Advies aansturing CNC-machine

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door audiomanics »

Hou er wel rekening mee dat grote en ook lange frezen de stijfheid van de constructie behoorlijk op de proef stellen.. zeker als de frees dwars op de nerf gaat, waarbij meelopend frezen nog wel de zwaarste belasting is. Door trillen en klappen breken er gewoon stukken af of scheurt het hout op de nerf.. zelfs als je de kunststof delen uit aluminium maakt zou ik deze machine niet gebruiken met frezen groter dan 6mm en een lengte van ca 30mm.. dan maar iets meer freeswerk..
Een 1,5kw met er11 volstaat dan. Die kunnen ook meestal wel 24000 toeren draaien én ze zijn een stuk kleiner en lichter.. vooral de rechthoekige zijn heel fijn en, hoe het kan weet ik niet, in de lagere toerentallen zijn ze een stuk sterker..
Sorotec.de levert voor er11 ook 8mm collets alleen is het gat in de spindel wat kleiner, dus kan je die schacht van de frees er maar beperkt diep in steken.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door sjorsth »

Dat maakt het allemaal wel een stuk duidelijker dan. Bedankt voor jullie toelichting. Dan heb ik het een beetje verkeerd ingeschat met de grootte van de frees die ik zou kunnen toepassen.
Toch maar voor de 1.5kW gaan dan dus.

Dan lijkt me dit een goede optie. Of denken jullie dat er betere opties zijn (in deze prijsklasse):
https://nl.aliexpress.com/item/32469085 ... b201603_55
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door audiomanics »

persoonlijk denk ik dat je daar een hele leuke aankoop aan hebt. Ik heb ze ook al meerdere keren toegepast. prima motortjes.
De VFD ken ik niet.. Meestal worden dit soort motortjes met de veel bekendere HuanYang VFD's geleverd.. Daar maak ik ook meestal gebruik van en heb daarvoor ook alle parameters voor.

Nog een paar tipjes:
- maak een schroefdraad patroon van 19mm als de hartafstand van de gaten in de motor 38mm is, dan kan je de spindel altijd nog een stapje omhoog zetten als dat nodig is bij dikkere stukken hout of lange frezen. Zorg er dan wel voor dat de collet nog net onder de plaat uitsteekt anders loopt die geheid tegen je klemmen aan.
- Als je geen hele goede afzuiging hebt, geef dan de motor een "mutsje" om het meeste stof uit de motor te houden.. Als je zo'n ding met klittenband maakt kan je 'm er ook zo afhalen, uitzuigen of zelfs wassen..

En vooral, het is al verteld, gebruik goede kabelrupskabels.. bespaar daar niet op, als je jarenlang probleemloos wil frezen.. Zelf gebruik ik meestal IGUS CF6 kabel, afgeschermd. Deze groene kabel is redelijk soepel en staat ook een kleine buigradius toe.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door Jasper »

Mijn 30mm heeft een 6mm as.
Ik heb ergens in Nederland eens een 8mm spantang gezien voor ER11 maar goedkope alleen tot 7mm.

Ik zou wel eens een grotere willen hebben, maar tot heden nog niet gekocht
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door FSSF »

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door Jasper »

Sorotec dat kon inderdaad ook wel. Ik dacht in Nederland maar ach.

Ik gebruik meestal 6mm as of 3.175mm. Heb ook nog een 4mm spantang.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door Jasper »

sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door sjorsth »

Onvoorstelbaar. Zondag 10 november die 1.5kW spindel besteld en nu al binnen. Helemaal vanuit Azië. Die 63 euro aan invoerkosten waren dan weer wel wat minder. Eenmaal binnen is het toch wel een behoorlijk apparaat. Toch blij dat ik voor de 1.5kW heb gekozen tot zo ver.

Bedankt ook weer voor jullie verdere aanvullingen en tips. Wat betreft kabels heb ik een tijdje terug olflex cl 110 4x0,75mm2 voor de stappenmotoren en olflex 110 yy 3x0.75mm2 voor de sensoren aangeschaft. Aangezien die van Lapp zijn dacht ik dat ik wel degelijk spul heb aangeschaft. Nu wilde ik die 3x0.75mm2 ook gaan gebruiken voor de bekabeling tussen de frequentieregelaar en de spindel. Nu twijfel ik alleen of 3x0.75mm2 daar wel dik genoeg voor is?
Dat 'mutsje' om stof af te houden is daar een voorbeeld van want ik heb nog niet helemaal een idee hoe dat werkt. Klinkt wel alsof het erg nuttig is om dat toe te passen gezien de levensduur.
Plaats reactie