Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Graag Cees, ben zeer geïnteresseerd.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 867
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door zeeschuim »

https://www.micompan-shop.de/CNC-Steuer ... n::51.html
Je mag die van mij overnemen voor 100 euro
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Dank voor de info. Het ding lijkt precies te doen wat ik zoek alleen is het instelbereik maximaal 999,99mm als ik de website goed begrijp. En dat is dan weer niet zo praktisch.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door benkr »

Volgens mij verkoopt Trabiss zoiets als compleet systeempje, ik kan het alleen niet op hun website vinden. Even bellen dus.

Heb deze nog met Google gevonden:

https://denhertogmachines.nl/aanslagsys ... ctcode817/
https://www.tryma.eu/machines/bewerking ... 3DEALw_wcB
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Dank voor de informatie. Beide systemen in de link ken ik, maar de prijzen daarvan liegen er niet om. Trabiss zal ik eens benaderen, kijken of ze er wat mee kunnen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door Breaker »

Je eisen liegen er ook niet om... Maar je hebt gelijk, consessies doen kan altijd nog. ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door hfjbuis »

diode schreef: 17 feb 2019 19:56 Een standaard arduino vind ik niet industrieel en om dat een beetje netjes en immuun voor storing te krijgen kan soms een beste uitdaging zijn.
Ik gebruik voor de elektrische koppeling van mijn motor ook een arduino achtige processor. E.e.a. zit een een aluminium kastje ingebouwd onder het zadel pal naast de elektronica voor de ontsteking en wordt met een Bluetooth verbinding geconfigureerd en afgesteld. Aan de kant van de voeding zitten wat extra ceramische condensatoren voor het filteren van de hoogfrequente piekjes uit de voeding en ook de analoge potmeter heeft een RC filterje om wat ruis te filteren. Ik rij daar nu zo'n 10 jaar mee en het is opmerkelijk betrouwbaar gebleken.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Breaker schreef: 19 feb 2019 20:47 Je eisen liegen er ook niet om... Maar je hebt gelijk, consessies doen kan altijd nog. ;-)
Valt toch reuze mee, ik hoef niet in te kunnen stellen hoeveel stuks ik van welke lengte wil en dat de machine dit dan automatisch zaagt :lol:
hfjbuis schreef: 19 feb 2019 23:30
diode schreef: 17 feb 2019 19:56 Een standaard arduino vind ik niet industrieel en om dat een beetje netjes en immuun voor storing te krijgen kan soms een beste uitdaging zijn.
Ik gebruik voor de elektrische koppeling van mijn motor ook een arduino achtige processor. E.e.a. zit een een aluminium kastje ingebouwd onder het zadel pal naast de elektronica voor de ontsteking en wordt met een Bluetooth verbinding geconfigureerd en afgesteld. Aan de kant van de voeding zitten wat extra ceramische condensatoren voor het filteren van de hoogfrequente piekjes uit de voeding en ook de analoge potmeter heeft een RC filterje om wat ruis te filteren. Ik rij daar nu zo'n 10 jaar mee en het is opmerkelijk betrouwbaar gebleken.
Zoals eerder aangegeven denk ik, gezien de elektronica producten die ik reeds maak, wat te moeilijk. Maar daar komt bij dat ik sneller iets met een PLC in elkaar zet als met een uC.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door Kjelt »

Even een zijspoortje, het is natuurlijk erg leuk om dit te bouwen en dat het elektrisch beweegt enzo maar wat is nu het voordeel tov bv een mechanische eindstop in combinatie met een glaslineaal en uitlezingskast ?
De laatste is nog nauwkeuriger ook met zijn resolutie van <= 5 um.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Het voordeel is dat ik dit later, indien gewenst, nog kan ombouwen tot een vol automatisch zaagsysteem. Ik weet niet of een glasliniaal van 4 tot 6m nu zoveel goedkoper zal gaan zijn als het idee wat ik in gedachten heb, maar wel een optie om eens uit te zoeken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door Kjelt »

diode schreef: 20 feb 2019 12:13 Ik weet niet of een glasliniaal van 4 tot 6m nu zoveel goedkoper zal gaan zijn als het idee wat ik in gedachten heb
Oei dat is wel heel lang inderdaad, daar zal wel eens een logistiek issue kunnen zijn.
Dan zou je eens Dabit willen vragen over zijn magnetische sensor, als ik me niet vergis kun je die als zelfklevend rolletje kopen maar dan zit je nog met de lineaire geleider, geen idee of je die naadloos aan elkaar kunt koppelen.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door henkzelf »

Waarom zo'n lang meetsysteem.
Stel je kan 1 meter meten en moet 2 meter 70
Volgorde 1 meter schuiven, klemmen, niet zagen. Weer 1 meter schuiven, klemmen, niet zagen. Dan 70 cm schuiven, klemmen en zagen.
Ik durfde het ook wel met een Arduino doen.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door diode »

Dat is leuk voor 1 of 2 stukken zagen maar niet als je er 50 moet zagen. Zeker niet als je veel verschillende maten moet zagen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elektronische lengte aanslag zaagmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor wat het waard is, toevallig kwam ik dit tegen:
https://www.sainsmart.com/products/sing ... controller
Vraag me alleen af hoe je een maat in zou moeten geven met dit toetsenbord.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie