Erg sterke lekstroom?

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Erg sterke lekstroom?

Bericht door Firehunter »

Eindelijk ben ik weer eens aan de slag met mijn portaalfrees. De gleufplaat moest nog klaar gemaakt worden, dus ben diverse instellingen en freesjes aan het testen om tot goede resultaten te komen.

Ik heb nu echter twee keer gehad dat de EdingCNC de foutmelding gaf: Communicatie met CPU verloren. Ik denk dat ik de oorzaak hiervan in de hoek van het aarden moet zoeken. Want als ik de blanke stalen delen van de machine (zoals de achterplaat van de schakelkast waar alle elektronica in zit) aanraak, voel ik een flinke tinteling in mijn vinger. Lekstroom gok ik. Maar ik weet niet waar de oorzaak hiervan moet zoeken. Ik heb zo veel mogelijk de richtlijnen gevolgd. Er is één centraal aardepunt en dat is eigenlijk de achterplaat van de schakelkast. Hierop zit een DIN rail met daarop Phoenix klemmen voor alle verbindingen. De aardedraad van de voedingskabels zit in zo'n klem en is dus via de rails verbonden met de kast. Alle verbindingen in de kast, maar ook alle verbindingen naar buiten (steppers, proximity, spindel, etc) zijn eenzijdig in de kast geaard, op de DIN rails.

Misschien komt de storing hier niet door, maar ik zou het toch graag opgelost willen hebben. Het lijkt mij niet normaal dat er zo'n sterke tinteling te voelen is bij het aanraken van stalen delen.

Wie heeft suggesties? Hieronder enkele foto's van hoe alles is aangesloten in de kast. De dikke oranje kabel is de voedingskabel.
14826
14825
14951
14950
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door Kjelt »

Even met spanning er af de weerstand meten tussen de aardklemmen (<0,5 ohm)?
Maar als ik snel kijk zie ik een pc ingebouwd? Die zijn berucht voor dit soort zaken, het netfilter van pc's zetten vaak via een condensator spanning op de kast.
Even snel testen door de pc los te koppelen denk dat je tinteling dan weg is.
Als dat zo is dan kun je de kast vd pc hard aarden of de voeding korter aansluiten.
Ook even kijken of de fase op de juiste pin zit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door Kjelt »

Dan kunnen er via de monitor die zelf ook weer 230 aansluiting heeft ook weer zwerfstromen lopen, ik zou zelf de pc buiten de aansturingskast houden of alles dus ook de monitor via die aansturingskast voeden.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door benkr »

Firehunter schreef: 22 aug 2018 20:35 Ik heb nu echter twee keer gehad dat de EdingCNC de foutmelding gaf: Communicatie met CPU verloren. Ik denk dat ik de oorzaak hiervan in de hoek van het aarden moet zoeken. Want als ik de blanke stalen delen van de machine (zoals de achterplaat van de schakelkast waar alle elektronica in zit) aanraak, voel ik een flinke tinteling in mijn vinger. Lekstroom gok ik.
Mijn conclusie is heel kort, als het bijt dan is het niet goed geaard. En als het bijt dan is de spanning al redelijk hoog, ik denk zelfs meer dan 50 V terwijl er nog nauwelijks stromen lopen, ik schat niet meer dan 2A of zo, dat betekent dat de aardweerstand heel erg veel meer is dan de 0,5 Ohm die Kjelt aangeeft.
Je hebt alles met goede railklemmen aangesloten, heb je er ook voor gezorgd dat de rail waarop die klemmen zitten echt goed contact maakt met de onderplaat, en heb je ook alles aangesloten via een kabel en wandcontatctdoos die een goede aarde heeft?

Ik weet niet of je een goede meter hebt, die True RMS AC spanning meet, of een oscilloscoop maar dat zal wel niet.

