Kabels voor steppers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Kabels voor steppers

Bericht door hobbycnc23 »

Waar kan ik het beste 4 aderige afgeschermde kabel kopen voor de stappenmotoren?
Ik heb circa 20 mtr. nodig.
Damen heeft alleen hele dure prof. kabel. En hardware cnc heeft 1.5 mm2 niet op voorraad... raar eigenlijk.
Ik vind 0,5 mm2 als voedingkabel wat weinig...of toch niet voor NEMA 23 motoren? Twee à drie ampère toch?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kabels voor steppers

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik voor mijn steppers Nema 17..24 deze 4x0.75 kabel (niet afgeschermd) omdat deze nog net (6.4 mm) in een GX16 16 mm Aviation Connnector (speaker) past.
https://www.conrad.nl/p/faber-kabel-ysl ... st=product

Voor afgeschermde kabel, google op 4x0.75 afgeschermd dan kom je er verschillende tegen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kabels voor steppers

Bericht door Kjelt »

0,75 of 1mm^2 is meer dan genoeg. Igus is vrij prijzig.
Kijk eens naar Lapp kabel en dan de juiste voor kabelrupsen.
Onafgeschermd 0,90 per meter afgeschermd iets van anderhalf keer meer afhankelijk van type. Zijn direct bij Lapp online te bestellen of bv via elektroschakelmateriaal (als je ze niet in de webshop kunt vinden even mailtje sturen)

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ ... c-110-1mm2

Ik zou eigenlijk met motorstromen wel afgeschermd nemen, kan andersstoren op gevoelige componenten zoals de sensoren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kabels voor steppers

Bericht door DaBit »

Ik vind 4x0,5 wel genoeg voor steppertjes eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Kabels voor steppers

Bericht door kawarider »

Ok dan. Hoe bepaal je dat? Heeft lengte kabel nog invloed?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Kabels voor steppers

Bericht door Markus »

ik gebruik Ölflex Chain 809 CY 4G0,75

4 aderige 0,75mm² afgeschermde kabel bedoeld voor gebruik met kabelrupsen en veel buigingen

lengte maakt niet uit voor de stroom door de motor, de driver regelt automatisch bij

Greetz,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 24 mei 2019 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kabels voor steppers

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 24 mei 2019 07:36 Ok dan. Hoe bepaal je dat? Heeft lengte kabel nog invloed?
Voor een stappenmotor zijn er 2 criteria: de kabel moet niet onhandig veel extra verlies geven, en hij moet niet te warm worden.

Laten we even uitgaan van 3 Ampere RMS en 5 meter kabel tussen drive en motor. De weerstand van een enkele ader is dan zo'n 0,16 Ohm, maal twee (voor een spoel) is 0,32 Ohm. De spanningsval over dat aderpaar is dan grofweg 1 Volt. Van de waarschijnlijk 48V die je voor je systeem gebruikt. En bij hogere snelheden loopt er geen 3A meer door die spoelen.

Maar nou willen we beter, en we gebruiken 1,5 mm2 kabel. Een halve anaconda, 3 van die kabels in je kabelgoot en hij is vol. Wat hebben we dan gewonnen? Bij 3A is de spanningsval over die kabel zo'n 0,3V. Dus door van een lief klein licht kabeltje over te stappen op een duur, zwaar en stug lor hebben we 0,7V winst geboekt, oftewel 1,5% meer spanning bij de motor.
En in werkelijkheid is de winst nog iets kleiner, want zaken als skineffect en inductie laten we even buiten beschouwing voor deze achterkant-bierviltje.

Al met al vind ik persoonlijk de winst van 1,5mm^2 tov 0,5mm^2 dus echt niet de moeite waard, voor dat stuk van 5 meter. Zeker niet als je de praktische aspecten mee gaat nemen: 0,5mm^2 kabel is soepeler, heeft een kleinere minimale buigradius, vult de kabelgoten niet zo snel, is een stuk goedkoper, enzovoorts.
Was het 100 meter geweest dan verandert de zaak; dan is het verlies over de kabel wel aanzienlijk en zou ik een doorsnede van 2,5-4mm^2 kiezen om dat binnen de perken te houden.

