ac motor electrische auto
Moderator: Moderators
- kawarider
- Donateur
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
- Locatie: Drongelen
- Contacteer:
ac motor electrische auto
Hallo, ik kan me vergissen, maar zitten tegenwoordig in elektrische auto's ac motoren? Waarom? Beetje ingewikkeld maken met dc accu? Wie kan dat eens netjes uitleggen? Ik kan er wel naar raden maar weet t niet precies. Dat gaat toch ten koste van je rendement, omzetten dc-ac?
Re: ac motor electrische auto
waarom heet die bekende US auto TESLA ??
(de uitvinder van de AC motor)
(de uitvinder van de AC motor)
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12050
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: ac motor electrische auto
Is een DC motor dan zo hoog rendement, en DC zonder koolborstels is niet erg onderhoudsvrij.
BLDC is het tegenwoordig toch allemaal, en volgens mij is dat een kruising tussen AC en DC, oftewel een AC met permanent magneet. Dus zo ongeveer wat de 3 fase steppers ook zijn.
En de vermogenselektronica is de uitdaging niet meer. (net als de DC van je zonne panelen terug het net in met 220v 50Hz)
( maar ik heb er eigenlijk ook niet echt verstand van)
Zijn wel mooie y-tube filmpjes van de proto-fabriek om elektromotoren te maken (BMW en/of AUDI)
BLDC is het tegenwoordig toch allemaal, en volgens mij is dat een kruising tussen AC en DC, oftewel een AC met permanent magneet. Dus zo ongeveer wat de 3 fase steppers ook zijn.
En de vermogenselektronica is de uitdaging niet meer. (net als de DC van je zonne panelen terug het net in met 220v 50Hz)
( maar ik heb er eigenlijk ook niet echt verstand van)
Zijn wel mooie y-tube filmpjes van de proto-fabriek om elektromotoren te maken (BMW en/of AUDI)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: ac motor electrische auto
Ze worden beiden gebruikt.
De model3 van Tesla gebruikt een kleinere permanente magneet DC motor dan de model S die een AC motor had. De DC motor heeft inderdaad een iets hogere efficiency. Er zitten wel "zeldzame aardmagneten" in. De vraag is of er daar genoeg van zijn om voor iedereen zo'n EV motor te bouwen, ze zijn ook wat duurder.
Afweging dus denk ik van "performance" vs "efficiency" ? (Vraagteken, weet het niet zeker).
De model3 van Tesla gebruikt een kleinere permanente magneet DC motor dan de model S die een AC motor had. De DC motor heeft inderdaad een iets hogere efficiency. Er zitten wel "zeldzame aardmagneten" in. De vraag is of er daar genoeg van zijn om voor iedereen zo'n EV motor te bouwen, ze zijn ook wat duurder.
Afweging dus denk ik van "performance" vs "efficiency" ? (Vraagteken, weet het niet zeker).
- Bjornski1976
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
- Locatie: Gorinchem
Re: ac motor electrische auto
Elektrische auto's, fietsen, scooters, motoren en zelfs RC auto's en vliegtuigen maken allemaal gebruik van 3 fase elektromotoren.
De motoren worden aangestuurd met een ESC (Electric Speed Controller). De energie wordt opgeslagen in een accu en door de ESC
geschakeld naar 3 fase wisselstroom.
Een VFD van een cnc spindel heeft als input wisselspanning wat eerst gelijkgericht naar gelijkspanning waarna vervolgens een wissel-
spanning komt.
Een drie fase motor kan een beter koppel leveren en is beter te regelen qua snelheid.
Wisselspanning kan je niet opslaan in een batterij en ja dit gaat ten kosten van rendement maar met de huidige elektronica is dit
nihil.
https://www.youtube.com/watch?v=UteZJ_7C4Mg
De motoren worden aangestuurd met een ESC (Electric Speed Controller). De energie wordt opgeslagen in een accu en door de ESC
geschakeld naar 3 fase wisselstroom.
Een VFD van een cnc spindel heeft als input wisselspanning wat eerst gelijkgericht naar gelijkspanning waarna vervolgens een wissel-
spanning komt.
Een drie fase motor kan een beter koppel leveren en is beter te regelen qua snelheid.
Wisselspanning kan je niet opslaan in een batterij en ja dit gaat ten kosten van rendement maar met de huidige elektronica is dit
nihil.
https://www.youtube.com/watch?v=UteZJ_7C4Mg
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: ac motor electrische auto
ik weet enkel dat het ongelooflijk veel kracht levert, mijn Etron van 2,5ton trekt sneller op dan mijn audi TT van 1,380 ton
Breek de dag, frees een lijntje.
Re: ac motor electrische auto
Alle motoren werken op AC; het doel is een roterend magneetveld, en dat lukt alleen met een wisselende stroom door de windingen.
Een simpel DC motortje maakt die AC met zijn koolborstels en collector. Tegen de tijd dat de vermogens groter worden en/of de slijtage laag moet zijn is het goedkoper en efficiënter om de koolborstels en collector maar te vervangen door een paar transistoren en wat digitale logica.
Een simpel DC motortje maakt die AC met zijn koolborstels en collector. Tegen de tijd dat de vermogens groter worden en/of de slijtage laag moet zijn is het goedkoper en efficiënter om de koolborstels en collector maar te vervangen door een paar transistoren en wat digitale logica.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- kawarider
- Donateur
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
- Locatie: Drongelen
- Contacteer:
Re: ac motor electrische auto
Dank allen. Is weer stukje duidelijker geworden.
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2465
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: ac motor electrische auto
Dan ga je net als mijn baas ook vaak bij de bandenboer komenjanplastiek schreef: ↑02 jan 2020 14:08 ik weet enkel dat het ongelooflijk veel kracht levert, mijn Etron van 2,5ton trekt sneller op dan mijn audi TT van 1,380 ton
(Elektrische bussen zijn voor 30.000 km al door de banden heen)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
- Bjornski1976
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
- Locatie: Gorinchem
Re: ac motor electrische auto
Vanuit stilstand heeft een elektro motor maximaal koppel. Naarmate de snelheid toeneemt neemt het koppel af.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: ac motor electrische auto
dat ben ik al gewend, de TT had ook op 20000km nieuw schoeisel nodig, de Q7 ook op 30000 km
Breek de dag, frees een lijntje.
Re: ac motor electrische auto
Erg interessant allemaal, qua motor en VFD dan bedoel ik.
Het verbaasde mij dat bij een bekende elektrische auto er toch een differentieel is, het leuke van elektromotoren is nu juist dat je eenvoudig (?) meerdere motoren kan gebruiken, voor elk wiel 1 , zo min mogelijk mechanica is beter immers (?)
Net zoals bij een trein, maar ja, daar zijn de dimensies ietwat anders.
En bij die bekende elektrische auto zorgt de differentieel ook voor de vertraging, het alternatief zou een ring motor zijn, met meerdere spoelen, maar ws lopen mijn simpele van een afstand logica en de praktijk hier wat uiteen.
Zoals zo vaak met nieuwe technieken cq toepassingen blijkt er soms een methode de beste, maar soms ook niet en blijven er meerdere oplossingen naast elkaar bestaan.
Bij windmolens bv, die zijn er met tandwielkast maar ook met (wat ik noem) een ringdynamo.
Het verbaasde mij dat bij een bekende elektrische auto er toch een differentieel is, het leuke van elektromotoren is nu juist dat je eenvoudig (?) meerdere motoren kan gebruiken, voor elk wiel 1 , zo min mogelijk mechanica is beter immers (?)
Net zoals bij een trein, maar ja, daar zijn de dimensies ietwat anders.
En bij die bekende elektrische auto zorgt de differentieel ook voor de vertraging, het alternatief zou een ring motor zijn, met meerdere spoelen, maar ws lopen mijn simpele van een afstand logica en de praktijk hier wat uiteen.
Zoals zo vaak met nieuwe technieken cq toepassingen blijkt er soms een methode de beste, maar soms ook niet en blijven er meerdere oplossingen naast elkaar bestaan.
Bij windmolens bv, die zijn er met tandwielkast maar ook met (wat ik noem) een ringdynamo.
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2465
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: ac motor electrische auto
We ontsporen nu een beetje, maar:
Zowel in de elektrische auto's als bussen, komen beide systemen voor:
-1 motor per as met differentieel
-individuele motoren
-naafmotoren
-motoren in het chassis.
De enkele motor met differentieel is het goedkoopst omdat je daar maar 1 set besturingselektronica nodig hebt.
Bij 2 motoren heb je 2 (lichtere) drivers en motoren nodig die samen vaak meer wegen dan 1 zware en een enkele motor met differentieel.
Naafmotoren hebben de nadelen:
-weinig ruimte dus compacte bouwgrootte nodig
-daardoor koelproblemen
-waar laat ik de rem?
-hoge onafgeveerde massa
-afzonderlijke motorsturing en synchroonloop motoren.
Veel oplossingen voor bussen worden door bedrijven als ZF en Siemens aangeboden als een elektromotor die in de bestaande bus 1:1 de dieselmotor vervangt.
Dat maakt implementatie relatief eenvoudig.
Mercedes gebruikt een portaalas van ZF met 2 motoren in het asportaal en klassieke astappen met een schijfrem.
VDL heeft een losse elektromotor en een klassieke achterasconstructie.
8 jaar geleden heeft vdl de Whisper gebouwd: een Ambassador met grote achterwielen met naafmotoren.
https://www.zf.com/products/de/trucks/p ... 50564.html
https://www.zf.com/products/de/buses/ax ... e-ave.html
Zowel in de elektrische auto's als bussen, komen beide systemen voor:
-1 motor per as met differentieel
-individuele motoren
-naafmotoren
-motoren in het chassis.
De enkele motor met differentieel is het goedkoopst omdat je daar maar 1 set besturingselektronica nodig hebt.
Bij 2 motoren heb je 2 (lichtere) drivers en motoren nodig die samen vaak meer wegen dan 1 zware en een enkele motor met differentieel.
Naafmotoren hebben de nadelen:
-weinig ruimte dus compacte bouwgrootte nodig
-daardoor koelproblemen
-waar laat ik de rem?
-hoge onafgeveerde massa
-afzonderlijke motorsturing en synchroonloop motoren.
Veel oplossingen voor bussen worden door bedrijven als ZF en Siemens aangeboden als een elektromotor die in de bestaande bus 1:1 de dieselmotor vervangt.
Dat maakt implementatie relatief eenvoudig.
Mercedes gebruikt een portaalas van ZF met 2 motoren in het asportaal en klassieke astappen met een schijfrem.
VDL heeft een losse elektromotor en een klassieke achterasconstructie.
8 jaar geleden heeft vdl de Whisper gebouwd: een Ambassador met grote achterwielen met naafmotoren.
https://www.zf.com/products/de/trucks/p ... 50564.html
https://www.zf.com/products/de/buses/ax ... e-ave.html
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.