tool setter

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

tool setter

Bericht door hobbycnc23 »

Op de CNC USB controllerkaart zit ook een ingang voor een Tool Sensor.
Werkt deze ingang hetzelfde als de ingangen voor de Limit Switchen? ( bij activering wordt de ingang naar "nul" getrokken)
Als dat zo is, waarom moeten die Tool Setters dan zo duur zijn???
Kan ik toch zelf makkelijk eentje zelf maken? Plaatje (10,12345 mm haha), draadje en klaar?
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: tool setter

Bericht door John Sellis »

hobbycnc23 schreef: 30 mei 2019 11:32 Op de CNC USB controllerkaart zit ook een ingang voor een Tool Sensor.
Werkt deze ingang hetzelfde als de ingangen voor de Limit Switchen? ( bij activering wordt de ingang naar "nul" getrokken)
Als dat zo is, waarom moeten die Tool Setters dan zo duur zijn???
Kan ik toch zelf makkelijk eentje zelf maken? Plaatje (10,12345 mm haha), draadje en klaar?
Ja je hebt gelijk zo doe ik dat ook!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tool setter

Bericht door serum »

Kan, bij een toolsetter met bv. een inductieve of optische sensor die een langsnaderend staafje detecteert, heb je na het schakelmoment nog wat vrijheid van bewegen (maw, de Z heeft ruimte om af te remmen)

Sommige toolsetters zijn inderdaad prijzig (renishaw oid), maar het is ook geen verrassing dat de achterliggende techniek een stukje geavanceerder is dan bij een metalen plaatje met een krokodillenklem. Punt is dat je aardig afhankelijk bent van wat onbetrouwbare contactweerstanden. In het ergste geval beschadig je een werkstuk/freesje.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: tool setter

Bericht door keesfrees »

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik een hoogtemeter *) eigenlijk net zo handig vind.
*) hoe noem je zo'n ding eigenlijk ? Ik bedoel een blokje met een metertje er op, in mijn geval 50mm hoog.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: tool setter

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben er in de loop der tijd achter gekomen dat ik een hoogtemeter *) eigenlijk net zo handig vind.
*) hoe noem je zo'n ding eigenlijk ? Ik bedoel een blokje met een metertje er op, in mijn geval 50mm hoog.
Die heb ik ook onlangs aangeschaft. Ik vindt het ideaal!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tool setter

Bericht door serum »

Superhandig als je ondergrond/werkstuk mooi vlak is en handig voor het nullen van je Z. 50mm inkloppen en klaar. Ik heb nu een camera op mijn machine voor de x/y, (ding schiet met een pneumatisch cilindertje naar beneden als ik hem gebruik) dat gaat bijzonder nauwkeurig. 0,01mm uit het lood kan je al prima zien. Kan de
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: tool setter

Bericht door benkr »

Ik heb de zelfde hoogtemeter en die heb ik nog nooit gebruikt, ik vind het papiertje net zo makkelijk.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: tool setter

Bericht door keesfrees »

Normaal gebruik ik helemaal niets, 1 keer ingesteld en opgeslagen.
Wie bied er minder :->
Freesje altijd op dezelfde lengte in de houders.
Tafel is bij mij (nagenoeg altijd) Z=0 .
Alleen bij het instellen van een speciaal freesje gebruik ik de hoogte meter voor de "verschil in lengte tabel"
Op een vast punt gemeten, Z-hoogte maakt niet uit, als je maar altijd het zelfde punt gebruikt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: tool setter

Bericht door Ballegooijen »

ik vind het papiertje net zo makkelijk.
Is misschien wel net zo makkelijk maar met de hoogtemeter is het toch wat veiliger. Als je iets te diep draait zie je dat op de meter en druk je niets kapot.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: tool setter

Bericht door Benny_DS »

Koper plaatje, 1 klemmetje op de tool en een macro.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: tool setter

Bericht door serum »

@keesfrees, meet je machine de tools niet in? Op die van mij gebruik een grote vlakfrees om het bed te vlakken, dat is mijn Z0. Als ik dan opnieuw ga vlakken, zet ik de Z delta op 0 op een kleine 0,5mm onder het oppervlakte van het spoilboard (of hoeveel ik ook vanaf wil halen) en alle andere frezen volgen dan keurig.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: tool setter

Bericht door hobbycnc23 »

Wat een leerzame reacties allemaal, bedankt!
Maar, bij gebrek aan ervaring, mijn machientje is nog in aanbouw, toch noch een aantal vragen.
1 Wat is er nu zo handig aan dat los toolsettertje met dat klokje? Bij ééntje die met de controller is verbonden, stuurt de controller toch de z-as naar beneden..tot activering? Het verende tableau zorgt ervoor dat de machine nog naloop heeft bij afremmen? Met de setter met klok stuur je toch handmatig de z-as naar beneden en geeft het klokje de remweg aan...dus "nullen plus 50 - aanwijzing?
2 Wat is een spoilboard?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: tool setter

Bericht door keesfrees »

@Serum
Als ik het goed begrijp dan doe ik het net zo.
Alle frezen op dezelfde lengte in de lengte tabel.
Een Z=0 opgeslagen, daar speel ik wel eens iets mee, voornamelijk in de winter door temperatuurs verschillen.
Het bed vlakken heb ik nu al een tijd niet meer gedaan, gelukkig.
Ik had wel eens platen met vocht er in wat dan door het vacuüm in de MDF plaat gezogen wordt, door de 3mm opoffer plaat heen :-((
Voor de controle bij iets wat ook sponningen cq kritische diepten heeft frees ik altijd eerst een testblokje met een sponning in het gebied wat afval wordt, dan weet ik de werkelijke freesdiepte en de dikte vd plaat (niet aan de rand gemeten).
En dan pas ik de Z daar nog iets op aan.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: tool setter

Bericht door bertus1945 »

ik heb dus toolsetters van ebay voor 3€ per stuk ideaal ding
en spoilboard is bv een plaat mdf op je alu bed,zodat als je te diep freest per ongeluk in je plaat MDF komt en niet in je alu bed.
https://www.ebay.com/itm/Pro-CNC-Z-Axis ... SwndZdJZMC
Plaats reactie