Inschakelstroombegrenzer toch stop er uit

Moderator: Moderators

Plaats reactie
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Inschakelstroombegrenzer toch stop er uit

Bericht door herbieferbie »

Heb jaar geleden een Inschakelstroombegrenzer gekocht ( zie foto ) voor mijn compressor, zonder slaat gewoon standaard de stop er uit. Het is een 2 cylinder van airpess en hij vermogen is 2,2 kw/h

Op een gegeven moment deed hij het niet meer, opengeschroeft, en zag wat zwartgeblakerde componenten , dus dacht ok pech opgestuurd en onder garantie een nieuwe gehad, netjes afgehandeld

Maar nu deed die nieuwe het in het begin prima, echt begint hij het nu 8 van de 10 keer af te laten weten en vliegt de stop er weer uit, denk eens kijken of die ook zwartgeblakerd is , maar binnekant ziet er prima uit.

Heb ik een verkeerd apparaat gekocht, of issie wel goed maar niet geschikt, en is er beter / doeltreffender te koop, mij zeggen al die specs niet zoveel , maar hier zoveel techneuten vast iemand met raad

Aangesloten vermogen (max.) van deze begrenzer is 3500 watt

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Inschakelstroombegrenzer toch stop er uit

Bericht door audiomanics »

Wat voor zekeringen heb je? automaten of van die ouderwetse porceleinen dingen (die dingen die ze ook wel stop noemden)
Kan het ook nog een aardlek zijn?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Inschakelstroombegrenzer toch stop er uit

Bericht door Kjelt »

Op zich goed echter kennelijk voor jouw gebruik ongeschikt dus zou het over een andere boeg gooien.

2,2kW compressor heb ik ook dat is 10A ik heb er een 16A C karakteristiek automaat voor gekocht (vertaagd tov B karakteristiek) en probleem is opgelost mits hij de enigste verbruiker is op die groep.

Dus hoe zit dit bij jou?
De "stop" die er uit vliegt is dat een smelt-zekering/patroon of een automaat?
Als het een automaat is maak even een foto of kijk goed wat er op staat.
Meestal is dit iets van 16C of 16B maar kan ook 10B of 10C zijn.

Als we dat weten kunnen we verder denken.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Inschakelstroombegrenzer toch stop er uit

Bericht door herbieferbie »

Zo even geprobeerd duidelijke foto' s te maken, B 16 zie ik staan de B voor het getal maar zal hetzelfde betekenen lijkt me ?


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Inschakelstroombegrenzer toch stop er uit

Bericht door audiomanics »

Het rechter gedeelte lijkt me een aardlek… En omdat ik daarop een "meenemer" zie zitten en ze allebei naar beneden zie staan, denk ik dat de aardlek de zekering doet trippen...
Ik kan het helemaal mis hebben natuurlijk... Ik mis namelijk het knopje dat bij een aardlek gebruikelijk is..

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 25 feb 2019 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Re: Inschakelstroombegrenzer toch stop er uit

Bericht door Ben_Cretskens »

Volgens mij is dit een gewone automaat?
B16 is een beetje weinig..

Als je een C karakteristiek hebt zou het al beter kunnen gaan.

Op 16ampere mag je max 3600W zetten
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Inschakelstroombegrenzer toch stop er uit

Bericht door Kjelt »

De series E van GE zijn eenvoudige MCB (Main Circuit Breakers) dus in het nederlands een zekeringsautomaat.

Als je die vervangt door eentje met een C-karakteristiek en er zitten verder geen andere sterke stroomverbruikers op dezelfde groep is het waarschijnlijk opgelost.

Dus als voorbeeld een van onderstaande automatens:

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ ... -kar-83659
https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ ... 1p-n-88325
https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ ... c16a-83032
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Inschakelstroombegrenzer toch stop er uit

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 25 feb 2019 12:17 Het rechter gedeelte lijkt me een aardlek… En omdat ik daarop een "meenemer" zie zitten en ze allebei naar beneden zie staan, denk ik dat de aardlek de zekering doet trippen...
Dit zijn de Benelux automaten die behalve de fase ook meteen de neutraal schakelen zoals de NEN1010 voorschrijft.
Uitvoeringen zijn meestal een breed hendeltje , in dit geval een combi hendeltje zoals je ook bij bv 3 fase automaten ziet.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Inschakelstroombegrenzer toch stop er uit

Bericht door herbieferbie »

Prijs valt mee en kopen is geen kunst maar dan moettie er nog in, die voirgestelde lijken ook smaller als wat er in zit
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Inschakelstroombegrenzer toch stop er uit

Bericht door keesfrees »

Wat ook wel eens kan helpen, een lang verlengsnoer er tussen (voor de test)
Ik heb overigens zeer goede ervaringen met een softstarter, maar dan voor 3 fase, scheelt een berg geld tegen over een zwaardere aansluiting.
Maar, deze 230V softstarter ( uit de goedkopere klasse ? ) zou wel eens niet zo functioneel kunnen zijn tov. van andere exemplaren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Inschakelstroombegrenzer toch stop er uit

Bericht door Kjelt »

herbieferbie schreef: 25 feb 2019 17:35 Prijs valt mee en kopen is geen kunst maar dan moettie er nog in, die voirgestelde lijken ook smaller als wat er in zit
Als je een hoofdschakelaar hebt waarmee je je hele installatie kunt afschakelen is het echt een fluitje van een cent, zeg vijf a tien minuten tops.
nou ik dat zeg bedenk ik me wel dat moderne systemen van die kamrails hebben, dus nog even checken of je losse draden hebt of een rails.
Met losse draden is het zo gepiept bij een rails moet de hele rails los en zal op de nieuwe automaat ook dat systeem rails moeten passen.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Inschakelstroombegrenzer toch stop er uit

Bericht door herbieferbie »

Heey Kjelt dat zou heel fijn zijn maar dat wil ik je niet aandoen, woon in oud gastel 1 uur rijden , maar wel erg aardig dat je het aanbied natuurlijk
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Inschakelstroombegrenzer toch stop er uit

Bericht door Kjelt »

Ja zag het net, dat is inderdaad even uit de buurt helaas.
Maar als je even het deksel van de kast kunt halen en checked of je rails aan de onderkant hebt zitten of draden en een hoofdschakelaar dan praat ik je er wel doorheen met fotos.
Het is echt geen rocketscience.
Plaats reactie