Steppers / closed loop steppers of servo,s

Moderator: Moderators

John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door John Sellis »

spinningwheels schreef: 06 jan 2020 00:59 Micro stepping geen
Kogelomloopspindel 5 mm spoed ,
stepper 1/4 vertraging op de spindel 1/1 ging het ding niet eens van de plek
Hoeveel ampere staan je drivers?
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door ruudderooy »

als je geen microstepping hebt aan staan dan heefd hij zijn volle koppel tot zijn beschikking.

kijk dan idd een naar de stroom instelling van de drives zoals John al aan geeft!
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door spinningwheels »

Drivers staan vol open 8.2A
maar goed dat is dus op de bank die ik al heb staan en redelijk werkend heb .
Nu eerst de nieuwe beter opbouwen en dan de oude eens heel erg goed na gaan kijken.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door benkr »

Of ....., is je driver wel goed, blijft er b.v. niet een schakelaartje hangen waardoor er geen 8A loopt, maar b.v. maar 1 A of misschien nog minder.
En bedenk dat door het volume en de rotormassa het max. toerental niet meer zal zijn dan een paar honderd rpm's waarbij dan ook het koppel al flink is afgenomen, bij 400 rpm heb je denk ik nog maar tussen de 2 en 5 Nm over bij de genoemde 8A (piek) stroom door de spoelen.
En die 20 of zelfs 33 Nm motoren zijn wat dat betreft niet veel beter.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door spinningwheels »

aanvullende vraag , een closed loop corrigeert evt gemiste stappen toch ?
doet een servo dat kunstje ook ?
Maar als ik zo lees kan ik dan eigenlijk gewoon stellen , Steppers closed loop of niet, op een iets grotere draaibank werkt dat gewoon niet goed of is dat wat te kort door de bocht .
Had vandaag weer een dingetje te doen, walsrollen draaien voor buis , dus een radius, Dan merk ik op x ook best wel veel stappenverlies .
In theorie kan ik praktisch alles
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door ruudderooy »

spinningwheels schreef: 07 jan 2020 23:41 aanvullende vraag , een closed loop corrigeert evt gemiste stappen toch ?
doet een servo dat kunstje ook ?
Maar als ik zo lees kan ik dan eigenlijk gewoon stellen , Steppers closed loop of niet, op een iets grotere draaibank werkt dat gewoon niet goed of is dat wat te kort door de bocht .
Had vandaag weer een dingetje te doen, walsrollen draaien voor buis , dus een radius, Dan merk ik op x ook best wel veel stappenverlies .
ja klopt de closedloop steppers hebben het juist van de servo's af gekeken.
het groote verschil is dat closedloop steppers nog steeds als steppers reageren zodra ze geen stappen verliezen zal de feedback loop eigenlijk niks doen.

bij servo's is dit anders, die zullen zonder een perfect feedfoward model altijd een volg fout hebben en bij stilstand afhankelijk zijn van de feedbacklus om externe verstoringen te kunnen onderdrukken.
en aangezien de meeste drives maar een beperkt aantal parameters heeft, zal een servo altijd afhankelijk zijn van de feedback loop.
en de bandbreedte van de feedback loopt is afhankelijk van de mechanica, mechanische afkoppelingen zoals bv de stijfheid van je kogelomloopspindel.
en de bandbreedte is de servo stijfheid dus tot hoeveel Hz hij storingen kan onderdrukken.

en nog veel meer theorie.

dat is de reden waarom ik niet iedereen servo's adviseer als je niet weet hoe je die moet tunen en of filters kan toepassen om bandbreedte beperkende afkoppelingen te onderdrukken.'
kan de uiteindelijk positionering tegen vallen.

ik wil je ook niet bang maken, want er zijn best mensen die willen helpen en veel drives hebben tegenwoordig autotune functies, maar je moet er wel even overna denken.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door DaBit »

Servo's regelen op positie, dus die hebben niet zoiets als stappen verlies. Wel afwijking van de echte positie tov de gewenste, en daar komt het tuning-verhaal om de hoek kijken.

