ac motor electrische auto

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

ac motor electrische auto

Bericht door kawarider »

Hallo, ik kan me vergissen, maar zitten tegenwoordig in elektrische auto's ac motoren? Waarom? Beetje ingewikkeld maken met dc accu? Wie kan dat eens netjes uitleggen? Ik kan er wel naar raden maar weet t niet precies. Dat gaat toch ten koste van je rendement, omzetten dc-ac?
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: ac motor electrische auto

Bericht door Leeuwinga »

waarom heet die bekende US auto TESLA ??
(de uitvinder van de AC motor)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ac motor electrische auto

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is een DC motor dan zo hoog rendement, en DC zonder koolborstels is niet erg onderhoudsvrij.
BLDC is het tegenwoordig toch allemaal, en volgens mij is dat een kruising tussen AC en DC, oftewel een AC met permanent magneet. Dus zo ongeveer wat de 3 fase steppers ook zijn.
En de vermogenselektronica is de uitdaging niet meer. (net als de DC van je zonne panelen terug het net in met 220v 50Hz)
( maar ik heb er eigenlijk ook niet echt verstand van)

Zijn wel mooie y-tube filmpjes van de proto-fabriek om elektromotoren te maken (BMW en/of AUDI)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ac motor electrische auto

Bericht door Kjelt »

Ze worden beiden gebruikt.
De model3 van Tesla gebruikt een kleinere permanente magneet DC motor dan de model S die een AC motor had. De DC motor heeft inderdaad een iets hogere efficiency. Er zitten wel "zeldzame aardmagneten" in. De vraag is of er daar genoeg van zijn om voor iedereen zo'n EV motor te bouwen, ze zijn ook wat duurder.
Afweging dus denk ik van "performance" vs "efficiency" ? (Vraagteken, weet het niet zeker).
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: ac motor electrische auto

Bericht door Bjornski1976 »

Elektrische auto's, fietsen, scooters, motoren en zelfs RC auto's en vliegtuigen maken allemaal gebruik van 3 fase elektromotoren.

De motoren worden aangestuurd met een ESC (Electric Speed Controller). De energie wordt opgeslagen in een accu en door de ESC
geschakeld naar 3 fase wisselstroom.
Een VFD van een cnc spindel heeft als input wisselspanning wat eerst gelijkgericht naar gelijkspanning waarna vervolgens een wissel-
spanning komt.

Een drie fase motor kan een beter koppel leveren en is beter te regelen qua snelheid.

Wisselspanning kan je niet opslaan in een batterij en ja dit gaat ten kosten van rendement maar met de huidige elektronica is dit
nihil.

https://www.youtube.com/watch?v=UteZJ_7C4Mg
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: ac motor electrische auto

Bericht door janplastiek »

ik weet enkel dat het ongelooflijk veel kracht levert, mijn Etron van 2,5ton trekt sneller op dan mijn audi TT van 1,380 ton :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ac motor electrische auto

Bericht door DaBit »

Alle motoren werken op AC; het doel is een roterend magneetveld, en dat lukt alleen met een wisselende stroom door de windingen.

Een simpel DC motortje maakt die AC met zijn koolborstels en collector. Tegen de tijd dat de vermogens groter worden en/of de slijtage laag moet zijn is het goedkoper en efficiënter om de koolborstels en collector maar te vervangen door een paar transistoren en wat digitale logica.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ac motor electrische auto

Bericht door kawarider »

Dank allen. Is weer stukje duidelijker geworden.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ac motor electrische auto

Bericht door hainjedaf »

janplastiek schreef: 02 jan 2020 14:08 ik weet enkel dat het ongelooflijk veel kracht levert, mijn Etron van 2,5ton trekt sneller op dan mijn audi TT van 1,380 ton :mrgreen:
Dan ga je net als mijn baas ook vaak bij de bandenboer komen :lol:
(Elektrische bussen zijn voor 30.000 km al door de banden heen)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: ac motor electrische auto

Bericht door Bjornski1976 »

Vanuit stilstand heeft een elektro motor maximaal koppel. Naarmate de snelheid toeneemt neemt het koppel af.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: ac motor electrische auto

Bericht door janplastiek »

hainjedaf schreef: 05 jan 2020 18:54 Dan ga je net als mijn baas ook vaak bij de bandenboer komen :lol:
(Elektrische bussen zijn voor 30.000 km al door de banden heen)
dat ben ik al gewend, de TT had ook op 20000km nieuw schoeisel nodig, de Q7 ook op 30000 km
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: ac motor electrische auto

Bericht door keesfrees »

Erg interessant allemaal, qua motor en VFD dan bedoel ik.
Het verbaasde mij dat bij een bekende elektrische auto er toch een differentieel is, het leuke van elektromotoren is nu juist dat je eenvoudig (?) meerdere motoren kan gebruiken, voor elk wiel 1 , zo min mogelijk mechanica is beter immers (?)
Net zoals bij een trein, maar ja, daar zijn de dimensies ietwat anders.
En bij die bekende elektrische auto zorgt de differentieel ook voor de vertraging, het alternatief zou een ring motor zijn, met meerdere spoelen, maar ws lopen mijn simpele van een afstand logica en de praktijk hier wat uiteen.

Zoals zo vaak met nieuwe technieken cq toepassingen blijkt er soms een methode de beste, maar soms ook niet en blijven er meerdere oplossingen naast elkaar bestaan.

Bij windmolens bv, die zijn er met tandwielkast maar ook met (wat ik noem) een ringdynamo.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: ac motor electrische auto

Bericht door hainjedaf »

We ontsporen nu een beetje, maar:

Zowel in de elektrische auto's als bussen, komen beide systemen voor:
-1 motor per as met differentieel
-individuele motoren
-naafmotoren
-motoren in het chassis.

De enkele motor met differentieel is het goedkoopst omdat je daar maar 1 set besturingselektronica nodig hebt.
Bij 2 motoren heb je 2 (lichtere) drivers en motoren nodig die samen vaak meer wegen dan 1 zware en een enkele motor met differentieel.

Naafmotoren hebben de nadelen:
-weinig ruimte dus compacte bouwgrootte nodig
-daardoor koelproblemen
-waar laat ik de rem?
-hoge onafgeveerde massa
-afzonderlijke motorsturing en synchroonloop motoren.

Veel oplossingen voor bussen worden door bedrijven als ZF en Siemens aangeboden als een elektromotor die in de bestaande bus 1:1 de dieselmotor vervangt.
Dat maakt implementatie relatief eenvoudig.

Mercedes gebruikt een portaalas van ZF met 2 motoren in het asportaal en klassieke astappen met een schijfrem.

VDL heeft een losse elektromotor en een klassieke achterasconstructie.
8 jaar geleden heeft vdl de Whisper gebouwd: een Ambassador met grote achterwielen met naafmotoren.

https://www.zf.com/products/de/trucks/p ... 50564.html

https://www.zf.com/products/de/buses/ax ... e-ave.html
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie