Meerstandenschakelaar

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Meerstandenschakelaar

Bericht door Breaker »

Voor gebruik van de speed/feedoverride wil ik een keuzeschakelaar aansluiten op de analoge ingang van de controller. Dit kan een potentiometer zijn, maar ik zou liever een schakelaar met (liefst nog meer dan) 15 vaste standen gebruiken, die dan met behulp van een weerstand aan iedere ingang een vaste waarde kan geven. Iemand een tip voor zo'n schakelaar? Het liefst eentje die direct aan een paneel bevestigd kan worden en een soort van zelfstandig kan werken en waar ik niet eerst een circuitboard voor hoef te maken.

Ik heb zoiets op mijn huidige besturing en dat bevalt heel goed, kan blindelings bedient worden.

16446
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door mjeuring »

Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door Leeuwinga »

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door Kjelt »

Meer dan 12 posities kan best lastig zijn.
Als ik even snel bij Lorlin kijk ( https://www.lorlin.co.uk ) die hebben wel rotary switches met 16 posities alleen zijn deze binair, hex of gray encoded (BCK, GCK series).
Dan zul je zelf er nog logica weer achter moeten zetten, en dat is zo te lezen niet wat je zoekt.
De normale serie (CK) loopt tot 12 posities en die kun je overal krijgen (Conrad, tme, mouser etc.)

Anders zou ik zeggen ga 17 maart eens in Rosmalen kijken bij de radiobeurs, daar liggen meestal de bakken vol met grote meerstanden schakelaars, wel even oppoetsen met IPA maar dan heb je wel jaren 60 kwaliteit 8)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door keesfrees »

Kjelt schreef: 19 feb 2018 13:09 Anders zou ik zeggen ga 17 maart eens in Rosmalen kijken bij de radiobeurs
Je bent me net voor.
Kjelt schreef: 19 feb 2018 13:09 oppoetsen met IPA
Wat is dat ajb ?
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door mjeuring »

keesfrees schreef: 19 feb 2018 13:32
Kjelt schreef: 19 feb 2018 13:09 oppoetsen met IPA
Wat is dat ajb ?
Isopropyl Alcohol
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nooit geweten dat IPA een goede contact reiniger is, zou eerder contact spray gebruiken, maar weet eigenlijk niet wat daar de werkzame stof in zou zijn. En anders zal remmenreiniger ook wel lekker schoonmaken.

@Breaker: eindelijk iemand die bevestigd dat een standenschakelaar veel handiger is dan een potmeter. :mrgreen:

Nu nog iemand die door heeft dat je 2 standenschakelaars nodig hebt, de voeding en ijlgang los van elkaar regelen. ( Ja Dabit jij weet dat inmiddels ;-) ) jammer dat dat waarschijnlijk alleen in LinuxCNC op te lossen is. Je weet niet wat je mist zolang je het niet hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door Leeuwinga »

16447

Een 10 standen potmeter 5K ohm gemaakt met 10 weerstandjes van 511 ohm
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 feb 2018 14:37 Nu nog iemand die door heeft dat je 2 standenschakelaars nodig hebt, de voeding en ijlgang los van elkaar regelen.
He he, eindelijk iemand die dit ondersteund, dat heeft me ook zeer verbaasd dat dit niet het geval is bij de besturingen die ik ken.

eerder bericht hier over :
Feed : frees/slew/jog
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=10182
Laatst gewijzigd door keesfrees op 19 feb 2018 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door benkr »

Ik heb er niet de laatste maar de keren daar voor diverse meegebracht naar de CNCZone dag, misschien heeft er iemand nog eentje liggen, ik zal zelf ook nog een keer op zoek gaan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 feb 2018 14:37 Nooit geweten dat IPA een goede contact reiniger is, zou eerder contact spray gebruiken, maar weet eigenlijk niet wat daar de werkzame stof in zou zijn. En anders zal remmenreiniger ook wel lekker schoonmaken.
Beetje offtopic maar als de schakelaar alleen oud is en niet versleten zit er een klein beetje vuil en oxide huidje op de contacten, die poets je er met ipa zo vanaf (opbrengen en draaien evt met dun papiertje ertussen als "schuurmiddel" en daarmee beschadig je verder niets, dat is voor mij meestal stap 1
Als het euvel dan nog niets is verholpen dan wordt het serieuzere vervuiling zoals nicotine ed dan zou je evt contactspray waarin een licht aggressief zuur zit kunnen gebruiken MAAR dan daarna wel deze contactspray weer verwijderen door ruim te spoelen met ipa anders vreet het je contacten weg.
Dan krijg je de gevalletjes het heeft twee maanden gewerkt maar nu niet meer en de contacten zijn groen/blauw uitgeslagen.
Dan kun je je kostbare schakelaars weggooien.

Er zijn ook meerdere contactsprays de een aggressiever dan de andere maar ik gebruik het eigenlijk nooit meer.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 feb 2018 14:37 Nooit geweten dat IPA een goede contact reiniger is, zou eerder contact spray gebruiken, maar weet eigenlijk niet wat daar de werkzame stof in zou zijn. En anders zal remmenreiniger ook wel lekker schoonmaken.

@Breaker: eindelijk iemand die bevestigd dat een standenschakelaar veel handiger is dan een potmeter. :mrgreen:

Nu nog iemand die door heeft dat je 2 standenschakelaars nodig hebt, de voeding en ijlgang los van elkaar regelen. ( Ja Dabit jij weet dat inmiddels ;-) ) jammer dat dat waarschijnlijk alleen in LinuxCNC op te lossen is. Je weet niet wat je mist zolang je het niet hebt.
Ja, ik heb het wel zo gemaakt, met 2 potmeters met klikjes, dat voelt aan als schakelaars, maar helaas werkt het met Pokeys en Mach3 veel te traag zodat ik het nooit gebruik.

Die potmeters is vind ik wel een goed idee verder. Ik heb ze hier gekocht:

http://www.electrabreda.nl/stereo-log-4 ... s-10k.html

En na wat zoekwerk heb ik ook nog deze gevonden:

16449 16448

Deze is standaard 12 standen maar is denk ik met wat werk (een nieuwe arretering maken) naar 25 standen te brengen.

Oh, en dan nog over het schoonmaken van de oude schakelaar, dat gaat nergens beter mee dan met schone wasbenzine, nadien de bewegende delen eventueel nog wat smeren met olie of vet, maar de contacten beslist niet met contactspray of zoiets behandelen, dat werkt alleen maar heel even, daarna is het probleem alleen maar verergerd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door Breaker »

Bedankt voor de vele antwoorden. In ieder geval weer opties zat :P

Dus er zijn er met echte losse stapjes met steeds een weerstand ertussen, en er zijn (eigenlijk gewone) potmeters waarbij de knop zelf stapjes maakt.
Het kan allebei voor de controller, de ingang werkt op 3,3V en ik heb een 10k potmeter geprobeerd. De besturing krijgt dan 0..1023 als waarde en rond het zelf af in stappen van 5% tussen 0 en 300% (of ander bereik als dat ingesteld wordt).

De 1 & 2% zal dus toch moeilijk haalbaar zijn maar dat hoeft ook niet meer. Een logaritmisch verloop en 24 standen lijkt me wel mooi, alleen eens kijken hoe het 'klik' gevoel daarvan is.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door skillalot »

Ik kwam deze nog tegen:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Gra ... Lwon3BA%3d

Verder laat ik het zoeken aan je zelf over, probeer eens in het engels, "rotary switch selector". ;-)
Plaats reactie