Steppers vs servo's blijft een complex verhaal en ik zou steppers toch niet snel als het mindere broertje beschouwen, maar als het om veel vermogen gaat heb je weinig keus.

Ik blijf jouw ervaring met die dikke steppers wel vreemd vinden; mijn X-as is een ienemienie NEMA17 motortje van een halve Nm ofzo, en daarmee duw ik een 3mm brede wisselplaat afsteekbeitel door staal tot de de bank door het hok begint te wandelen. Toegegeven, flink vertraagd, maar dan nog.
Idem met de 3Nm Z-as, daarmee kan ik een CCxT plaat voeden tot de kilowatt spindelvermogen op is. In gewoon staal steek ik best 2-3mm diep; ik heb niet alleen de punt van de wisselplaat betaald. Pas met de leukere staalsoorten moet ik op gaan passen, vooral bij afsteken.

Magoed, we hebben wel eens door de instellingen gelopen en daar is weinig uit gekomen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door spinningwheels »

Net nog in het hok wezen kijken maar natuurlijk is de stikker van de voeding niet zichtbaar .
Weet dus niet meer heel zeker of er nu een 75 volt 6.6 A of een 70 volt 11.4 A inzit .
En die moet nu natuurlijk beide steppers te eten geven .
wat er in de nieuwe bank komt is in ieder geval 240 volt AC in Geen gedoe met voedinkjes .
Ik heb nog een 75 volt 6.6 A liggen, die kan ik er wel bij aan knopen iedere stepper zijn eigen voeding . maar dat is dan voor oude bankje.
Maar goed ik zie drie opties .
1 Ik koop 1 set van zo,n 20 Nm closed loop stappenmotor setje , probeer die op Z is dat niks kijk ik of het op X wel voldoende is , Daar hoeft de ijlgang niet zo hoog , Is dat ook niks , Zet ik het ding op de oude bank in ieder geval een verbetering ten opzichte van de 16 nm gewone stepper die er nu opzit

2 Ik koop een 750 Watt servo set , Kijk eerst op de Z te zwak dan op de X

3 Ik koop een 1200 Watt servo set , eigenlijk het zelfde als optie 2
Maar ik lees servo kan kort stevig meer geven , heb niet de beperking van een voeding wat er gaat gewoon 240 AC in de driver
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door DaBit »

Als het gevensblad van de servo dat vermeld kan-ie kortstondig meer geven. Het Chinese ding op mijn Emcootje kan dat niet.

Ik zou gelijk voor de 1200W gaan gezien de vermogens die al op je bankje zitten. En blijkbaar heb jij ook gewoon veel nodig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door Toxiq »

Ja, en hoe kort is kort, als dat 0.5 seconden is, is dat voor jou ook niks want het moet met jouw geduld toch zeker een minuut of 5 300% overbelast kunnen worden, dan schiet het tenminste op :-)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door spinningwheels »

Toxiq schreef: 08 jan 2020 19:52 Ja, en hoe kort is kort, als dat 0.5 seconden is, is dat voor jou ook niks want het moet met jouw geduld toch zeker een minuut of 5 300% overbelast kunnen worden, dan schiet het tenminste op :-)
nu doe je net alsof ik een of andere lompe agrarisch medewerker ben
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door benkr »

spinningwheels schreef: 08 jan 2020 22:02
Toxiq schreef: 08 jan 2020 19:52 Ja, en hoe kort is kort, als dat 0.5 seconden is, is dat voor jou ook niks want het moet met jouw geduld toch zeker een minuut of 5 300% overbelast kunnen worden, dan schiet het tenminste op :-)
nu doe je net alsof ik een of andere lompe agrarisch medewerker ben
Het lijkt wel alsof hij je kent.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door ruudderooy »

die 300% kan je meestal wel uitrekenen of staat in de motor sheet Meestal is het totdat de windingen rond de 120 graden zijn (afhankelijk van het merk.
Maar als je een combi koopt zal er waarschijnlijk al een waarde in de drive staan I^2t (bepaalde tijdsconstante in relatie tot de stroom)

en vaak hebben ze mocht dit nog fout staan een temp sensor.

zie overigens dat het bij de ali servo's meestal 200% is
Plaats reactie