proximity switches vs limit switches

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hobbycnc23 »

bedankt, Kees, ze zijn al besteld
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hfjbuis »

Ik de gevoeligheid eens onderzocht, zie de meetresultaten in de tabel. Ik voed de sensor nu met 12 Volt, ongeveer het midden van het lineaire gebied. De dupliceerbaarheid (3 metingen achter elkaar) is 0.0025 mm. Ik ben een duurproef gestart om te kijken hoe het verloop is.
Een "duurproef" over drie dagen zonder de machine te gebruiken, geeft als verschil tussen de grootste en kleinste gemeten afstand 0.06 mm zowel bij een voedingsspanning van 7.2 volt als 12 Volt. Ik verwacht dat de "fout" nog wat groter wordt als ik langer meet. Als referentie voor de Z-as (draaibank) is 0.06 mm voor mij nauwkeurig genoeg. Voor de X-as had ik liever een nauwkeuriger exemplaar. Maar het is ook niet zeker dat de "fout" (alleen) door de proxy wordt veroorzaakt. Het hele positioneringssysteem (koppeling, motor, topslede, spindle, etc) kan bijdragen aan deze fout.
Ik ga nog een duurproef uitvoeren door na het referencen de fout in de gedraaide diameter te registreren, want daar gaat het voor mij uiteindelijk om!
Ik heb nog een aantal proxy's besteld en zal die ook testen. Mocht daar een beduidend ander resultaat uit rollen, dan zal ik dat in dit topic rapporteren.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door audiomanics »

hfjbuis schreef: 02 jun 2019 13:16 Mocht daar een beduidend ander resultaat uit rollen, dan zal ik dat in dit topic rapporteren.
De gemeten afstand is op zich niet zo van belang. de herhalings-nauwkeurigheid wel... Wat ik ook gelezen heb ui de diverse datasheets is dat die herhalingsnauwkeurigheid ca 1% is van het detectiebereik, wat dan weer pleit voor sensoren met een zo kort mogelijk detectiebereik.. bijv 2mm of minder.
Over het algemeen kun je wel stellen dat voor proxy's ingebouwd in machines, voor het bepalen van homepunten etc, de flush-types de betere zijn omdat ze alleen recht vooruit "kijken".
voor de duidelijkheid: die waar het metaal tot het einde doorloopt:
18028

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Kars-cnc »

hfjbuis schreef: 02 jun 2019 13:16 Een "duurproef" over drie dagen zonder de machine te gebruiken, geeft als verschil tussen de grootste en kleinste gemeten afstand 0.06 mm zowel bij een voedingsspanning van 7.2 volt als 12 Volt. Ik verwacht dat de "fout" nog wat groter wordt als ik langer meet...
Het zou goed zijn om ook steeds de temperatuur te noteren tijdens een duurproef. Tenslotte varieert een 50cm draaibankbed ook zo'n 0.06mm in lengte door 10 graden temperatuur verschil. Afhankelijk van waar je proxy zit en waar de glasliniaal (neem ik aan?) z'n referentie heeft zou dat er grotendeels weer uit kunnen rollen, maar toch...

Als het niet het metaal van de draaibank is verwacht ik nog steeds dat de variatie door temperatuur komt maar dan door de proxy temperatuur gevoeligheid. Daar kun je niet zo heel veel mee, maar wel nuttig te weten lijkt mij.

Verder lees ik dat je een magneetje gebruikt, ik vraag mij af of dat verstandig is. Voor zover ik weet zijn de gangbare proxy's ontworpen voor gewoon metaal en een magneet zou onverwachte effecten kunnen hebben.... (ook is de magnetische kracht nogal temperatuur afhankelijk 8) ).

Wel erg interessant vind ik, deze referentiemetingen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hfjbuis »

Kars-cnc schreef: 02 jun 2019 19:12 Het zou goed zijn om ook steeds de temperatuur te noteren tijdens een duurproef. Tenslotte varieert een 50cm draaibankbed ook zo'n 0.06mm in lengte door 10 graden temperatuur verschil. Afhankelijk van waar je proxy zit en waar de glasliniaal (neem ik aan?) z'n referentie heeft zou dat er grotendeels weer uit kunnen rollen, maar toch...
De temperatuur heb ik gemeten en die was tijdens de metingen constant binnen 1° en daar waar de temperatuur hetzelfde was, vond ik toch verschillende meetwaarden. Dat wil niet zeggen dat de temperatuur geen invloed heeft, maar nu niet de grootste veroorzaker van de verschillen is.
Kars-cnc schreef: 02 jun 2019 19:12 Afhankelijk van waar je proxy zit en waar de glasliniaal (neem ik aan?) z'n referentie heeft.
Mijn draaibank kan nog steeds met de hand bediend worden. Ik lees als referentie de dial af (Streepje op de dial 0.04 mm Ø, nonius 0.01 mm Ø, kan daarmee aflezen op 0.005 mm Ø en dat is 0.0025 mm afstand op de proxy. De proxy is stevig gemonteerd op de beugel van de stappenmotor die de de spindel aanstuurt. De spindel/stappenmotor verbinding is flexibel (model met een pom tussenstukje) die vangt ook lengte veranderingen van de spindel op.
Kars-cnc schreef: 02 jun 2019 19:12 Verder lees ik dat je een magneetje gebruikt, ik vraag mij af of dat verstandig is. Voor zover ik weet zijn de gangbare proxy's ontworpen voor gewoon metaal en een magneet zou onverwachte effecten kunnen hebben.... (ook is de magnetische kracht nogal temperatuur afhankelijk 8) ).
Mijn proxy (NJK-5002C NPN NO 6-36V) reageert niet op metaal, vandaar het magneetje. Ik heb voor de volgende metingen een proxy besteld die op metaal reageert (LJ12A3-4-Z/BX) omdat het magneetje ook krullen aantrekt. Het is een shielded exemplaar (de kabel is helaas unshielded).

Ik vind het raar dat de dupliceerbaarheid zo ontzettend goed is en de reproduceerbaarheid zo "slecht" ondanks dat de meetcondities niet veranderd zijn. Ik zie blijkbaar iets over het hoofd (luchtdruk, vochtigheid). Ik zal voor de volgende test ook een meetopstelling op de freesmachine maken. Als ik dit probleem kan oplossen, kan zo'n sensor gemonteerd in een houder, mooi dienen voor het instellen van het nulpunt (Z-as) op de freesmachine.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 02 jun 2019 13:52 Over het algemeen kun je wel stellen dat voor proxy's ingebouwd in machines, voor het bepalen van homepunten etc, de flush-types de betere zijn omdat ze alleen recht vooruit "kijken".
voor de duidelijkheid: die waar het metaal tot het einde doorloopt.
Alternatief: je kunt er nog een extra metalen buisje overheen schuiven evt of flush monteren met het metaal waar die in zit.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Kars-cnc »

@ hfjbuis, Er is goed over nagedacht lees ik, min of meer een "wetenschappelijk" onderzoek :P

Tja... dan weet ik ook even niets meer te verzinnen waarom de reproduceerbaarheid zoveel slechter is dan de herhaalbaarheid. Ik ben erg benieuwd hoe dit bij de proxy is die je nu besteld hebt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 02 jun 2019 22:12 Alternatief: je kunt er nog een extra metalen buisje overheen schuiven evt of flush monteren met het metaal waar die in zit.
Een non-flush type zal dan altijd geactiveerd blijven.....

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Kjelt »

Bij mijn machine met 2mm niet flush sensoren gelukkig geen last van.
Maar dat is natuurlijk geen garantie wbt andere sensoren.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hobbycnc23 »

Er worden hier allerlei eigenschappen door elkaar heen gebruikt. Als het niet goed gedefinieerd wordt kun je inderdaad van min of meer wetenschappelijk onderzoek spreken, maar het is geen goed wetenschappelijk onderzoek.
Ik begrijp e.e.a. niet:
Dupliceerbaarheid? Defenitie in dit kader?
Reproduceerbaarheid? Defenitie in dit kader?
Herhalingsnauwkeurigheid. Deze snap ik denk ik wel: Als je de machine x keer naar het homepunt stuurt, wat is dan de spreiding van die homepunten, gemeten in absolute afstand over X en Y ten opzichte van een vast punt op de machine.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hfjbuis »

hobbycnc23 schreef: 03 jun 2019 15:10 Er worden hier allerlei eigenschappen door elkaar heen gebruikt. Als het niet goed gedefinieerd wordt kun je inderdaad van min of meer wetenschappelijk onderzoek spreken, maar het is geen goed wetenschappelijk onderzoek.
Ik begrijp e.e.a. niet:
Dupliceerbaarheid? Defenitie in dit kader?
Reproduceerbaarheid? Defenitie in dit kader?
Herhalingsnauwkeurigheid. Deze snap ik denk ik wel: Als je de machine x keer naar het homepunt stuurt, wat is dan de spreiding van die homepunten, gemeten in absolute afstand over X en Y ten opzichte van een vast punt op de machine.
Herhalingsnauwkeurigheid is een algemeen begrip waarmee de dupliceerbaarheid of reproduceerbaarheid bedoeld kan worden.
Dupliceerbaarheid is het verschil van meetresultaten kort na elkaar herhaald met hetzelfde meetinstrument (één sensor, één draaibank, 3 metingen binnen 3 minuten in mijn geval)
Reproduceerbaarheid is het verschil van meetresultaten over een langere periode op meerdere meetinstrumenten. (één sensor, één draaibank, 30 metingen over drie dagen in mijn geval).

Een diktemeter kan, gemeten aan het zelfde voorwerp elke keer dezelfde dikte geven (dupliceerbaarheid is goed) maar toch een totaal andere waarde geven dan een andere soortgelijke diktemeter (reproduceerbaarheid slecht).
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hobbycnc23 »

hfjbuis schreef: 03 jun 2019 15:45
hobbycnc23 schreef: 03 jun 2019 15:10 Er worden hier allerlei eigenschappen door elkaar heen gebruikt. Als het niet goed gedefinieerd wordt kun je inderdaad van min of meer wetenschappelijk onderzoek spreken, maar het is geen goed wetenschappelijk onderzoek.
Ik begrijp e.e.a. niet:
Dupliceerbaarheid? Defenitie in dit kader?
Reproduceerbaarheid? Defenitie in dit kader?
Herhalingsnauwkeurigheid. Deze snap ik denk ik wel: Als je de machine x keer naar het homepunt stuurt, wat is dan de spreiding van die homepunten, gemeten in absolute afstand over X en Y ten opzichte van een vast punt op de machine.
Herhalingsnauwkeurigheid is een algemeen begrip waarmee de dupliceerbaarheid of reproduceerbaarheid bedoeld kan worden.
Dupliceerbaarheid is het verschil van meetresultaten kort na elkaar herhaald met hetzelfde meetinstrument (één sensor, één draaibank, 3 metingen binnen 3 minuten in mijn geval)
Reproduceerbaarheid is het verschil van meetresultaten over een langere periode op meerdere meetinstrumenten. (één sensor, één draaibank, 30 metingen over drie dagen in mijn geval).

Een diktemeter kan, gemeten aan het zelfde voorwerp elke keer dezelfde dikte geven (dupliceerbaarheid is goed) maar toch een totaal andere waarde geven dan een andere soortgelijke diktemeter (reproduceerbaarheid slecht).
Bedankt voor de uitleg! Vond vroeger Statistiek geen leuk vak, dan blijft ook niks hangen :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door serum »

Denk dat je even de schumann resonantie even uit moet schakelen voordat je weer gaat testen met je magneetjes. :mrgreen:
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door chimaerion »

Kun je dan even ook een proxy sensor testen van een gerenommeerd merk zoals Sick ofzo; wat dat geeft in vgl met de chinese.
Plaats reactie