Meerstandenschakelaar

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door benkr »

Kom maar langs dan je mag je met de mijne klikken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 feb 2018 14:37 @Breaker: eindelijk iemand die bevestigd dat een standenschakelaar veel handiger is dan een potmeter. :mrgreen:
Ik ben er inmiddels ook achter. Potmeter verdraait veel te snel per ongeluk, vervolgens gebeuren er dingen die je niet verwacht. Maar als je een 'klikring' kunt monteren is dat probleem ook voorbij.

Als ik ooit zin en tijd heb upgrade ik de Emco naar pulsgevertjes. Die 24ppr 'versterker-volumeknop' types kosten ook maar weinig en die beginnen bij opstarten braaf op 100% (of wat ik maar wil), iets wat ik ook wel prettig vind.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 20 feb 2018 15:53 Als ik ooit zin en tijd heb upgrade ik de Emco naar pulsgevertjes. Die 24ppr 'versterker-volumeknop' types kosten ook maar weinig en die beginnen bij opstarten braaf op 100% (of wat ik maar wil), iets wat ik ook wel prettig vind.
Dat lijkt me ook niks, ik wil blind die knop tegen de 0-aanslag kunnen draaien, en m'n ogen op het werk houden. Of iets op 95, 100 of 105% staat boeit me eigenlijk weinig. En daarbij, zolang die knop met z'n streepje op 0 staat, hoef ik niet op het scherm te zoeken wat de waarde is.
Sommige dingen zijn gewoon het handigst zo als ze zijn, die worden zelden handiger door moderne technologie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door serum »

Op mijn nieuwe machine zitten 3 knoppen voor G01, 100% en + en -10% Vind het persoonlijk handiger dan het draaiwiel in Eding.

Voor de G00 zitten er 4 knoppen op; 0,25,50 en 100% En voor de spindel idem. 100% en +/- 10%
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door skillalot »

Snijmachine op werk (mach3) heb ik zo gemaakt dat er een meerstandenschakelaar is voor "0.1mm / 1mm / 10mm / Continu joggen".
Feedrate override en Jogspeed zitten allebei achter een paneelencodertje met druktoets er in. Draaien voor sneller of langzamer, en drukken voor 100%. Jogspeed gaat na een tweede keer drukken naar 2% als je even snel wat langzamer wil positioneren. Werkt ook heel fijn zo.
Voordeel van die paneelencodertjes binnen mach3 is dat je in je programma ook nog iets met die snelheden kan. Zo heb ik Mcodes erbij gemaakt om de feedrate op bijv 60% te zetten en weer terug op 100, om gaten wat langzamer te kunnen snijden. Met een potmeter of standenschakelaar kun je dat soort dingen vergeten.
En inderdaad ook fijn als je begin van het programma de snelheid automatisch weer op 100% kunt zetten, voor de wat minder oplettende gebruikers :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 feb 2018 16:02 Dat lijkt me ook niks, ik wil blind die knop tegen de 0-aanslag kunnen draaien, en m'n ogen op het werk houden. Of iets op 95, 100 of 105% staat boeit me eigenlijk weinig. En daarbij, zolang die knop met z'n streepje op 0 staat, hoef ik niet op het scherm te zoeken wat de waarde is.
Sommige dingen zijn gewoon het handigst zo als ze zijn, die worden zelden handiger door moderne technologie.
Op de frees heb ik die XHC pendant. Dan moet ik met een keuzeschakelaar het ding op voeding-override zetten en kan ik met het handwieltje van 0-250%. Dat werkt toch best prima, keer slingeren zodat-ie zeker op nul staat, start, en blind opdraaien. Als het dan loopt kijk ik wel weer eens op het schermpje.

Ijlgang-override moet ik nog eens wat leuks op verzinnen tegen de tijd dat de irritatie op het punt aankomt dat ik er tijd aan wil besteden. 10% van 20m/min is nog steeds knap hard als die frees naar z'n beginpunt zoeft en het hele stuk tussen 10% en 100% is zowiezo zinloos. Eigenlijk zou het wel leuk zijn om beneden de 50% voeding-override de ijlgang te koppelen aan de voedingssnelheid ofzo. Dan is 1 draaiknop genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door Breaker »

serum schreef: 20 feb 2018 17:17 Op mijn nieuwe machine zitten 3 knoppen voor G01, 100% en + en -10% Vind het persoonlijk handiger dan het draaiwiel in Eding.
Zoiets met drukknoppen heb ik nu als speedoverride maar ik vind het niet prettig, in ieder geval niet zo prettig als een draaiknop.
keesfrees schreef: 19 feb 2018 15:06 He he, eindelijk iemand die dit ondersteund, dat heeft me ook zeer verbaasd dat dit niet het geval is bij de besturingen die ik ken.
Het is waar dat je heel soms wel eens blijft schakelen tussen ijlgang en voeding, maar dat is eigenlijk alleen als de boel echt niet lekker geprogrammeerd is. In alle andere gevallen is één knop wel voldoende, om even te kijken of de kikkers en machineklem ontweken worden. Werkt bovendien goed tegen G0/G1 verwisseling (vraag maar niet ;-) ).
Bij mijn bereik is het ook geen noodzaak, op een grote portaalfrees is er eerder een toegevoegde waarde.
DaBit schreef: 20 feb 2018 20:46 Op de frees heb ik die XHC pendant. Dan moet ik met een keuzeschakelaar het ding op voeding-override zetten en kan ik met het handwieltje van 0-250%. Dat werkt toch best prima, keer slingeren zodat-ie zeker op nul staat, start, en blind opdraaien. Als het dan loopt kijk ik wel weer eens op het schermpje.
Op de draaibank heeft de pendant die functie, als de pendant functie uitgeschakeld is werk het handwiel standaard als feedoverride en dat werkt ook best prettig, MAAR: niet zo goed als een stevige draaiknop met vaste functie.

