Assen op verschillende microstepping?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Assen op verschillende microstepping?

Bericht door seense »

Ik heb een nieuwe sterkere besturing voor mijn frees gekocht (longs dm542a en 2Nm). Ja, ik weet dat de leadshine versie een pak sneller is, maar het is alsnog erg interessant om de boel te tunen. Het loopt al een stuk beter dan mn TB6xxx set. Ik gebruik nu estlcam.

Ik dacht eerst niet al teveel microstepping te willen gebruiken maar vind dat de assen een stuk mooier lopen met flink wat microstepping. Bij de y-as merk ik vanaf 1600 steps niet echt verschil meer. Maar de x-as kan wel 6400 steps gebruiken wil hij soepel lopen. Waarschijnlijk is die spindel wat minder stevig. Minder stroom naar de steppers laat ze ook mooier lopen, maar dan krijg ik op een gegeven moment stappenverlies. De meegeleverde 36V voeding heb ik trouwens opgeschroeft naar 39V.

Estlcam geeft de melding dat er onverwachte resultaten kunnen optreden als er veel verschil zit in microstepping tussen de x en y-as. Waarom zou dit een probleem kunnen zijn? Is het niet gebruikelijk om voor verschillende assen andere waardes te gebruiken aangezien deze ook zo hun eigen dynamische karakteristieken hebben?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Assen op verschillende microstepping?

Bericht door benkr »

Een standaard stappenmotor heeft 200 stappen per omwenteling.
Alles wat meer is dan 8 of 16 microstappen levert geen enkele bijdrage meer aan resolutie of nauwkeurigheid. Ik zelf probeer nooit meer dan 8 microstappen te kiezen, ik zit dan op minder dan 0,01 mm per microstap, dat vind ik ruim voldoende. En bedenk ook nog dat microstappen koppel kosten, hoe veel is een discussiepunt, maar beter wordt het er niet op, tenzij je door resonantiepunten heen moet, met microstappen heb je daar meestal wat minder last van, dus dan lijkt het alsof je motor beter loopt.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Assen op verschillende microstepping?

Bericht door Bjornski1976 »

Bij een hogere micro stepping moeten er meer pulsen gegenereerd worden. Dit moet de besturing wel aankunnen.

Test je met of zonder mechanische belasting? Beter is om te kijken wat het system doet onder belasting.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Assen op verschillende microstepping?

Bericht door seense »

Ik snap het principe van microstepping en wilde ook niet meer dan 8 gebruiken. Dat is gelukt voor de y-as, de as die het hele portaal moet verplaatsen en het meeste voor zn kiezen krijgt. Maar de x-as, die de z-as over het portaal beweegt die loopt op 1200 mm/min (typiche snelheid waarmee ik alu frees) echt dramatisch slecht. Op 2000 en 600 mm/min loopt hij super.

Ik zit er af en toe flink tegen aan te duwen tijdens de test, maar dat is geen frees belasting natuurlijk.

De vraag was meer of t uitmaakt dat je twee assen met flink verschillende microstepping en stroom instelt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Assen op verschillende microstepping?

Bericht door audiomanics »

In principe moet het niet uitmaken. Een probleem zou je kunnen krijgen wanneer twee motoren één as besturen en de ene slave is van de ander, zoals vaak bij de dubbele x-assen. Maar dat is hier niet het geval.
Zoals als aangegeven, kan je met meer microsteps aanlopen tegen de snelheid van je controller. Dan haal je die snelheid van 1200 (bijvoorbeeld) niet meer, maar verder is er weinig tegen te zeggen..
Over de stroom: bij gewone stappenmotoren(dus zonder terugkoppeling/closed loop) is de vuistregel eigenlijk zo'n 3/4 van de nominale stroom. De temperatuur van de motor is ook een aardige indicatie.
Stepperdrivers hebben vaak een schakelaar waarmee je de stroom bij stilstand kan halveren. Om een goede instelling voor de stroom te vinden, met temperatuur, moet je die tijdelijk uitzetten.. Als de motor na ca een half uur lekker warm is (zeg 40-50 graden, dus als je 'm nog wel vast kan houden..) is de instelling helemaal goed.. Meer stroom zou leiden tot verzadiging (waarbij het koppel niet meer toeneemt) en een grote toename van de warmte. Minder stroom betekent minder koppel. Als je de stroom zo ingesteld hebt kan je die schakelaar weer terug zetten naar halve stroom bij stilstand.. Het ontwikkelde vermogen is dan een kwart.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Assen op verschillende microstepping?

Bericht door seense »

audiomanics schreef: 18 jan 2020 10:41 Over de stroom: bij gewone stappenmotoren(dus zonder terugkoppeling/closed loop) is de vuistregel eigenlijk zo'n 3/4 van de nominale stroom. De temperatuur van de motor is ook een aardige indicatie.
Dank, ik zal nog eens wat verder spelen met de stroom. Beide drivers staan nu op één na hoogste stroom, maar dat kan wellicht toch wel wat minder blijkt nu.

Het is de eerste besturing die ik zelf bouw. Best een hoop in te lezen wat betreft settings en aarding e.d.

Als ik wat meer ervaring heb met dit alles, stap ik denk ik direct over op een closed loop setje.

Kom ik direct op de volgende vraag. Wat gebeurt er precies in zo'n driver waardoor er zoveel verschil tussen de drivers zit? De motor krijgt gewoon een pulsje en verplaatst een stapje toch?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Assen op verschillende microstepping?

Bericht door audiomanics »

Ja en nee.. bij de wat betere drivers zit een aantal "slimmere" algoritmen ingebouwd waardoor de motor mooier en sneller kan lopen. Bovendien is de protectie van die drivers gewoon beter...
In het begin had je vaak wat van die L296 drivers.. die werden loeiheet en leverden nauwelijks snelheid op.. als je 1m/min haalde was het echt snel.. in die categorie, misschien iets beter, valt ook die TB6xxx meuk... Misschien dat de daar met dezelfde configuratie (machine+motoren) 1,5m/min haalde.. de betere drivers met slimme algoritmen halen bij diezelfde configuratie makkelijk 3-4m/min .. closedloop gaat nog een behoorlijke stap verder.. dan is 9-10m/min mogelijk.. Servo's kunnen nog harder..
Om een indruk te geven wat het belang is van een driver en dat er nog wel iets meer is dan alleen een stap-pulsje..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Assen op verschillende microstepping?

Bericht door seense »

Duidelijk! Ik ga eerst nog wat finetunen met de stroom en ik ga de kogelomloop aanpassen. Deze zit nu fixed aan het uiteinde maar niet bij de stappenmotor. Spelingsvrij maken bij de stappenmotor en simpel ondersteunen aan het uiteinde. Bij de y as is dit wel al gebeurd. Misschien verdwijnt die enorme resonantie in het portaal dan wel.
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Assen op verschillende microstepping?

Bericht door seense »

Lager van de KO vervangen aan stappenmotor zijde van de x-as; alle assen lopen goed nu op 2.36A RMS / 3.32 Peak met 1600 steps/omw.
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Assen op verschillende microstepping?

Bericht door seense »

Is het normaal dat de fan van de Longs 36V voeding niet is aangeslagen tot nu toe? Ik weet niet of de fan altijd aan hoort te staan of vanaf een bepaalde temperatuur, maar ik heb hem nog niet aan gezien. Voeding wordt niet echt warm tot nu toe.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Assen op verschillende microstepping?

Bericht door vip1980 »

seense schreef: 28 jan 2020 08:21 Is het normaal dat de fan van de Longs 36V voeding niet is aangeslagen tot nu toe? Ik weet niet of de fan altijd aan hoort te staan of vanaf een bepaalde temperatuur, maar ik heb hem nog niet aan gezien. Voeding wordt niet echt warm tot nu toe.
Bij sommige voedingen slaan ze gelijk aan als je ze inschakelt, bij sommige voedingen pas als de temp. boven een bepaald punt komt...
Plaats reactie