Hobbycnc pro 4-axis

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Hobbycnc pro 4-axis

Bericht door Bjornski1976 »

Voor het aansturen van de stappenmotoren maak ik al geruime tijd gebruik van een Hobbycnc kaart met 4 drivers op een bordje.
Nu ben ik van plan de voeding te vervangen van een geschakelde 24Vdc exemplaar naar 40Vdc mbv trafo gelijkrichter en dikke Elco.
Tijdens het assembleren van het driver bordje moest ik de juiste stroom waarden voor mijn motoren instellen. Nu vraag ik me af of ik dit met de nieuwe voeding weer moet doen.
Als iemand het weet hoor ik het graag.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Hobbycnc pro 4-axis

Bericht door Floppy »

Volgens mij hoef je de stroom niet opnieuw in te stellen.
Weet je wel zeker dat jouw bordje 40V aankan. Onbelast levert een trafo al 5% meer spanning en dan kan je ook nog een 10% netspanningsvariatie hebben.
Een blik op Hobbycnc geeft aan dat de bordjes die ik daar zie 42 volt mogen hebben en dan is 40V wel op het randje.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Hobbycnc pro 4-axis

Bericht door Bjornski1976 »

Hoi floppy, mijn input van de trafo heb ik gemeten alsook de output. Helaas moet ik wat wikkelingen verwijderen of een aftakking maken, ben er nog nog over uit wat ik ga doen.
Na de gelijkrichter en dikke Elco zal ik een spanning meten wat bijna gelijk is aan een constante gelijkspanning. Deze spanning zal niet hoger moeten zijn dan 40Volt piek en dan zit ik redelijk safe. De spanning zal nog wel wat zakken onder belasting en neem ik voor lief.
Afhankelijk hoeveel tijd ik heb gedurende kerst vakantie moet me het wel gaan lukken.
Voor de zekerheid zal ik het dan wel testen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Hobbycnc pro 4-axis

Bericht door lordprimoz »

Door de gelijkrichter heb je in ieder geval al een beetje spanningsval
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Hobbycnc pro 4-axis

Bericht door kawarider »

Exttra wikkelingen tegengesteld bijleggen? Werkt dat niet?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Hobbycnc pro 4-axis

Bericht door Breaker »

lordprimoz schreef: 12 nov 2018 22:58 Door de gelijkrichter heb je in ieder geval al een beetje spanningsval
Is die niet iets van 1 / √2 = 0,71? Da’s 30% spanningsval, met zo’n beetje minder kan je beter rekening houden.
kawarider schreef: 13 nov 2018 05:42 Exttra wikkelingen tegengesteld bijleggen? Werkt dat niet?
Een transformator is wisselstroom, een draadje omdraaien geeft dan precies hetzelfde resultaat. Misschien werkt het als je de sinus in antifase brengt, maar daar wordt het ook geen simpeler oplossing van.
Laatst gewijzigd door Breaker op 13 nov 2018 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hobbycnc pro 4-axis

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef: 13 nov 2018 07:59 Een transformator is wisselstroom, een draadje omdraaien geeft dan precies hetzelfde resultaat.
?? ik meen me te herinneren dat je met die ringkerntrafo's toch echt wel de juiste kleurtjes moest door verbinden om een serie of parallel resultaat te krijgen (dubbele spanning, dubbele stroom)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hobbycnc pro 4-axis

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb een oud HobbyCNC-bordje voor mijn CNC schuimsnijder.
Dat is een dedicated bordje, incl. stroomregeling voor de snijdraad.
Dat bordje mocht voor de snijdraad in ieder geval absoluut niet meer dan 36 VDC aangeboden krijgen.
Daarboven gaat de magische rook eruit ...
Hoe dat zit voor nieuwere bordjes weet ik niet.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hobbycnc pro 4-axis

Bericht door DirkSchipper »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 nov 2018 08:17
Breaker schreef: 13 nov 2018 07:59 Een transformator is wisselstroom, een draadje omdraaien geeft dan precies hetzelfde resultaat.
?? ik meen me te herinneren dat je met die ringkerntrafo's toch echt wel de juiste kleurtjes moest door verbinden om een serie of parallel resultaat te krijgen (dubbele spanning, dubbele stroom)
Ja, als je de ene in serie met de andere zet, maar de wikkelrichting omkeert (verkeerd om draadje gekoppeld) dan komt er weer keurig 0 Volt uit (mits beide spoelen identiek/symmetrisch zijn).
Of er dan in die spoelen nog iets heel engs met veel warmte en uiteindelijk rook gebeurt, weet ik niet. Maar ik zou dat maar niet proberen ...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hobbycnc pro 4-axis

Bericht door audiomanics »

DirkSchipper schreef: 13 nov 2018 13:10 Of er dan in die spoelen nog iets heel engs met veel warmte en uiteindelijk rook gebeurt, weet ik niet.
Ik wel.. Bij verkeerd om in serie schakelen gebeurt er helemaal niets… Bij verkeerd om parallel schakelen stook je de boel flink op, zekeringen knallen er uit en in het ergste geval heb je een leuke rookpot..
Net als met batterijen: als je twee batterijen achter elkaar schakelt met de plussen tegen elkaar gebeurt er niets.. alleen de spanning tussen de twee min-kanten is dan nul of nagenoeg nul.
(hetzelfde als je de twee minnen tegen elkaar zet natuurlijk..)
Ga je ze echter met beide polen omgekeerd tegen elkaar zetten……

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hobbycnc pro 4-axis

Bericht door DaBit »

Een extra winding aanleggen en in 'anti-serie' schakelen om de spanning omlaag te krijgen heb ik wel vaker gedaan en werkt prima.

Is uiteraard geen even goede oplossing als de bestaande winding een stukje inkorten omdat de weerstand van de winding toeneemt in plaats van afneemt, maar het wint het vaak wel van al dat plastic rondom een ringkern loshalen en weer fatsoeneren.

Wat dat betreft zijn gewone nettrafo's toch zo'n heerlijke dingen, en dan vooral ringkernen omdat je er zo makkelijk wat extra wikkelingen op aan kunt brengen. Twee extra biasvoedingkjes nodig om de transistoren van je audioversterker vol open te sturen? Beetje koperdraad, gelijkrichten, afvlakken, klaar. Extra 5V nodig? Windingkje erbij. Ook nog 12V nodig? Windingkje erbij. Spanning iets te laag? Paar rondjes koperdraad extra. Enzovoorts.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie