Aluminium werkstuk isoleren

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door keesfrees »

Dit ziet er toch wel leuk uit, maar ook een beetje eng !
https://www.youtube.com/watch?v=bhZdbgM6S70
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door hfjbuis »

keesfrees schreef: 30 jan 2020 23:01 Maar je kunt best daar een klein beetje creatief mee omgaan, de vereffenings verbinding via een paar diodes anti parallel laten lopen, dan heb je een beetje spanning om te meten maar het kan nooit gevaarlijk hoog worden. Dan nog een differentiaal schakelaar op de voeding en dan moet het goed komen.

EN, de natuurwetten gaan boven elke andere wet :-)
Deze creativiteit mag volgens de wet niet. Als de diode defect raakt, is de aarding weg, niet veilig dus!

Daarnaast is voorgeschreven dat bij gelakte of geroeste oppervlakken (aluminium, rvs) met een getande ring gebruikt moetworden. Praktisch geldt dit dus voor elk metalen paneel/onderdeel. Bij geschroefde metalen panelen moet elk paneel apart van een aarding voorzien zijn. Ik kan me niet meer herinneren of een schroef met getande ring voldoende was. Zal wel niet gezien de veelheid aan losse aardkabeltjes bij de meeste apparaten.

p.s. een goede aarde is niet alleen veilig, maar kan ook veel storingen voorkomen en getande ringen kun je het beste maar éénmalig gebruiken.
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door seense »

Als je alles apart gaat aarden dan heb je toch ook kans op aardlussen? Ik zit nu te denken om de spindel (1,5kW chinees) te isoleren van de houder en dan de behuizing met een aparte draad te aarden. Vraag is hoe doe ik dat makkelijk? Kapton tape op de spindel plakken?

Andere optie is toch een niet geleidend spoilboard op de frees maken. Een PU tooling board of epoxy board met lage CTE wellicht?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door Kjelt »

seense schreef: 31 jan 2020 10:27 Als je alles apart gaat aarden dan heb je toch ook kans op aardlussen? Ik zit nu te denken om de spindel (1,5kW chinees) te isoleren van de houder en dan de behuizing met een aparte draad te aarden.
Check eerst even want bij mijn chinese spindel was de behuizing met 50 ohm verbonden met de aarde op de motoraansluiting.
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door seense »

Kjelt schreef: 31 jan 2020 10:40 Check eerst even want bij mijn chinese spindel was de behuizing met 50 ohm verbonden met de aarde op de motoraansluiting.
Van freesbitje naar aardpunt machine: 2.1Ohm
Van werkstuk naar aardpunt machine: 0.3 Ohm
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door Kjelt »

Ja en van spindelhouder naar aardaansluiting op de motorconnector (even de kabelconnector verwijderen) ? Die was bij mij 50 ohm.
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door seense »

Die is er niet. Ik heb alleen een UVW aansluiting. De verbinding is vanaf freesbit via behuizing naar machine.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door hfjbuis »

seense schreef: 31 jan 2020 10:27 Als je alles apart gaat aarden dan heb je toch ook kans op aardlussen? Ik zit nu te denken om de spindel (1,5kW chinees) te isoleren van de houder en dan de behuizing met een aparte draad te aarden. Vraag is hoe doe ik dat makkelijk? Kapton tape op de spindel plakken?
Aard lussen kun je voorkomen door alle aardkabels op één punt te laten samen komen, z.g. ster aarde. Er zijn 2 soorten aardingen, veiligheids aarding en instrumenten aarding. Bij de veiligheids-aarde moet de kabel zo dik zijn dat bij sluiting een gevaarlijke situatie voorkomen wordt. Bij instrumenten aarde, moet de aardleiding zo dik zijn dat er een zo klein mogelijke spanning over de kabel (tussen de instrument) ontstaat. De instrumenten aarding is over het algemeen veel dikker.

Storingsgevoelig zijn met name de pc, controller, drivers en limit switches. Als je zorgt dat die een gemeenschappelijke (ster) aarde hebben, dan ben je goed op weg.

p.s. isolatie van de spindel lijkt mij een goed idee als je de aardkabel maar niet met het chassis verbindt. Als het goed is, heeft deze spindel al een aardkabel verbonden met de spindel controller!
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door seense »

hfjbuis schreef: 31 jan 2020 12:20 Als het goed is, heeft deze spindel al een aardkabel verbonden met de spindel controller!
Dat heeft deze spindel dus niet. In de connector zit geen aarding.

https://www.ebay.nl/itm/1-5KW-AIR-COOLE ... 2749.l2649
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door hfjbuis »

hfjbuis schreef: 31 jan 2020 12:20 p.s. isolatie van de spindel lijkt mij een goed idee als je de aardkabel maar niet met het chassis verbindt. Als het goed is, heeft deze spindel al een aardkabel verbonden met de spindel controller!
Bij nader inzien,
Als de spindel geïsoleerd wordt van het chassis, dan zal hij bij het frezen van metaal intermitterend (elke snij kant aan/uit) contact maken en daarmee intermitterend een aardlus creëren. Dat is ook geen goede situatie. Mij lijkt een aarding van de spindel alleen via het chassis een betere oplossing en dat past bij de ontbrekende aarding in de connector!
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door Tadango »

En de spindel isoleren en koppelen met het frame wanneer je niet meet? Na het meten aarden en klaar. Wellicht kan dat ook geautomatiseerd zodat je het niet vergeet.
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door seense »

Dat hoeft niet. Ik gebruik de aard ader die in de spindelkabel zit. Die is nu ongebruikt. De GND van de probe maak ik dan ook aan de spindel behuizing vast.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door Tadango »

seense schreef: 31 jan 2020 15:11 Dat hoeft niet. Ik gebruik de aard ader die in de spindelkabel zit. Die is nu ongebruikt. De GND van de probe maak ik dan ook aan de spindel behuizing vast.
Ja maar het onderwerp zit ook aan gnd, dus je hebt al een vaste loop nu? Of wou je de spindel behuizing nog isoleren dan?
Plaats reactie