BF20L Optimum vergast zekeringen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door audiomanics »

De spanning blijft gewoon op het stopcontact staan. Het is dus de zekering aan de achterkant van het kastje die er uit vliegt. Met de normale multimeter meet ik tussen de aansluitingen naar de behuizing oneindig, zelfs geen 100meg maar echt oneindig.. Er is dus geen hard spoor koolstof ontwikkeld..
Het schema lijkt niet helemaal overeen te komen met die print trouwens..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb echt geen idee wat voor motor jij hebt, en hoe die aansturing werkt.
Maar je had de vermogenscomponenten doorgemeten en niets gevonden leek het.
Maar als die regeling nu een H-brug achtig ding is, zou het in de aansturing kunnen zitten, als er immers 2 poten van de H open gestuurd worden heb je behoorlijk sluiting.

Trouwens, een megger, volgens mij heb ik er nog ergens een staan, interesse ? dan neem ik hem wel mee naar de CNC-zone dag.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door audiomanics »

Ik hoop m voor die tijd toch up-and-running te hebben.. gereedschap dat ik toch dagelijks gebruik...
Een H brug zit er niet in, te weinig van die vermogenscomponenten. Ik zal eens een stukje schema maken van die print.. eerst de datasheet vinden x6025 wijst naar een heel ander bulletje.. zo exotisch zal het toch niet zijn? :roll:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door DaBit »

De motor op zo'n BF20 is een DC motor met koolborstels, zo uit het hoofd 180VDC/600W.
De motorsturing is een veredelde dimmer/gelijkrichter; fase-aansnijding, maar met wat extra elektronica om het toerental constant te houden bij varierende belasting en om te gaan met overbelasting. Vandaar dat ze thyristoren gebruiken.

Zit je echt in de problemen omdat je werk af moet maken, dan werkt gewoon DC op die motor zetten door de uitgang van een variac oid gelijk te richten ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door audiomanics »

Daar was ik al mee bezig.. Variac staat er al naast.. Gelijkrichter van 25A ook..
't is nou niet een ding om even lekker op de werkbank door te meten,
Vooralsnog meet ik nog geen gekke dingen.. Een hoop kan ik al uitsluiten omdat de zekering er in bleef zitten voor ik de startknop indrukte.. Er is best veel dat dan al onder spanning staat..
Thyristoren meten statisch goed, kan nog even een testopstelling maken om ze onder belasting even aan de tand te voelen..
Diodes meten ook allemaal goed.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door audiomanics »

Hij doet het weer... Niets vervangen :shock: alleen uit elkaar gehaald, onderdelen getest en gemeten, in elkaar gezet... Mogelijk dat de zekeringhouder niet genoeg om de zekering klemde.. De zekeringen ploften er namelijk niet in het midden uit, maar in het kapje. Het vermoeden is dat daar wat slecht contact was en met vonken genoeg warmte ontwikkelde om die aansluiting los te werken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 18 sep 2019 14:37 Hij doet het weer... Niets vervangen :shock: alleen uit elkaar gehaald, onderdelen getest en gemeten, in elkaar gezet... Mogelijk dat de zekeringhouder niet genoeg om de zekering klemde.. De zekeringen ploften er namelijk niet in het midden uit, maar in het kapje. Het vermoeden is dat daar wat slecht contact was en met vonken genoeg warmte ontwikkelde om die aansluiting los te werken..
Was dit zichtbaar ? 10A vonken zou je verwachten dat er toch iets op de contacten zichtbaar zou zijn ?
Wat ik ook wel vreemd vind is dat dit de 2e keer goed kan verklaren (slecht contact) maar als dat de eerste keer ook al was geweest waarom heb je er dan al zo lang mee kunnen werken ?
Maar hopelijk opgelost nu.

Had iets soortgelijks in de verlichtingskast van mijn uitbouw. Uitbouw hing aan een zeer lange 3 fase kabel naar de meterkast in huis.
In de verlichtingskast ging het "aan/uit" relais zo nu en dan oscilleren en vonken. Dus 24V spoel Finder 10A relais na 2 maal vervangen , vervangen door een 230V spoel 16A relais , daarna door een ABB 10kW relais maar het euvel bleef na verloop van tijd weer optreden. Vier jaar later :shock: zag ik opeens bij een van mijn Philips 3 fase kasten waar de fases aan neon lampjes hingen, een van de lampjes een beetje flikkeren. Lampje vervangen, geen verbetering.
Lang verhaal kort te maken, er bleek 1 van de fase draden (precies die het relais van power voorzag) in de huismeterkast niet echt vast te zijn aangedraaid :cry:
Plaats reactie