Er wordt overigens nog wel een functie geboden voor adaptive spindle power override, dus bij meer gebruikt vermogen gaat de voeding langzamer en bij minder verbruik gaat de voeding harder lopen. Heb alleen nog geen analoge uitgang in functie van opgenomen vermogen gevonden op de servodrive.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door DaBit »

Ik heb op de Emco ook aparte knoppen voor de aparte functies..

En sturen op vermogen, mjah. Vast wel prettig in een productie-omgeving.
Mijn draaiklussen lenen zich daar meestal niet zo voor, vaak beperkt iets anders het wel weer. Leuk hoor, een kilowatt, maar met een kunststof asje in de klauw hoef je dat er niet op los te laten als je graag wil dat het nog wat word ook. Plus dat CNC-draaibewerkingen toch allemaal zo vlot klaar zijn dat ik ruwdraaien niet echt op vermogen hoef te sturen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door Breaker »

De huidige besturing heeft een led indicator voor het vermogen en die is best handig. Met een 50mm vlakfrees in staal of een 16mm frees diep in aluminium houd ik die in het oog terwijl ik dan de voeding bijregel, dat is dan eigenlijk een manuele adaptieve voeding. :roll: Gaat me niet zozeer om het automatische maar als het er was zou ik die vermogens indicator best weer terug willen als het makkelijk te realiseren zou zijn.

Voorlopig ga ik eerst aan de schakelaar werken, zal beginnen met een eenvoudige en pas als ik weet wat de voordelen zijn naar een specifieker/duurder model, zo doe ik dat meestal met zaken waar ik geen gevoel/verstand van heb.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door serum »

Klinkt als een prima toevoeging, zo'n vermogensmeter.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door DaBit »

Met een permanent-magneet motor is de windingstroom wel een goede maat. Die zou je met een simpel ACS712 moduletje kunnen meten in 1 van de motorfases als de drive je die informatie niet bied.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door Breaker »

De ACS712 staat er inmiddels tussen, lijkt goed te werken. Alleen...
De uitgang is 2,5V in rust en per Ampère komt 100mV bij (voor AC in mijn geval, bij DC kan er ook 100mV af gaan bij de andere draairichting). Dat betekent dus aan de uitgang een waarde tussen 2,5V en 4,5V. De piek van de servo zal nabij de 15A liggen, dus ~4V.

Nu, de ingang van het EdingCNC bord vraagt 0-3,3V en ik kan de min/max bij die waarden opgeven dus de spanning tussen 2,5V en ~4V moet vertaald naar tussen 0 en 3,3V. Nu is mijn kennis van (zeker analoge) elektronica nogal beperkt maar ik kwam tot de volgende stappen:
1 - Een spanningsdeler, lukt nog net maar dan ligt de spanning tussen 1,65V en 3,3V
2 - High Pass Filter, om de spanning te verlagen naar 0V tot 1,65V
3 - Bereik oprekken naar 3,3V, geen idee hoe :oops:

En dan moeten ook nog het juiste schema en componenten bepaald worden, stap 2 en 3 heb ik even laten liggen.

Dus over naar digitaal, Arduino ingeschakeld, en dat is uiteindelijk drie regels code.
1 - Voltage inlezen, geeft waarde tussen 512 en 920 (10 bits).
2 - Formule loslaten en uitgang aansturen.

Simpel! Behalve...
De uitgangen van de Arduino zijn alleen digitaal, dus een PWM uitgangssignaal. Dit moet omgezet moet worden naar een voltage. :cry:

Weer meer zoeken, volgende opties als ik het juist bebrijp:
Optie 1 - Low Pass Filter, analoge electronica dus zelfde probleem als waar ik mee begon. :evil:
Optie 2 - DAC, bijvoorbeeld een MCP4921, kan direct via I2C (dan hoeft de PWM tussenstap niet) en Rail-To-Rail (kan direct het volledige bereik op 3,3V)

Ik neig naar optie 2, die lijkt voor mij het meest haalbaar. Bovendien kan ik de formules eenvoudig aanpassen mocht dat nodig zijn. En daarnaast de uitgelezen waarde later nog op een andere manieren gebruiken en weergeven.

Maar het wordt alweer aardig complex met al die extra stappen. Dus, even terug naar het begin, is er een simpelere manier om 2,5V-4V om te zetten naar 0V-3,3V die ik gemist heb?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door Kjelt »

Analoog is lastiger zul je een opamp nodig hebben.
PWM naar analoog is zeer makkelijk weerstand en condensator thats it. Condensator zodanig kiezen dat bij de pwm frequentie er geen rimpel op staat, weerstand kiezen dat als de condensator leeg is (kortsluiting dus) je de uitgang niet sloopt dus begrenzen op 5-10mA.
Meer is het niet , google eens op "pwm to analog"
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Meerstandenschakelaar

Bericht door Breaker »

Ok, daar heb ik iets over gevonden, dus als ik deze gebruik:
http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php

En ik neem aan dat:
• Het PWM signaal 490Hz is.
• De condensator 1µF is ( Is dat zo? Deze ligt al een tijdje in een bakje overgebleven componenten)
16762

Dan volgt R = 330Ω -> V/R -> 3,3V / 330Ω = 10mA

En ook:
16763

Maakt dat een werkend geheel?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie