Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Jasper »

Nee dat is waar, maar omdat ik hem zelf nieuw ga bouwen kan ik natuurlijk draad voor draad trekken en met een 4 kleurtjes van de Z driver naar de Z as stekker kan ik zo waarschijnlijk wel onderscheid maken tussen de draden die nu groen geel blauw rood zijn.

Of ik moet eerst alles gaan monteren en dan alle kleuren gaan meten om het daarna per kleur te kopen. Werkelijk geen idee hoeveel kleuren en lengtes.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Stephan »

Ik heb ook een patch kast als besturingskast, ik heb aan de binnen kant voor de perspex plaat een zwaluwstaart (lewis) -plaat gemonteerd. Deze rondom afgedicht en in de perspex plaat gatten met ventilator geplaatst. In de kast zelf ook een ventilator, zodoende een gescheiden koelsysteem voor de elektro. Groot bijkomend voordeel is dat de kast geheel als afscherming dient voor stoorsignalen van buitenaf.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Jasper »

Ben wat aan het rondkijken naar layout ideeën voor de kast.
Wil er alvast minimaal 5 drivers in zetten ook al gebruik ik er nu 3 en heb wel een 4e rotatie as liggen.
Maar kom er nog niet helemaal uit welke afstanden ik tussen de drivers moet houden en welke lampjes ik moet/wil kunnen zien op de drivers en de controller.

En dan kom je dit tegen en dan denk je, wat ik ook doe het is altijd beter dan dit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ziet er toch netjes uit, hij had de voedingslijnen nog kunnen twisten.

Ik heb ook wel is iets in zo'n doos gemaakt, maar ik vond het niet echt prettig bewerken.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 01 sep 2019 13:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Kjelt »

Jasper schreef: 01 sep 2019 10:55 Maar kom er nog niet helemaal uit welke afstanden ik tussen de drivers moet houden en welke lampjes ik moet/wil kunnen zien op de drivers en de controller.
Welke drivers ga je gebruiken?
De meeste worden niet echt superwarm, paar cm tussen elkaar is genoeg zorg wel voor een luchtstroompje dus hou rekening met de plaatsing van je luchtinlaat en uitlaat.
En dan kom je dit tegen en dan denk je, wat ik ook doe het is altijd beter dan dit.
Dat is wel een van de ergste die ik gezien heb ja :shock:

Hier mijn aanstuurkast zonder vfd die zijn eigen kastje heeft gekregen.
Ruimte die is zo op, dus goed van te voren plannen. Netspanningsdelen en motor uitgangskabels goed gescheiden houden van het aanstuurbordje. Onderdelen kopen op het bureau op papier zo proef leggen, dan de afstanden met kabelgoten bepalen en dan weet je de afstanden die je nodig hebt ook wel.
Niet denken dat je eerst alles koopt en dan gaat kijken hoe en wat want dan ga je dingen over het hoofd zien en dat gebeurt toch wel , is mijn ervaring :mrgreen: en dan mag je weer gaten in de stalen onderplaat boren terwijl er van alles al gemonteerd is, niet leuk.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 26#p181755
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 sep 2019 13:39 Ziet er toch netjes uit, hij de voedingslijnen nog kunnen twisten.

Ik heb ook wel is iets in zo'n doos gemaakt, maar ik vond het niet echt prettig bewerken.
Je hebt wel humor :mrgreen:
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Jasper »

Ik heb 3 originele DM856, 1 kloon DM556, 1 DM542 waarvan ik denk dat het een kloon is. En dan eventueel nog een TB6560.

VFD is een nowforever D100 uit m'n hoofd.

Controller wordt een Eding CPU5B met BOB en ethernet.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Jasper »

Vanmiddag wat zitten tekenen en meten, is natuurlijk lastig als je de voeding en CPU5B met BOB nog niet in handen hebt.
Geen idee of ik het zo goed heb maar de motor kabels moeten zo ver mogelijk van de CPU vandaan blijven evenals de VFD kabel las ik.

19084

Hier kijk je op de achterwand van de kast, Voeding komt denk ik tegen de rechter zijkant of onderin. Stekkers komen in de rechter wand zodat ik de kast kan neerzetten of ophangen.

Ga mijn huidige PC wellicht strippen en kijken of ik het moederbord en de harde schijf los in de kast kan maken, inclusief de huidige behuizing past dit net niet. Maar wellicht dat ik hem op een verhoging kan zetten als strippen geen optie is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Kjelt »

Heb je het laatste hoofdstuk van de eding manual gelezen over tips hoe je de kast het beste kunt bouwen? Hier op het forum is ook nog een elektrische bouwbeschrijving van de ospf oude editie van Audiomanics met tips.

Vraagje waarom de motorconnectoren niet dicht bij de drivers dus links ?
En waar komt de mains, filters en zekeringen ?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Jasper »

Ja kan hem inderdaad spiegelen. Stekkers komen rechts omdat dat de kant is waar de machine staat.
Mains en filter komen denk ik op de bodem bij de voeding, Morgenavond weet ik hoe groot de voeding is.
Zat er ook nog aan te denken om er voor nu maar 4 drivers in te zetten maar aangezien ik dus 3x DM856 1x DM556 1x DM542 en dan eventueel nog 1x TB6560 heb dacht ik die 5 er sowieso maar in te zetten.
Dan kan ik tzt eventueel een dubbele Y spindel en motor gebruiken en de rotatieas eens gaan proberen.
Plaats reactie