Contacten krimpen

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Contacten krimpen

Bericht door willy wonka »

Hi

Ik moet een aantal Ilme contacten krimpen
https://www.ccned.nl/nl/ilme-cdfa0-7

Maar nu heb ik weinig zin om voor die paar contacten een tang van 250+ Euro te kopen.

Nu heb ik hier een krimptang liggen met allemaal opzetstukken.
Wellicht zit er een bij waarmee ik deze contacten kan krimpen. Maar nergens kan ik vinden hoe het gekrimpte contact eruit moet zien?

Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Contacten krimpen

Bericht door audiomanics »

Dat busje wordt door een paar tanden (meestal 3 of 4) ingedrukt.. Je krijgt daar dus een paar langwerpige deuken in te zitten.
Maar als het er niet veel zijn en je kan geen passende krimptang lenen, dan kan je de draden er meestal ook gewoon in solderen... Dat is heel goedkoop.
Alleen als de contacten dan erg warm worden, door slecht contact ok veel te grote stromen, dan kan dat soldeer ook weer vloeibaar worden met als gevolg dat de draad er uit kan komen..
Nooit een gesoldeerde draad gaan krimpen.. Na een tijdje zal die draad zich los werken.. Dus Of krimpen OF solderen.

Kee
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Contacten krimpen

Bericht door willy wonka »

Bedankt Kees, dan wordt het solderen
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Contacten krimpen

Bericht door Kjelt »

Ik heb twee verschillende krimptangen voor adereindhulzen en twee japanse Engineer krimptangen voor diverse andere universele connectoren maar die krimpen meestal maar van twee kanten en dat is voor deze connector niet goed genoeg.
Ieder merk heeft voor iedere familie connectoren en soms zelfs weer ieder subformaat / draaddikte weer een eigen speciale krimptang die precies de juiste kracht zet om de draad goed vast te klemmen.
En inderdaad ze kosten de hoofdprijs. Het is om gek van te worden en dus voor hobbieisten niet echt geschikt.

Solderen is een goede suggestie, let wel op dat je niet soldeer op de buitenkant van de connector krijgt want dan kun je wel weer eens problemen krijgen met het in de connector klikken.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Contacten krimpen

Bericht door skillalot »

Op aliexpress heb je een redelijke krimptang voor een tientje, er zijn alleen erg veel soorten (losse bekjes), moet je wel net even weten welke je nodig hebt.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Contacten krimpen

Bericht door willy wonka »

Ik heb hier een tang met 8 verschillende bekken. Maar ik kan niet achterhalen welke ik nodig heb.
En bij de originele tang kun je niet zien wat voor een bek erin zit :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Contacten krimpen

Bericht door Kjelt »

100:1 dat de benodigde krimp niet standaard is en niet op standaard krimptangen zit.
Als ik snel kijk wordt deze connector van vier kanten gekrimpt.
En dan kun je beter solderen dan slecht krimpen want dan krijg je bij grote stromen echt problemen.
Bij een goede krimp wordt de kabel en de huls een geheel zonder ruimtes.
Je kunt de kabel er ook met geen mogelijkheid meer uittrekken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Contacten krimpen

Bericht door Kjelt »

Bij een kleine krimp is het bijna onzichtbaar maar bij deze doorgezaagde krimp van een hydraulisch geperste 300mm^2 kabelschoen kun je het goed zien hoe het hoort.
Nou is bij een kabelschoen de krimpvorm niet belangrijk, deze is dus ook asymetrisch zoals bij veel goedkope hand krimptools.
Maar bij genoemde connector kan het wel belangrijk zijn omdat deze nog in de connector moet worden gestoken en daarvoor worden meestal de eerder genoemde vier- of zeskant krimptools gebruikt die dan ook nog precies de ruimte laten voor de pen en een soort van vormpje hebben zodat de connector houvast heeft als je de draad er in stopt. Dan krijg je precies de goede krimp op de juiste plek.

Dan zijn er ook nog connectoren met een dubbele krimp, eentje om zoals hier de ader vast te zetten en een grotere (van die losse flappen zeg maar) om de kabelmantel vast te zetten, een soort van trekontlasting dus, dat een eventuele trekkracht op de draad niet op de ader komt maar op de mantel.

17864
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Contacten krimpen

Bericht door ruudderooy »

Ik denk als ik de contacten zie dat het deze tang hoort te zijn Buchanan 10692 Crimp Crimping Tool

17866
17865
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Contacten krimpen

Bericht door benkr »

Inderdaad, maar deze is de enige echte voor die toepassing:

17867

Is een crimptool van Daniels en inderdaad stervensduur.
Solderen is het beste alternatief, maar zorg er inderdaad voor dat er geen tin op de buitenkant komt want dan past hij niet meer in de behuizing.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Contacten krimpen

Bericht door willy wonka »

Knijpt inderdaad op vier punten.
Solderen it is!
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Contacten krimpen

Bericht door hainjedaf »

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Contacten krimpen

Bericht door John Sellis »

die heb ik zelf ook voor aderhulsjes, deze knijpt hem vierkant ik weet niet of dat is wat je zoekt? Je hebt hem ook nog in een 6hoek variant. ik heb hem ook via ebay besteld en werkt prima en snel. je adereindhuls past altijd!
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Contacten krimpen

Bericht door willy wonka »

Ik heb deze tang geprobeerd en die werkt

Afbeelding
Laatst gewijzigd door willy wonka op 18 dec 2018 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie