proximity switches vs limit switches

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hfjbuis »

chimaerion schreef: 03 jun 2019 20:56 Kun je dan even ook een proxy sensor testen van een gerenommeerd merk zoals Sick ofzo; wat dat geeft in vgl met de chinese.
Ik heb alleen een "goedkope" chinese sensor, ooit aangeschaft om een spindel sync puls te genereren (draadsnijden). Mocht ik er ooit een van een gerenommeerd merk aanschaffen, dan zal ik hem zeker testen en dit ook in dit forum rapporteren.

Maar ik kan de vraag natuurlijk ook omdraaien: Hoe reproduceerbaar zijn jullie proxy sensoren?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hfjbuis »

serum schreef: 03 jun 2019 20:07 Denk dat je even de schumann resonantie even uit moet schakelen voordat je weer gaat testen met je magneetjes. :mrgreen:
Het is niet zo gemakkelijk om de ca 8Hz magnetische golf uit te schakelen bij een sensor omgeven door een metalen draaibank. Wel kan de invloed gereduceerd worden door een aantal metingen te middelen. Echt nodig is dit denk ik niet omdat de dupliceerbaarheid zo goed is.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door chimaerion »

hfjbuis schreef: 03 jun 2019 22:23
chimaerion schreef: 03 jun 2019 20:56 Kun je dan even ook een proxy sensor testen van een gerenommeerd merk zoals Sick ofzo; wat dat geeft in vgl met de chinese.
Ik heb alleen een "goedkope" chinese sensor, ooit aangeschaft om een spindel sync puls te genereren (draadsnijden). Mocht ik er ooit een van een gerenommeerd merk aanschaffen, dan zal ik hem zeker testen en dit ook in dit forum rapporteren.

Maar ik kan de vraag natuurlijk ook omdraaien: Hoe reproduceerbaar zijn jullie proxy sensoren?
Hangt af van de nominale sensing range: op bepaalde 1.5%, op sommige andere maximum 5% van de nominale sensing range. Ik zou je er kunnen verzenden, maar verzendkosten vanuit Belgie naar Nl is al gauw 10 euro, en terug nog eens :s.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien moeten we eerst maar eens wat preciezer omschrijven welke proximity sensor we het over hebben. Want 'benaderings- sensor' kan natuurlijk van alles zijn.
Types of sensors
Capacitive
Capacitive displacement sensor
Doppler effect (sensor based on doppler effect)
Eddy-current
Inductive
Magnetic, including magnetic proximity fuse
Optical
Photoelectric
Photocell (reflective)
Laser rangefinder
Passive (such as charge-coupled devices)
Passive thermal infrared
Radar
Reflection of ionizing radiation
Sonar (typically active or passive)
Ultrasonic sensor
Fiber optics sensor
Hall effect sensor
overgenomen uit: https://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_sensor

En als we dan toch bezig zijn, de verschillen in nauwkeurigheid bij verschillende principes. Ik heb het idee dat de inductief naderingsschakelaar, die toch wel het meest gebruikt wordt niet specifiek ontwikkeld is voor grote nauwkeurigheid, dat ie zo lekker reproduceert is gewoon een mooie bijkomstigheid, maar of dat bij 10 graden temperatuurverschil ook nog doet?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 jun 2019 08:09 Ik heb het idee dat de inductief naderingsschakelaar, die toch wel het meest gebruikt wordt niet specifiek ontwikkeld is voor grote nauwkeurigheid, dat ie zo lekker reproduceert is gewoon een mooie bijkomstigheid, maar of dat bij 10 graden temperatuurverschil ook nog doet?
Hugo, interessante hypothese. Kun je mij een formule van bv het elektrisch veld geven waar de temperatuur als parameter in voor komt ?
Uiteraard weten we allemaal dat bij het absolute nulpunt de elektronen stil staan maar in onze garage waar de temperaturen tussen de -10 en 30 graden varieren als je pech hebt en tussen de 15 en 25 graden als je geluk hebt zal dit verschil in bewegingssnelheid naar mijn mening wel loslopen.
Dan zou ik eerder de uitzettingscoefficient van het metaal dat gedetecteerd dient te worden als variabele nemen en laat dat nou net iets zijn waar we weinig aan kunnen of willen veranderen ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 04 jun 2019 08:52
hugo stoutjesdijk schreef: 04 jun 2019 08:09 Ik heb het idee dat de inductief naderingsschakelaar, die toch wel het meest gebruikt wordt niet specifiek ontwikkeld is voor grote nauwkeurigheid, dat ie zo lekker reproduceert is gewoon een mooie bijkomstigheid, maar of dat bij 10 graden temperatuurverschil ook nog doet?
Hugo, interessante hypothese. Kun je mij een formule van bv het elektrisch veld geven waar de temperatuur als parameter in voor komt ?
nee, dat kan ik niet, daarom stel ik de vraag. ;-)
Maar er zit ook elektronica in, het is volgens mij niet puur digitaal, dus analoog en wat daar de temperatuur effecten zijn op de nauwkeurigheid.
Als de fabrikant een sensor bereik van 2mm specificeert, met een tolerantie +/-0.5mm? (geen idee wat ze opgeven, als ie al opgegeven wordt) hoeft die dus geen moeite te doen om het een faktor 10 beter te krijgen, of stappen te ondernemen om de temperatuurgevoeligheid te verbeteren.
Uiteraard weten we allemaal dat bij het absolute nulpunt de elektronen stil staan maar in onze garage waar de temperaturen tussen de -10 en 30 graden varieren als je pech hebt en tussen de 15 en 25 graden als je geluk hebt zal dit verschil in bewegingssnelheid naar mijn mening wel loslopen.
Dan zou ik eerder de uitzettingscoefficient van het metaal dat gedetecteerd dient te worden als variabele nemen en laat dat nou net iets zijn waar we weinig aan kunnen of willen veranderen ;-)
Bij loadcellen b.v., zit ook temperatuur-compensatie in, ik ging er altijd van uit dat dat voor de varandering van de rekstrook waarde was, en uitzetting van het materiaal waar die opgeplakt zit, blijkt het effect van verandering van E-modulus een net zo belangrijk effect op afwijking te geven, en compenseren ze dat dus ook.

Het ging mij eigenlijk ook meer om nu eens na te denken met welk soort sensor we bezig zijn, en of we het dan wel mogen hebben over 0.01 mm.

En als je dan toch aan het testen bent, ook de hysterese is een puntje van aandacht, de manier van referen is vaak lopen tot schakelpunt, teruglopen tot uitschakelpunt. (afhankelijk van de software keuze)
Als het uitschakelen duidelijk minder reproduceert kun je kiezen voor 2x aanlopen tot schakelpunt.
Vervolgens moeten we ook nog frontaal of radiaal benaderen testen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 04 jun 2019 08:52 Hugo, interessante hypothese. Kun je mij een formule van bv het elektrisch veld geven waar de temperatuur als parameter in voor komt ?
elektrische- en magnetische velden zijn niet onder de indruk van temperatuur, dat weet jij ook.
De elektronica die het genereert, meet en verwerkt echter wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 jun 2019 09:42 Maar er zit ook elektronica in, het is volgens mij niet puur digitaal, dus analoog en wat daar de temperatuur effecten zijn op de nauwkeurigheid.
Goed punt net als Dabit hierboven maakt. Er is maar een manier om dit uit te vinden en dat is testen.
Setup maken met servo en glaslineaal aantal keer meten daarna de sensor besproeien met kaltespray en snel weer een aantal keer meten.
Het ging mij eigenlijk ook meer om nu eens na te denken met welk soort sensor we bezig zijn, en of we het dan wel mogen hebben over 0.01 mm.
Zover als ik het zie worden deze sensoren voornamelijk als home sensoren gebruikt waarbij je dus aan het begin van je werkstuk de machine nulpunten mee vastlegt.
Een verschil van enkele honderdsten millimeters is dus zoals ik het zie alleen interessant als je dus halverwege de bewerking stopt en een paar dagen later verder wilt opnieuw gaat homen en de temperatuur ondertussen flink veranderd is ?
Je zou in dat geval dan toch ook het werkstuk nulpunt opnieuw kunnen bepalen ipv uit te gaan van een evt. verlopen machine nulpunt ?
Oftewel mijn tegenvraag is eigenlijk bij welke situatie zou een verschil van een paar honderdsten millimeter op het machinenulpunt daadwerkelijk uitmaken ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 04 jun 2019 11:33 Oftewel mijn tegenvraag is eigenlijk bij welke situatie zou een verschil van een paar honderdsten millimeter op het machinenulpunt daadwerkelijk uitmaken ?
Zodra je die vraag stelt, hoef je hem al niet meer te beantwoorden. :lol:
Dat is dan jouw beslissing en keuze, en je begrijpt dat er overal wat te verliezen en te winnen is.
Mijn machineklem staat altijd uit geklokt op het bed, is wel lekker dat na referen ik m'n werk er gewoon inzet, tegen de aanslag en ik weet dat het 0 is. Dat is in de praktijk denk ik zo'n 0.02-0.03 betrouwbaar.
Wanneer ik een poging ga doen om binnen 0.01 tolerantie te komen is m'n aanpak wat anders, maar dat heeft ook met b.v. de vering in de machineklem te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hfjbuis »

Oftewel mijn tegenvraag is eigenlijk bij welke situatie zou een verschil van een paar honderdsten millimeter op het machinenulpunt daadwerkelijk uitmaken ?
Op de draaibank is 0.01 mm verschil op de X-as 0.02 mm verschil in draaidiameter. Dat is voor mij een wereld van verschil.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door Kjelt »

Maar klokken jullie je werkstuk dan niet ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door serum »

normaliter zou je na een goede (nauwkeurige) homing sommige assen niet hoeven te nullen als dit het toestaat. Op mijn grote machine klok ik niets, x/y/z zijn altijd 1 punt en met de aanslagen die ik gebruik ligt het werkstuk op de plek. Draaibank zou dat ook prima kunnen op de x-as, je werkstuk wordt toch altijd vanuit het center gedefinieerd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 04 jun 2019 12:27 Maar klokken jullie je werkstuk dan niet ?
Niet zolang het op de door mij beschreven manier kan. Scheelt me ontzettend veel tijd.
Meestal zijn het relatief simpele onderdelen, ik tik een programma in, frees het onderdeeltje, en ga weer verder.
Als het nauwkeurig moet, probeer ik rondom te bewerken, dan heeft de opspanning al helemaal geen invloed op de nauwkeurigheid.
Als het klaar is, omdraaien en het teveel aan materiaal wegfrezen.
Matrijsje, alles in 1 opspanning proberen te bewerken, dan zitten de geleide pennen en de product holte altijd exact, waar dat in de matrijs zit is minder belangrijk, al is het wel prettig dat het redelijk goed zit.
Als er dan later nog iets aan moet gebeuren, controleer ik even zo'n geleide gat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: proximity switches vs limit switches

Bericht door hfjbuis »

serum schreef: 04 jun 2019 13:15 normaliter zou je na een goede (nauwkeurige) homing sommige assen niet hoeven te nullen als dit het toestaat. Op mijn grote machine klok ik niets, x/y/z zijn altijd 1 punt en met de aanslagen die ik gebruik ligt het werkstuk op de plek. Draaibank zou dat ook prima kunnen op de x-as, je werkstuk wordt toch altijd vanuit het center gedefinieerd.
Daar heb je gelijk in:
  • Als ik mijn X-as tegen de aanslag draai en dat als referentie neem, staat hij meestal op 0.01 mm goed. Dat is snel en betrouwbaar.
  • Als ik de drivers van de stappenmotor uitzet en dan weer aanzet, staan ze op 1/2 step (0.01 mm) goed afhankelijk op welke microstep ze stonden (de software onthoud de laatste positie). Als ik dat een aantal keer herhaal, kan dit echter langzaam verlopen. Dat is ook niet zo spannend als ik ter controle minimaal één keer na opstarten de draaidiameter meet, iets dat ik sowieso altijd doe.
  • Een Absoluut encoder (liniaal) kan ook een oplossing zijn eventueel gecombineerd met een arduino om een eindschakelaar te simuleren
  • Mijn wens is om geheel automatisch, zonder te meten op 0.02 mm nauwkeurig te kunnen draaien. Niet dat ik het nodig heb, maar ik hou wel van een uitdaging!
Plaats reactie