proximity switches vs limit switches

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

proximity switches vs limit switches

Bericht door hobbycnc23 »

Graag wil ik op mijn machientje de door Kees geadviseerde Proximity sensors LJ8A3-1-Z/Bx monteren, bij Ali slechts 14 euries voor 5 stuks van Liyuan Electronics!
Ik heb dit forum doorzocht en trof wat draadjes aan over switches in 2013, maar niet over het volgende:
Via dit forum heb ik een kast gekocht met de Planet USBCNC MK2/4. In de handleiding wordt alleen gerept over limit switches en NIET over proximity switches.
Kan ik toch de proximity gebruiken????
Een limit switch heeft een fysiek contact waar een stroom doorheen kan lopen. Een proximity switch is een halfgeleider waar een stroompje mee kan worden geschakeld, zo je wilt een delta spanning. Er blijft altijd een delta spanning over bij activering.
Vandaar mijn vraag hier en wellicht hebben anderen er ook nog wat aan
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hrscharft »

Ja.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Kjelt »

Meestal kan dit wel maar er zijn twee versies PNP en NPN dus aangezien niemand van gokken houdt wil je even naar het ingangscircuit van die Planet USBCNC MK2/4 voor die switches kijken.
Heb je een schema, plaats dat dan even, dan kijken we mee.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hobbycnc23 »

Kjelt, bedankt. Ga proberen het principe schema op te snorren
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hobbycnc23 »

Heb een schema gevonden voor een DIY planet cnc controller.
Hierbij staat + 5 Volt op de limit switch pinnen.
Dus als ik het goed heb dan is een NPN type proximity switch de juiste omdat die bij aktivering de zaak naar (bijna) 0 trekt
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door audiomanics »

Correct.. bij proxy's staat meestal een werkspanning van 6-36V, maar op 5V doen ze het meestal ook wel.. als je ergens in die kast 12 of 24V hebt kan je daar de proxy's mee voeden. Het maakt niet uit voor de uitgang want dat is een open-collector.. (bij een NPN NO proxy)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hobbycnc23 »

hierbij alsnog het schema
CNCusbController_Silviu.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Kjelt »

Hmmm mijn eerdere post is verdwenen :shock:

Maar goed hier wordt de ingang via een 10k weerstand van 5V voorzien en daar is de NPN proximity sensor inderdaad geschikt voor.
Mocht je Kees zijn advies opvolgen door de proxy zelf bv met 12V te voeden, zorg er dan wel voor dat de 0V van beide voedingen aan elkaar hangen.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hobbycnc23 »

Fijn, bedankt, ga binnenkort foto’s van het mechanische gedeelte plaatsen, dat is nl bijna klaar en uitgeklokt
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hfjbuis »

audiomanics schreef: 28 mei 2019 11:25 Correct.. bij proxy's staat meestal een werkspanning van 6-36V, maar op 5V doen ze het meestal ook wel.. als je ergens in die kast 12 of 24V hebt kan je daar de proxy's mee voeden. Het maakt niet uit voor de uitgang want dat is een open-collector.. (bij een NPN NO proxy)
Kees
Mijn ali limit/reference switches (NJK-5002C NPN NO 6-36V) doen het eigenlijk uitzonderlijk goed (herhaalnauwkeurigheid). Nu voed ik ze met 8 Volt (5 volt doet het niet). Als ik er 24 volt op zet, staan ze constant in geleiding. De gevoeligheid is afhankelijk van de voedingsspanning, hoe hoger de voedingsspanning, hoe eerde ze schakelen. Wel iets om rekening mee te houden.

Er zijn proxy's de je met een magneet(je) moet schakelen zo als de NJK-5002C, maar er zijn er ook die reageren op ijzer zoals de LJ12A3-4-Z/BX-5V.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door audiomanics »

Die sensoren met een magneetje zijn vaak Hall-sensoren en die zijn inderdaad wat gevoelig voor de aangesloten spanning.. De gewone proxy's doen het eigenlijk over het hele spanningsbereik hetzelfde, althans dat is wat ik daarmee geëxperimenteerd heb.. en ik en er nog geen een tegen gekomen die het op 5V niet deed.. (ik test ze altijd voor ik ze inzet.. tot nu toe heb ik er twee gehad die wat twijfelachtig waren.. van de 100+..)
Proxy's zijn wel gevoelig voor het soort metaal: IJzer werkt ongeveer op de gegeven afstand, maar op aluminium doen ze het ook, al is de afstand een stuk kleiner.. Dat kan mogelijk een voordeel zijn want de herhalingsnauwkeurigheid is een percentage van de detectie-afstand en het kan dus zijn dat als de detectieafstand kleiner is door het materiaal, dat ook de herhalingsnauwkeurigheid groter is... dat heb ik nog niet getest eigenlijk..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hobbycnc23 »

Kan ik de proxies ook gebruiken ( door afstelling) om het portaal bij het homen haaks te zetten?
Op youtube zag ik daar iets over.....maar daar gaat de benadering bij de twee X assen over de hartlijn. En Kees schrijft juist voor de proxies vanaf de zijkant te benaderen. Nauwkeuriger?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hfjbuis »

Die sensoren met een magneetje zijn vaak Hall-sensoren en die zijn inderdaad wat gevoelig voor de aangesloten spanning
Ik de gevoeligheid eens onderzocht, zie de meetresultaten in de tabel. Ik voed de sensor nu met 12 Volt, ongeveer het midden van het lineaire gebied. De dupliceerbaarheid (3 metingen achter elkaar) is 0.0025 mm. Ik ben een duurproef gestart om te kijken hoe het verloop is.

Voedingsspanning versus Detectie afstand met een N52 8 x 1 mm magneetje geplakt op de cross-slide, sensor gemonteerd op de carriage, benadering van de voorkant.
7V 6.0 mm
8V 8.3 mm
9V 8.3 mm
10V 8.3 mm
12V 8.3 mm
14V 8.3 mm
16V 8.2 mm
18V 8.1 mm
20V 8.1 mm
22V 8.1 mm
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door audiomanics »

Mooi zo'n meting 8)
Die proxy's moet je vanaf de zijkant benaderen omdat de machine dan gaat afremmen en hij anders tegen de proxy aan botst.. kunnen ze niet goed tegen ;-)
Wél fijn als die proxy's dus alleen maar recht vooruit kijken... Flush-type dus..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie