet. Door de automatische updates van Windows werden de kaarten niet meer correct herkend.
http://leafboy77.com/files/reinstall_dr ... 10_doc.zip dus vandaar mijn vraag.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Leafboy77 verliest verbinding met computer

Bericht door FSSF »

Juist ja, helaas voor mij niet van toepassing. Als ik de USB kabel opnieuw insteek heb ik weer verbinding zonder Mach3 opnieuw op te hoeven starten, mits deze niet ook raar is gaan doen.

Mij lijkt niet dat een beetje ruis op de lijn de verbinding volledig kan verbreken maar wellicht heb ik het mis. USBkabel gaat nu direct naar buiten de stuurkast naar een computer die nu ook naast de stuurkast staat maar het probleem lijkt vooral groter te worden zo. Kan een telefoon-zendmast op het dak wellicht een nare invloed hebben?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Leafboy77 verliest verbinding met computer

Bericht door benkr »

Zo'n zendmast straalt normaal gesproken vrijwel niets naar beneden, daarop moet je ook niet te dicht bij zo'n mast in de buurt wonen, anders heb je mooi geen signaal. Het kan echter wel dat je last hebt van gereflecteerde signalen van die mast, maar dan zou ik me ook zorgen gaan maken over mijn gezondheid, als je om welke reden dan ook in een HF veld terecht komt is dit nooit gezond.
Ik weet niet of er hier ook zendamateurs meelezen, maar verklaar maar eens waarom zendamateurs vrijwel altijd alleen maar dochters hebben, statistisch gezien echt heel ver buiten een normale verdeling, dit geldt in ieder geval heel zeker binnen mijn werkomgeving, en dat gaat dan toch wel over enkele honderden gezinnen.

Maar even terug naar het probleem, stel dat het HF instraling is, waarom dan nu opeens, of staat die mast er pas sinds kort?

Je schrijft dat je al verschillende USB kabels hebt geprobeerd, maar heb je er ook eentje geprobeerd waar aan beide einden zo'n dikke knobbel zit en die ook wat dikker is dan de meeste USB kabels?
Een echt goede USB kabel kost heel ruim meer dan de 1,95 Euro bij de Action, denk aan 20 of meer Euries.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leafboy77 verliest verbinding met computer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou ook een andere USB poort proberen.
Ik had b.v. een intern slecht aangekrompen 5v draadje in de usb header. Heeft toch een jaartje geduurd voordat ik doorhad dat ie af en toe geen usb-stick las.
En sinds ik een 3D muis heb, moet ik ook wat secuurder m'n verschillende usb aktiviteit verdelen, dat ding is nogal veeleisend.
benkr schreef:Ik weet niet of er hier ook zendamateurs meelezen, maar verklaar maar eens waarom zendamateurs vrijwel altijd alleen maar dochters hebben, statistisch gezien echt heel ver buiten een normale verdeling, dit geldt in ieder geval heel zeker binnen mijn werkomgeving, en dat gaat dan toch wel over enkele honderden gezinnen.
De enige die ik ken heeft een zoon en een dochter. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Leafboy77 verliest verbinding met computer

Bericht door FSSF »

Het kan echter wel dat je last hebt van gereflecteerde signalen van die mast, maar dan zou ik me ook zorgen gaan maken over mijn gezondheid, als je om welke reden dan ook in een HF veld terecht komt is dit nooit gezond.
Ik heb daar ook zo mijn twijfels over ondanks dat er zogenaamd niets aan de hand zou mogen zijn...
Wanneer dat ding geplaatst is weet ik niet precies meer maar het zal iets van een jaar geleden zijn, complex is zeven hoog en ik zit op de zesde. Wel is het mij opgevallen dat sindsdien bijvoorbeeld Sbs6 niet goed meer te ontvangen is, Ziggo geeft als rede op de betreffende foutcode dat er goed afgeschermde kabels gebruikt moeten worden. Aangezien ik daarvoor geen problemen had met de ontvangst vind ik dit toch enigszins zorgelijk. Dat terzijde.
Ik zou ook een andere USB poort proberen.
Ondertussen met drie computers geprobeerd voorzien van Windows 7 en XP, de computer zelf kan ik dus wel uitsluiten denk ik zo. Ook geprobeerd met een on-geaarde stekker aan de computer, geen effect.
Tevens meerdere USB kabels geprobeerd, laatste kabel betrof een USB kabel met èèn vaste ferrietspoel en nog twee losse bijgeplaatst. En in wanhoop ook nog eens ingewikkeld in alu folie :lol:

Na wat berichten te hebben gelezen op cnczone.com ben ik er in dit geval toch eigenlijk wel van overtuigd dat het aan VFD ligt. Zeker omdat het probleem dus vaak optreed wanneer de spindel harder moet werken wat gepaard gaat met meer ''storing''. De mantel van de VFD->spindel kabel was aan de machinekant geaard, dit blijkt ook niet zo verstandig te zijn.
Dit maar veranderen en misschien wat stalen plaatjes rondom de VFD proberen te plaatsen.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Leafboy77 verliest verbinding met computer

Bericht door FSSF »

Lijkt er voor als nog op dat het aarden van de kabelafscherming van de spindelkabel aan twee kanten alles heeft opgelost. Die zal ik wel eens losgehaald hebben aan de machinekant in de zin van ''aan één kant aarden''
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leafboy77 verliest verbinding met computer

Bericht door DaBit »

FSSF schreef: Ik heb daar ook zo mijn twijfels over ondanks dat er zogenaamd niets aan de hand zou mogen zijn...
Wanneer dat ding geplaatst is weet ik niet precies meer maar het zal iets van een jaar geleden zijn, complex is zeven hoog en ik zit op de zesde. Wel is het mij opgevallen dat sindsdien bijvoorbeeld Sbs6 niet goed meer te ontvangen is, Ziggo geeft als rede op de betreffende foutcode dat er goed afgeschermde kabels gebruikt moeten worden. Aangezien ik daarvoor geen problemen had met de ontvangst vind ik dit toch enigszins zorgelijk. Dat terzijde.
Ziggo rommelt regelmatig met het netwerk, en anders de gebruikers wel. Hier is het ook sinds een jaar, 2 jaar naadje pet met sommige zenders zoals Net5. Gelukkig mis je daar zo weinig aan :lol:

Verder stralen die mobiele-telefoon antennes in een 'taartpunt van een donut'. Als je er onder zit heb je bijna niks, zoals Ben ook al opmerkte. Maar zelfs als zit je heel ongunstig kwa straling: 15 seconden bellen met je eigen GSM of iets langer videootje kijken via LTE levert je een grotere dosis straling op dan een etmaal op 100 meter van zo'n antenne (en rond de 100-200 meter is de dosis RF het sterkste).

Al met al valt dat dus wel mee. Radioamateurs is een ander verhaal; die gebruiken minder selectieve antennes in combinatie met hoge vermogens. Als ik vroeger de zender(s) op vol vermogen liet werken gingen de TV's bij de buren op zwart :lol:
FSSF schreef:Lijkt er voor als nog op dat het aarden van de kabelafscherming van de spindelkabel aan twee kanten alles heeft opgelost. Die zal ik wel eens losgehaald hebben aan de machinekant in de zin van ''aan één kant aarden''
1 kant aarden levert meestal de minste bijwerkingen op, maar het doet weinig tegen het magnetische deel van storing.
Een heel goed compromis is vaak 1 kant vast aan aarde, de andere kant via een 10 Ohm weerstand + 100nF condensator in serie naar aarde. Toevallig laatst nog een EMC-akkefietje gehad waar dat bijna 40dB reductie in storing opleverde tov hard aan aarde.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie