Advies aansturing CNC-machine

Moderator: Moderators

javanree
Contacteer:

Re: Advies aansturing CNC-machine

Bericht door javanree » 02 jul 2019 21:39

Je hoeft maar 3 naderings schakelaars te monteren, een per as (X, Y en Z)
De rest kun je , zowel met Eding als Mach als LinuxCNC af met correct definieren werkbereik en soft limits

Ik zou voor bekabeling wat meer uittrekken, gebruik goede kwaliteit kabel (iets als Lapp ofzo) van voldoende doorsnede , waar nodig afgeschermd om storingen te voorkomen. En nette connectoren of goede DIN rail componenten zodat het netjes overzichtelijk blijft. Bij doorvoeren goede tules om doorschuren te voorkomen. Scheelt later allemaal een hoop frustratie en storing zoeken. En de bekabeling kun je dan grotendeels behouden als je de controller of een ander component upgrade.

sjorsth

Bericht door sjorsth » 09 okt 2019 12:24

Beste mensen,

Mede dankzij jullie hulp werkt de machine nu helemaal. Aansturing gaat via een Pokeys57cnc kaart. Heel erg tevreden mee. Dan een 24v + 36v voeding erbij en de DM542a drivers. Die combinatie lijkt goed te werken met de Nema23 motoren.
Nog even twee vragen:

-Op de drivers kunnen wat instellingen gedaan worden bij 'pulse/rev table'. Deze staat nu op 1600. Hoe lager hoe sneller deze lijkt te gaan. Indien ik deze op 400 zet (het laagste) kan ik dus de hoogste snelheid bereiken lijkt mij. Gaat de snelheid ten koste van de nauwkeurigheid en/of de kracht/moment wat de motor levert? Of kan de motor uberhaupt alle instellingen aan of wordt deze onder bepaalde instellingen overbelast?

-Ik ben bezig met het uitzoeken hoe ik de home/limit switches erop kan krijgen en aan het orienteren wat ik aan elektronica nodig heb. Nu zie ik PNP en NPN. Op internet gezocht maar ik kon er niet helemaal duidelijk uit worden wat het verschil nu precies in de praktijk doet. De verschillen zitten kennelijk bij het detecteren van metaal dat het circuit terug loopt via de plus of min.

https://nl.aliexpress.com/item/13725832 ... wsFI3&mp=1
Nu vond ik deze. Is dat wat voor mijn toepassing. Of is een kleinere LJ8 variant net zo goed? Hoe kleiner hoe liever natuurlijk. Ik weet in ieder geval dat ik het zo geschakeld wil hebben dat het circuit normaal gesloten (NC) is zodat er bij contact van metaal in de nabijheid en ook kabelbreuk het circuit verbroken wordt en de machine ermee stopt. Maar dat is wat anders dan de PNP of NPN variant begrijp ik. Een inductieve sensor lijkt me wat betrouwbaarder dan een mechanische schakelaar.

Wie kan mij hier wat meer duidelijkheid geven? Mijn dank weer tot zo ver.

Jasper
Contacteer:

Bericht door Jasper » 09 okt 2019 15:51

Puls/rev is het aantal pulsen wat hij per omwenteling doet.
hij gaat dus inderdaad sneller als je hem op een lager getal zet maar is dan inderdaad ook iets minder nauwkeurig.
Dit hangt mede af van je gebruikte spindel of tandheugel.

Breaker
Donateur
Contacteer:

Bericht door Breaker » 09 okt 2019 19:30

Natuurlijk kan je de driver naar beneden bijstellen van 1600 naar 400 stappen voor een rondje, maar dan moet je de besturing ook zo instellen anders blijft die denken dat een rondje 1600 stappen is terwijl je motor er in werkelijkheid 4 draait. En je machine wordt er niet ineens vier keer zo groot mee, dus dat loopt al snel klem.

Een rotatie van de motor is gerelateerd aan een afstand van de as, dus zeg dat die per rotatie van de motor 5mm voor of achteruit loopt. Met 400 in plaats van 1600 stappen loopt de resolutie terug van 0,0031mm per stap naar 0,013mm per stap. Of dat voldoende is hangt af van je werk.

De snelheid zou er ook niet door beïnvloed moeten worden, die stel je op de besturing in als maximale snelheid, bij meer stappen per rotatie worden er simpelweg meer pulsen verstuurd, maar de machine gaat er niet sneller of langzamer door bewegen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

Plaats reactie