Bekabeling.

Moderator: Moderators

Focus2011
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2019 00:25

Re: Bekabeling.

Bericht door Focus2011 »

Dat ga ik even onthouden! Heb eventueel ook een dremel. Maar is gelijk een groot gevaarte.
2 maand gelezen de stepdrivers bij ome ali bestel. Maar kwamen steeds niet aan. Geld terug gehad. Van de week in nld besteld. Komen vandaag beide paketjes binnen.
Heb er nu 6 haha geen betere raad als vooraad.

Maandag of dinsdag komt het snoer binnen en donderdag beginnen met aansluiten
Focus2011
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2019 00:25

Re: Bekabeling.

Bericht door Focus2011 »

audiomanics schreef: 31 jan 2020 00:12 Je motor heeft kennelijk 8 draden, maar die zet je meestal in serie of parallel, zodat je maar 4 draden overhoudt.. Je driver zal waarschijnlijk ook maar vier aansluitingen hebben voor de motoren.

Kees
Ik heb idd 4 aansluitingen.
Na een avondje op google heb ik helaas nog niet kunnen ondekken welke ik moet door lussen.
Is dit ergens te herkennen?
Of zoek ik op de verkeerde termen.

Kan alleen een schema vinden met 4 draden.
En dan bij de drivers koppelen of bij de motoren?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bekabeling.

Bericht door hfjbuis »

Hier een voorbeeld van een 8 draads stepper:
https://www.omc-stepperonline.com/downl ... -3008D.pdf
Als je besloten hebt hoe je hem gaat aansluiten, serieel (hoogste stroom, laagste inductie, hoogste rpm, meeste geluid) of parallel (laagste stroom, hoogste inductie, laagste rpm, minste geluid) dan kun je met een multimeter de draden van jouw stepper meten om te zien welke draden bij welke spoel horen. De motor heeft 2 spoelen. Elke spoel heeft 4 draden die min of meer met elkaar verbonden zijn. Meet de weerstand tussen de draden om de bij één spoel behorende draden te vinden. Oneindige weerstand is niet verbonden en behoort tot de ander spoel. Meet vervolgens de weerstand tussen de 4 draden. Het paar met de hoogste weerstand moet je hebben, de overige 2 draden van de spoel worden niet gebruikt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bekabeling.

Bericht door audiomanics »

hfjbuis schreef: 04 feb 2020 13:14 serieel (hoogste stroom, laagste inductie, hoogste rpm, meeste geluid) of parallel (laagste stroom, hoogste inductie, laagste rpm, minste geluid)
euh… lees dat nog eens... 't is namelijk precies andersom.... over het geluid: met de goede instelling van de microsteps is het geluid behoorlijk te reduceren. Verschil in geluid met parallel of serie schakelen heb ik geen ervaring, "but who cares".. de rest van de machine maakt vele malen meer herrie, zeker als er daadwerkelijk gefreesd wordt...

Op de motor staat vast en zeker een typenummer, dus er zal ook wel een datasheet van te vinden zijn.. Daar vind je ongetwijfeld de kleuren van de draden en met welke kant van welke spoel hij verbonden is..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bekabeling.

Bericht door hfjbuis »

Bij elke stap zal de driver de maximale spanning op de spoel zetten. Hoe hoger de inductie van de spoel, hoe trager de stroom door de spoelen zal toenemen tot de (maximale) waarde waarop de driver de stroom zal onderbreken (chopper regeling van de meeste drivers) om de waarde niet te overschrijden. De tragere stroom opbouw, zorgt voor soepelere steppen bij lage frequenties.

Door de microstepping te verhogen kun je inderdaad ook het geluid verlagen. De driver schakelt de spanning dan periodiek op zo'n manier af, dat de stroom opbouw door de spoel enigszins op een sinus gaat lijken waardoor de harde klappen wat dempen. Ook het niet hoger dan noodzakelijk instellen van de maximale stroom, verminderd het geluid.
audiomanics schreef: 04 feb 2020 13:43 Verschil in geluid met parallel of serie schakelen heb ik geen ervaring
Ik wel. Bij mijn draaibanken en nachtelijke sessies is beperken van het geluid noodzakelijk vandaar dat e.e.a zo gekozen en ingesteld is om dit zo laag mogelijk te houden. Een andere oplossing is de keuze voor closed loop steppers met ingebouwde drivers of servo motoren. Die draaien bij lage toerentallen ook bijzonder stil "zonder" dat dit ten koste gaat van de prestaties.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Bekabeling.

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 04 feb 2020 13:14 Hier een voorbeeld van een 8 draads stepper:
https://www.omc-stepperonline.com/downl ... -3008D.pdf
Als je besloten hebt hoe je hem gaat aansluiten, serieel (hoogste stroom, laagste inductie, hoogste rpm, meeste geluid) of parallel (laagste stroom, hoogste inductie, laagste rpm, minste geluid) dan kun je met een multimeter de draden van jouw stepper meten om te zien welke draden bij welke spoel horen. De motor heeft 2 spoelen. Elke spoel heeft 4 draden die min of meer met elkaar verbonden zijn. Meet de weerstand tussen de draden om de bij één spoel behorende draden te vinden. Oneindige weerstand is niet verbonden en behoort tot de ander spoel. Meet vervolgens de weerstand tussen de 4 draden. Het paar met de hoogste weerstand moet je hebben, de overige 2 draden van de spoel worden niet gebruikt.
Klopt niets van, de motor heeft 4 spoelen die je 2 aan 2 parallel of in serie kunt schakelen. Er zijn 2 spoelen genaamd A en 2 genaamd B, de uitdaging als je helemaal niets van de motor weet is om de beide A spoelen te vinden en de beide B spoelen, de volgende uitdaging dan is om ze niet tegengesteld aan te sluiten, want dan heffen ze elkaars veld op en hou je een pure DC (Ohmse) belasting over.

Uitzoeken hoe die spoelen zitten, en welke kleuren bij elkaar horen heb ik wel eens gedaan door de motor extern aan te drijven en dan met een scoop de verschillende spoelen te meten, je vind er 2 keer 2 die dezelfde fase en amplitude hebben, die horen dus bij elkaar.
Maar dit is niet iets wat iedereen kan, een scoop is niet iets wat in elke hobbyruimte te vinden is.
De enige andere manier is de kleurtjes via de datasheet terug vinden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bekabeling.

Bericht door hfjbuis »

@benkr
Je hebt gelijk, ik heb de datasheet verkeerd gelezen!
Ik heb de bekabeling van deze stepper https://www.omc-stepperonline.com/downl ... -3008D.pdf gecontroleerd. Het zijn inderdaad 4 losse spoelen die je met een multimeter niet kunt differentiëren.
Ik zal eens testen of je ze aangesloten, draaiend op een laag toerental kunt differentiëren.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 04 feb 2020 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Focus2011
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2019 00:25

Re: Bekabeling.

Bericht door Focus2011 »

Hoe stom is dat dat ik niet even op het type nummer gezocht heb.
op stappenmotor.nl kwam ik gewoon de data gegevens tegen.

Afbeelding

Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bekabeling.

Bericht door hfjbuis »

Een methode als geen datasheet voor handen is: http://www.victorleung.info/post/identi ... per-motor/
Focus2011
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2019 00:25

Re: Bekabeling.

Bericht door Focus2011 »

its alive

Nu nog de boel afstellen. aangezien 50mm op de pc 30mm op de machine is :)

Plaats reactie