BF20L Optimum vergast zekeringen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door audiomanics »

Gisteren lekker aan het boren toen ineens de zekering er uit vloog.. Kan eens gebeuren natuurlijk... nieuwe zekering (10AT !!) er in geschroefd en ja hoor het lampje brandde weer en mijn display deed het ook weer.. Snel weer verder, al genoeg tijd verloren met gepiel om aan de achterkant een zekering te vervangen. druk op de knop.. en meteen weer die zekering er uit... Tja, dan maar even slopen.. zal wel iets betrekkelijk simpels zijn, een doorgeslagen halfgeleider ergens..
Nou.. niet dus.. op de printkaart zitten 4 stuks C6025L (dat zouden thyristoren kunnen zijn) en twee stuks X6025 (waarvan ik nog geen datasheet heb kunnen achterhalen) op mijn componententestertje meten de Thyristoren gewoon als dioden en die X-gevallen laten zich zien als transistoren.. in ieder geval geen dikke sluiting..
De motor misschien? even de voeding er op en de motor begint keurig te draaien..
Op zoek naar een schema.... op een onduidelijk plaatje zie ik iets van een schema.. De link wijst naar Industry Arena.. Ben daar wel eens lid van geworden dus inloggen.. Om verder te komen moet ik op een verificatiemail reageren.. En die mail komt gewoon niet, niet in de spam, nergens.. GRRRR

Kan natuurlijk voor 100 euro een nieuwe kaart bestellen, maar als ik niet zeker weet dat dat het is, dan kan ik dat geld wel beter gebruiken natuurlijk...

Heeft iemand het goede schema.. print ziet er zo uit:
https://shop.metallbau-mehner.de/en/spa ... ::495.html

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door Jasper »

Print ziet er inderdaad niet heel ingewikkeld uit om een sluiting te kunnen vinden.
Maar helaas geen ervaring met deze.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door Ballegooijen »

Ook een keer iets dergelijks gehad. Bleek toen in de schakelaar te zitten. Er zat een schakelaar met een nullast relais op de machine en die was van binnen stuk.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door André »

Probeer eens te zoeken in Google met "KBIC SCH - PL.pdf"
Dan kom je volgens mij op het spoor van de producent, KBelectronics. c o m die deze boards produceren vermoed ik.
http://www.kbelectronics.com

Zag via de zoekactie diverse schema's maar weet niet welke voor jou van toepassing kan zijn.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door Jasper »

Ballegooijen schreef: 13 sep 2019 14:48 Ook een keer iets dergelijks gehad. Bleek toen in de schakelaar te zitten. Er zat een schakelaar met een nullast relais op de machine en die was van binnen stuk.
Zo een heb ik op m'n zaagtafel, noodstop weigert soms zelfs. Dan schiet hij er niet lekker in.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door keesfrees »

Voor testen zonder zekeringen te verspillen : een lamp of kachel oid in serie met de voeding, of (tijdelijk) een automatische zekering.
audiomanics schreef: 13 sep 2019 10:48. . .op mijn componententestertje meten . .
Wat versta je daar onder, ik doe dat met een scoop, dat gaat heel mooi.
Bij een Hameg zit dat ingebouwd maar het is ook heel eenvoudig als voorzetapparaatje te maken voor bij een scoop met een X en Y ingang.

=====
aanvulling, dit bedoel ik :
http://amateurtele.com/index.php?artikel=133
zoekterm : scoop component tester
Laatst gewijzigd door keesfrees op 14 sep 2019 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door Kjelt »

keesfrees schreef: 13 sep 2019 17:20 Wat versta je daar onder,
Deze kan ik aanraden:
https://www.eleshop.nl/peak-electronics ... gJixfD_BwE
Je kunt hem tot 31 oktober ;-) ook nog direct bij de engelse fabrikant kopen.

Terug ontopic: echt zeer vervelend voor je Kees. Je zou bij zo'n stroom toch verwachten dat je ergens aan een verkleuring of geurtje de boosdoener zou moeten kunnen achterhalen ?
Als je dichterbij zou wonen had ik wel willen meekijken evt thermische camera er op of er ergens iets kort opwarmt.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door keesfrees »

Ook interessant.
Ik bedoelde een manier om een een stroom/spanning grafiekje te maken op een scoop.
Zo kun je zonder dat je precies weet wat je doet 2 gelijke componenten heel aardig vergelijken.
Weet je wat ik bedoel ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door audiomanics »

keesfrees schreef: 13 sep 2019 17:20
audiomanics schreef: 13 sep 2019 10:48. . .op mijn componententestertje meten . .
Wat versta je daar onder..
Zo'n kastje:
https://nl.aliexpress.com/item/32804049 ... lsrc=aw.ds
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door HD13 »

Toevallig een kabeltje klem gehad ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door audiomanics »

André schreef: 13 sep 2019 17:01 "KBIC SCH - PL.pdf"
Dat verzin je niet natuurlijk, maar het schema lijkt zo in ieder geval veel op dat van IndustryArena.. Nu nog kijken of dit ook het schema is dat bij mijn print hoort...
Bedankt!!

Eerst nog een hoop niet-hobby-verplichtingen.. :| :evil:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door benkr »

Heel vaak is de motor het probleem, het koolstof (van slijtende koolborstels) vormt een geleidende brug van één van de koolborstel aansluitingen naar het motorhuis --> aardlsuiting, boem of aardlek er uit, ligt er vooral aan welke borstel het is, de ene geeft de aardlek een zet en de ander geeft volle sluiting.

Dit probleem ontdek je alleen met een megger of een isolatie weerstandsmeter die werkt met hoge spanningen, ik heb er eentje die tot 1000V kan gaan, instelbaar.
Ik heb toevallig momenteel 3 printen en 2 motoren liggen van een mede forumlid met dit probleem.
De fout in de motor heb ik gevonden, een beetje doorslag en koolvorming in de borstelhouder, die moet eigenlijk vervangen worden, de fout in de printen nog niet helemaal, wel een aantal defecte onderdelen, maar nog geen werkende print.
Wachten tot Ali de onderdeeltje levert.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door audiomanics »

De motor draait prima op mijn labvoeding.. Kan 'm eens open maken en schoon blazen..(eerst even meten of ik met de gewone multimeter geen sluiting naar de behuizing meet.. He geen megger namelijk..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BF20L Optimum vergast zekeringen

Bericht door Kjelt »

Kees, zit deze bij jou wel achter een aardlekschakelaar, oftewel kan de kortsluiting naar aarde optreden?
Plaats reactie