Vermogen servo,s hoe zit dat

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Vermogen servo,s hoe zit dat

Bericht door spinningwheels »

In het voor mij nieuwe draaibankje zit een servo van 9 kw voor de hoofdas .
servo,s kunnen kortstondig 300 % meer hebben als het klopt wat ik gelezen heb .
Maar hoe zit het als je maar weinig kracht vraagt ?
een 9 kw servo vind ik nogal watt , vooral omdat het de bedoeling is dat ik toch beide draaibanken tegelijk gebruik . en er ook zo af en toe nog even een 3 kw compressor aanslaat .
andere draaibank is maar 4 kw , komt nog eens 1 kw aan verlichting , radio en ander klein spul bij wat dan op 1 fase zit .
Heb maar 3x 25 A opwaarderen naar 3x 35 A gaat het vastrecht van € 252 naar € 949 per jaar dat moet eigenlijk maar niet
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vermogen servo,s hoe zit dat

Bericht door andrefc101 »

In mijn beleving trekt hij die 9 Kw alleen als je vol vermogen van de bank vraagt. Dat zal niet zo snel gebeuren...
Ik zit met mijn router met 28Kw op 35Amp (met de vacuumpomp en de stofafzuiging), Niks geen probleem. Zou het dus gewoon lekker proberen....
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Vermogen servo,s hoe zit dat

Bericht door Caesar »

Vermogen wordt alleen gebruikt als het gevraagd wordt. M.a.w. als er geen belasting is, dan is het opgenomen vermogen (en dus gevraagde vermogen uit je stopcontact) vele malen lager dan wanneer je de draaibank belast. Hoe meer je belast, hoe meer vermogen je opneemt. Net zoals een auto; stationair verbruikt hij bijna niets, bij 80km/u wat meer, en bij top snelheid maximaal.

Ma.w. als de stoppen eruit vliegen, minder vermogen vragen, is minder belasting is dus minder materiaal tegelijk verspanen
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Vermogen servo,s hoe zit dat

Bericht door spinningwheels »

Als je het vergelijkt met een auto
Moet je ook wel denken dat je een dikke V8 stationair de brandstof er ook gewoon met straaltjes in ziet lopen. lijkt mij.
Of is het met die servo,s echt zo dat als je 1 Kw vermogen nodig hebt het ding ook maar 1 Kw verbruikt?
Ga toch idd proberen om die 9 KW servo te behouden,
laagste toeren bereik van draaibankje is 0-750 toeren, Dan moet ik een gewone 3 fase motor toch al best ver af gaan knijpen bij wat groter draaiwerk ,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vermogen servo,s hoe zit dat

Bericht door DaBit »

Uiteraard heeft een hele dikke motor in nullast meer energie nodig als een klein motortje, en de hele dikke servodrive idem. Maargoed, dan heb je het over een paar honderd Watt. Ga je belasten dan blijft de grote motor in deellast nog steeds een nadeeltje houden, maar dat word al gauw klein.

Voor het idee: Mijn 4kW continu (6kW 30min) spindel op de frees heeft zo'n 300W nodig om gewoon rond te draaien, trek ik er een kW uit dan moet er grofweg 1500W in.

Opstarten zal wel het zwaarste zijn, als dat eenmaal gebeurd is dan zal het op 3x16A allemaal wel draaien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie