Vraag fototransistor - opgelost!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Vraag fototransistor - opgelost!

Bericht door seldom »

Een electronica vraagje:

In de wisselaar zit een encoder met 5 lichtsluisjes. zie foto's van het printje. Het probleem is dat we niet weten welke diodes / fototransistors (of zelf diodes) gebruikt zijn. Dus ook niet welke spanning moet worden aangesloten en op welke pin.

1456
1457

Voor mij is de verwarring met de PNP transistor met ingebouwde 10k weerstanden (dit zijn DTA 114EF). Ik kan dus heel goed de fototransistor verkeerd om getekend hebben.

Er staat op het printje bij de schroefjes van de diodes PG en P24... zou natuurlijk 24Vdc kunnen zijn, maar net zo goed iets anders. Op 5Vdc werkte het in ieder geval niet. Wat zal ik aan de uitgang moeten meten ?

Wie heeft er een idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door seldom op 15 mar 2009 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Vraag fototransistor

Bericht door ludo »

volgens mij klopt uw schema niet ,de transistor moet een npn zijn ,tevens moet er een weerstand van 1k naar de positief.Met 5V moet dit werken.Het signaal moet U dan afnemen aan het knooppunt van de collector en de weerstand van 1K .De 5V aansluiten op het knooppunt van 1K en C=100N (104) ,massa op CN1.
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Vraag fototransistor

Bericht door seldom »

Ludo dank je voor je reaktie, dat is precies waarom ik het niet begrijp. Het is een bestaand printje en ik heb de banen getekend. Op de transistors staat A114EF J. Het datasheet (zie bijlage ) geeft dan A = PNP met 10k weerstanden.

De " fotocellen" zijn volgens mij transistors omdat er Q1-Q5 bij staat, en bij de E114EF transistors Q6-Q10. De Led zijn D1-5. Dus als het foto diodes waren geweest dat had er wel D6-D10 gestaan.

De led en "fotocel" kunnen wel verkeerd om staan, maar dan klopt het ook niet.

Zou het kunnen dat je -5Vdc aarde en +5Vdc moet aansluiten.

weer verder puzzelen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Vraag fototransistor

Bericht door ludo »

raar ,die transistor is inderdaad een PNP,maar dan klopt het weer niet met de fototransistor en de led, die zouden dan omgekeerd moeten staan.Je zou zoals je zegt via een weerstand de collector op -5V kunnen aansluiten.
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Vraag fototransistor

Bericht door seldom »

Ludo bedoel je dit zie bijlage) met verkeerd om ? Ik kan de emitter en collector van de leds en fototransisitor niet zien.

Als ik zo reken zou 5v per led wel kunnen - dus 5 leds = 24V dus misschien is de tekst " P24 " gewoon 24V ?


(even mijn foute redenering van gisteren weggehaald)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Vraag fototransistor

Bericht door ludo »

ik heb het nog eens goed bekeken,het schema dat u getekend heeft is juist ,ik was wat in de war met die pnp (redeneerde dat het een npn was) .Op CN1 komt +5V ,op het knooppunt van 1K en 104 komt de massa .
Op CN2 moet je nog een weerstand van 1K plaatsen naar massa .
Gebruikersavatar
seldom
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 feb 2008 08:47
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: Vraag fototransistor opgelost!

Bericht door seldom »

Ludo,

je bent fantastisch!
Zie aangepast schema, Ik had aangenomen dat de leds parallel stonden. Omdat dit hele kleine banen zijn kon je het niet zien. Toch nog even gemeten en jawel in serie!

Leds : aangenomen 1.65V per led x 5 = 8.25 V Ik heb aangenomen 24V - 8.25 = 15.75/1000 ohm = 16mA prima!
fototransistos: 24Vdc / 10K = 2.4mA genoeg om de PNP open te sturen.

Een test printje met 5 ledjes en 1k5 weerstandjes en een papiertje.....het werkt !!
1470

Dank je voor je hulp!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie