Motor start niet altijd

Moderator: Moderators

Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Motor start niet altijd

Bericht door Blazer »

even een update !

Ze hebben de condensator even gemeten op het werk en volgens hun is hij NIET stuk , wat ik dan weer helemaal niet geloof , had de indruk dat ze er niet zo in thuis waren . :shock:

Wat ik gevonden had op internet is dat ik met mijn multimeter op omh tussen de beide aansluitingen moet meten en dat de waarde omhoog zou moeten gaan en dan weer terug naar beneden , dan zou ik mijn + en - meetpen moeten wisselen en zou ik hetzelfde moeten krijgen .

Heb dit even gedaan en resultaat is dat er niets gebeurt , meter blijft gewoon op 0.L staan .

Is hij dan toch stuk ?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motor start niet altijd

Bericht door benkr »

Afhankelijk van het soort multimeter zul je de aanwijzing heel even naar beneden zien gaan en dan weer omhoog tot helemaal oneindig.
Het kan best dat dit zo snel gaat dat je het met jouw meter helemaal niet ziet.
Maar dat zegt nog helemaal niets over die condensator.

Maar als je nu met die meter dat contact meet, meet je dan helemaal "0"?
Dat moet echt wel zo zijn.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Motor start niet altijd

Bericht door Blazer »

Ben ,

Voor aan dat contact te kunnen moet de motor gedemonteerd worden , kan ik zo niet aan .

Momenteel zit alles terug op zijn plaats , en de machine draait , soms een kleine apering bij de opstart .
de machine heeft ook de volle kracht heb ik de indruk , als ze aan het zagen is heb ik eens op de beugel geduwd om te zien of ik de zaag zou kunnen tegenhouden , en dat gaat niet .

Je zou kunnen gelijk hebben dat dit contact de boosdoender is
Afbeelding

probleem is dat ik hier geen gegevens van heb , en dat het zelfs niet in stock is bij de invoerder in Nederland , zou dus van de fabrikant moeten komen .
moest ik er wat gegevens van hebben zou ik misschien kunnen vinder op het internet .

Marc
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Motor start niet altijd

Bericht door Blazer »

Ben ,

Op het werk hebben ze een meting gedaan en ze hebben me gezegd dat de condensator 109 µf aangaf , en hij is normaal maar 100 µf
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motor start niet altijd

Bericht door benkr »

Dat is redelijk normaal, de waarde die er op staat is meestal +/- 10 of 20% en zo nauw komt het allemaal niet.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motor start niet altijd

Bericht door benkr »

En hoe is de stand van zaken nu?
Heb je het probleem gevonden?
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Motor start niet altijd

Bericht door Blazer »

Ben ,

Ik zit de hele maand september in het buitenland , dus zal ik het verder moeten bekijken als ik terug thuis ben .

Groeten
Marc
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Motor start niet altijd

Bericht door Blazer »

zo terug uit vakantie , de stand van zaken .

Heb toch voor alle zekerheid de startcondensator vervangen , voor de prijs dat die kost wou ik het risico lopen dat ik hem vervang terwijl hij niet stuk zou zijn .

De machine start volgens mij toch beter , maar wat ik nu opmerkt ( misschien was dit hiervoor ook en heb ik het niet gezien ) is dat de machine om de zoveel keer dat ik ze opstart
de zaag in de verkeerde richting draait :shock: dan stop ik ze , start terug en dan draait ze terug in de juiste richting .
Plaats reactie