Als ik naar de foto's kijk dan zie ik denk ik de motorkabel waarvan de groen/gele draad niet aan aarde hangt terwijl er een zwarte draad wel aarde aarde hangt, klopt dit wel?
Ja, Groningen is een beetje uit de buurt maar zoek iemand bij je in de buurt die goed is in elektrotechniek en laat die eens kijken naar je hele aardingsgebeuren, ik denk dat daar ergens iets niet klopt en dat dat de oorzaak van je problemen is.
Misschien dat er een medeforumlid bij je in de buurt woont die wat meer thuis is in de aardingsmaterie die een voor je kan komen kijken en eventueel wat kan meten want meten is weten zoals wij zeggen.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door Firehunter »

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb vanmorgen enkele dingen getest. Ik heb eerst stroom op de machine gezet met de voedingskabel van de PC los. Toen was er nog geen tinteling te voelen. PC aangesloten, nog niets. CPU5B aan, nog niets. Machine homen, toen voelde ik het wel even. Maar daarna was het weer goed. Spindel even aan gezet op 10.000 rpm, toen tintelde het even weer. Maar daarna de spindel nog enkele keren aan en uit gezet zonder extra lekstroom. Vervolgens wat heen en weer gejogd, ook zonder tinteling. Toen deed ik de relais/magneetventielen van de mistkoeling (moet nog gemaakt worden) een paar keer aan en uit en toen gaf hij weer de foutmelding dat de verbinding verloren was. De aarding is waarschijnlijk niet helemaal 100% in orde, maar de storing wordt dus veroorzaak door het uitschakelen van de relais/magneetventielen. Gisteren gaf hij de foutmelding aan het einde van het programma, dus ook wanneer de relais weer werd uitgeschakeld.

Hoe de rest van de aarding van de elektra in het pand is, weet ik niet. Dat zou ik door iemand moeten laten meten.

De magneetventielen van de mistkoeling worden geschakeld via een relais, omdat de stroom van de magneetventielen te groot zou zijn voor de COOLANT uitgangen van CPU5B. De relais zijn van het type Phoenix Contact 2961105 in voetje 2900958.
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... nlnl&tab=1
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... nlnl&tab=1

De ventielen zijn van het type: https://www.pneumatiekvoordeel.nl/nr_31 ... 0212350001 Met VC-B2 spoelen.

CPU5B schakelt de 24V relais met de open collector uitgang. De relais schakelen vervolgens de min aansluiting van de 24V ventielen. CPU5B zit op dezelfde 24V voeding, maar wel met een aparte kabel vanaf de schroefklemmen van de voeding.
Ik weet niet of je een goede meter hebt, die True RMS AC spanning meet, of een oscilloscoop maar dat zal wel niet.
Helaas niet. Ik heb geprobeerd om de weerstand tussen de klemmen te meten, maar helaas is mijn multimeter niet nauwkeurig genoeg hiervoor.
Als ik naar de foto's kijk dan zie ik denk ik de motorkabel waarvan de groen/gele draad niet aan aarde hangt terwijl er een zwarte draad wel aarde aarde hangt, klopt dit wel?
Op sommige plekken is de groen/gele draad anders gebruikt, gewoon omdat ik een 4-aderige kabel nodig had. De gevlochten afschermingen van alle kabels zijn met aarde verbonden.
Ook even kijken of de fase op de juiste pin zit.
Wat bedoel je daar mee?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door Kjelt »

Conventionele relais zijn notoire storing veroorzakers.
Daar kun je wel even mee bezig zijn om goed te krijgen.

Even snel wat punten:
- Heb je een vrijloopdiode in of vlak bij het relais zitten over de spoel heen ?
Of misschien in het gebruikte dinvoetje komt ook wel eens voor, dus ik neem aan dat je hem met 24V schakelt dan een diode bv 1n4001 ofzo over de spoel heenzetten.
- Schakel je 230VAC ? In dat geval zo kort mogelijke kabels naar en van het relais gebruiken en evt in metalen kabelgoot of afschermen zodat ze hun stoorpulsen niet op andere delen van de schakelkast kunnen overbrengen. Evt overwegen om een nuldoorgangs geschakelde SSR te gebruiken.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door Firehunter »

Het aardingsprobleem bleek gelukkig niet in de machine te zitten. Enkele lasdozen verderop in het gebouw waren de aardedraden van twee stopcontacten wel op elkaar aangesloten, maar niet op de rest. De lekstroom kon dus niet afgevoerd worden. Aangepast en nu geen last meer van lekstroom/tintelingen.

Ik hoopte dat de storing daarmee ook opgelost was, maar dat bleek helaas niet zo te zijn. Ik moest de relais wel 20x schakelen voordat er een foutmelding kwam, maar het probleem zit er dus nog wel in. De relais die geschakeld wordt door de CPU5B heeft wel een ingebouwde diode. In de stekkers van de magneetventielen zitten alleen een led met weerstand (om de status aan te geven) en een blauwe condensator. Zie foto's hier onder.

Zou het voldoende zijn om hier een diode tussen te plaatsen? Ik zag dat de stekker ook een derde aan sluiting heeft met het aarde icoontje. Heeft het nut om deze aan te sluiten?

17333 17334
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door Kjelt »

Ik heb meer info nodig, ben niet zo thuis in die kleppen.
Zijn dat 24V kleppen en schakel je die nu met de voeding van je aansturingskast via een relais naar buiten de kast ?
Waar zitten die kleppen, hoe lang is de bekabeling etc. etc.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door keesfrees »

Firehunter schreef: 23 aug 2018 12:27Ik heb geprobeerd om de weerstand tussen de klemmen te meten, maar helaas is mijn multimeter niet nauwkeurig genoeg hiervoor.
O ! dat lijkt me sterk, wat zie als je de pennen tegen elkaar houdt ?

Maar goed, zoals te verwachten, een losse aarddraad icm netfilter.
Bij dit soort verschijnselen is een spanningszoeker of voltstick erg handig, ipv je vingers :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door benkr »

Parallel aan die condensator moet dus nog een diode, en wel zo dat deze niet in geleiding komt als het relais bekrachtigd wordt, antiparallel dus.
Deze diode onderdrukt de tegen-EMK puls die uit de spoel komt wanneer je die klep afschakelt, is heel normaal, maar die diode is ook heel normaal.
Als je het niet doet is het ook heel normaal dat je de genoemde problemen krijgt, die puls is echt vele honderden volts groot, probeer het eens, houd met beide handen de spoel aansluitingen (een draad in de linkerhand, de ander draad in de rechterhand) vast en trek de 24 VDC los, gegarandeerd dat je voeten van de grond komen.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door Jacala »

Hoi! Wellicht een hele vreemde maar meet eens de weerstand tussen de aarde in je stoppenkast/willekeurig stopcontact op een andere groep en je machine. Wellicht ligt de aarde ergens in de vaste installatie los. Dat heeft mij mij dit soort verschijnselen veroorzaakt in het verleden.

Als de weerstand tussen je machine en die aarde nul is weet je dat iig zeker.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik met m'n 2-draads spanningszoeker meet tussen aarde en fase, klapt de aardlek er uit.

Dat condensatortje in dat voetje is volgens mij een '2 richting blusdiode' transzorb of zoiets ?? zou dus geen stoorpuls mogen geven. (waarom zou er een condensator in zo'n voetje moeten zitten ?)

Maar als de leidingen ook nog een beetje ongelukkig liggen.

Misschien eerst die aarde maar eens echt goed afwerken en testen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door keesfrees »

Aarde testen :
Differentiaal schakelaar (tijdelijk) doorverbinden. flinke belasting (lamp, bouwlamp, kachel) tussen fase en aarde schakelen.
(eerst even zeker weten dat er niemand in het bad zit of zo, ook bij de buren ed)
Dan zien hoe ver de aarde opgetild wordt tov een hulpaarde of de 0/N
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door benkr »

Nee, geloof ik niet, Tranzorb's zien er anders uit. Wat eventueel nog zou kunnen is een VDR, die zijn er wel in die uitvoeringsvorm.
Maar los daar van, een blusdiode kan nooit kwaad dus waarom zou je die er niet nog extra bij zetten?
En als het probleem optreedt bij het uitschakelen van die klep, wat heeft dat met aarding te maken?

Maar simpelweg de spanning meten tussen nul en aarde verteld je eigenlijk alles, zeker wanneer er stroom loopt naar die aarde.
Het is dat de aardlek schakelaar het er niet mee eens is (hoewel die eigenlijk al veel eerder had moeten ingrijpen, dus die zal er wel niet zijn) maar keihard doorverbinden van nul en aarde (natuurlijk alleen om een slechte aarde uit te sluiten en dus ook alleen maar tijdelijk) zou duidelijkheid moeten geven als je niet de spullen hebt om te meten.

Ja, de methode van Keesfrees werkt ook, maar ook daarbij moet je goed weten waar je mee bezig bent.
Plaats reactie