Dan de vraag 'hoeveel stroom mag een kabel nou eigenlijk hebben?'. Antwoord: dat hangt er vanaf :lol:
Een grondkabel kan z'n warmte prima kwijt, dus die mag je stevig belasten. Een kabel die je dwars door isolatie hebt liggen kan amper warmte kwijt, dus dan moet het wat rustiger aan. Om een voorbeeld te noemen.

Correct is het niet helemaal, maar als ik uit de duim zuig omdat ik een eerste inschatting wil hebben dan ga ik bij stevig opeengepakt koper zoals een transformatorwinding meestal uit van 3A per mm^2 als bovengrens, en bij vrij lopende kabels zo'n 10A per mm^2 als bovengrens.

Met 2 spoelen van 3A is de totale vermogensdissipatie in die 0,5mm^2 kabel 6 Watt, iets minder dan 1 Watt per meter dus. De kabel ligt grotendeels 'vrij' en kan z'n warmte kwijt. Ik denk dat als je ervoor gaat zitten dat je net kunt voelen dat de kabel iets warmer word. Maar spannend is het niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kabels voor steppers

Bericht door Kjelt »

Ik kan me wel in DaBits verhaal vinden qua flexibiliteit en redenatie maar vind 6W wegstoken in de kabel terwijl 0,75 of 1mm ook nog goed buigt en de helft is qua verlies ook een beetje zonde.
Qua prijs scheelt het tussen die drie kabels niet zoveel maar ook dat is budget afhankelijk.
Belangrijker vind ik dat de kabel afgeschermd is voor storing en dat het gemaakt is voor kabelrupsen (oftewel geschikt is voor een groot aantal buigingen ).
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Kabels voor steppers

Bericht door hobbycnc23 »

Goed verhaal Dabit! bedankt! Door de verschillende antwoorden was ikzelf ook al ff aan het rekenen geslagen. De Ohmse weerstand van de stepper spoel is 1 Ohm. Dus ik moet ook weer niet al te dun pakken. Van driver tot de motor is circa 2 à 3 mtr. Ik ga dus op zoek naar afgeschermde 4-aderige kabel met 0,75 à 1 mm2 aders. En het moet goed soepel zijn, begrijp ik. Geen vaste kern dus maar meerdere aders, Litze is neem ik aan overdreven
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kabels voor steppers

Bericht door Kjelt »

De kabel fabrikanten hebben speciale producten voor deze toepassing.
Zoals eerder gezegd kijk eens bij Lapp en Igus, leveranciers de eerder genoemde esz en voor Igus oa tme.eu of via een bedrijf rechtstreeks.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kabels voor steppers

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 24 mei 2019 10:24 Ik kan me wel in DaBits verhaal vinden qua flexibiliteit en redenatie maar vind 6W wegstoken in de kabel terwijl 0,75 of 1mm ook nog goed buigt en de helft is qua verlies ook een beetje zonde.
Ik begon ook niet voor niets met 'Al met al vind ik persoonlijk...'; ik wist van tevoren dat er mensen zijn die er anders over denken. Dat mag. Maar nu heb je tenminste een handvat om zelf de keuzes te maken. Ik had op een gegeven moment een bergje 4x0,5mm^2 kabel en dikkere zou ik moeten kopen. Dan is de keuze snel gemaakt :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Kabels voor steppers

Bericht door kawarider »

Ok. Thx. Ook hier geldt weer dat t geen exacte wetenschap is.
Op aanraden van ik meen Serum heb ik een 180 W jmc servo gekocht. Wat is t advies dan? Een kleine 10 m 48 V en ik dacht 6 A. 1 mm2 ipv 1,5?
Inderdaad is 1,5 al echt kabel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kabels voor steppers

Bericht door serum »

Nou heb ik het weer gedaan.. :) lekkere hoge spanning gebruiken op die motor, 48V oid. Scheelt weer in benodigde draaddikte. Ik gebruik 2,5mm2, siliconen veeladerige supersoepele snoertjes. Soepeler dan menig 0,5mm2 maar 1,5mm2 had fijner gepast in de pluggen (hoewel deze 2,5mm2 vers gestript precies past, maar helaas zonder krimphuls). Voor de data moet ik het even nakijken, maar volgens mij was dat een 0,14 of 0,24mm2 kabel (wel met aderhuls)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kabels voor steppers

Bericht door DaBit »

Bij servomotoren kunnen aardige stromen lopen, zeker met die lage spanningen. Daarvoor zou ik toch niet te zuinig doen en iets van 1,5mm2 nemen
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie