Bekabeling.

Moderator: Moderators

Focus2011
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2019 00:25

Bekabeling.

Bericht door Focus2011 »

Ik ben bezig met een zelfbouwfrees. En heb eigenlijk alles in huis om de frees af te bouwen behalve de bekabeling.
Het gaat om een portaalfrees.
8 draden naar de stappenmotoren. Nema 23. Max 2.8ampere.

Waar kan ik draad halen. Liefst 8 aderig anders 4?
Kreeg als tip utp kabel maar dat lijkt mij te stug?

Helaas krijg ik geen foto bij gevoegt.
Focus2011
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2019 00:25

Re: Bekabeling.

Bericht door Focus2011 »

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bekabeling.

Bericht door audiomanics »

Van wie kreeg je de tip om een freesmachine te bedraden met UTP kabel???? Ik neem aan dat de bedrading gaat bewegen in een kabelrups? Daar heb je echt goede kabelrups-kabels voor nodig, als je tenminste niet in een half jaar vreemde fouten wil krijgen door kabelbreuk. Zelf gebruik ik vaak de IGUS CF6 kabels..
Je motor heeft kennelijk 8 draden, maar die zet je meestal in serie of parallel, zodat je maar 4 draden overhoudt.. Je driver zal waarschijnlijk ook maar vier aansluitingen hebben voor de motoren.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bekabeling.

Bericht door hfjbuis »

Netwerk kabels zijn erg dun (awg 23..28) dat is genoeg voor een signaal kabel, maar te dun voor een motor. Die is er in 2 soorten stug met vaste kern voor gebruik in kabelgoten en buizen (solid) en soepel voor losse aansluitingen met 2 stekkers (strained = meerde dunne draadjes gevlochten)

De led kabels is maar 4 draden en niet afgeschermd, 0.33 (diameter 2) is erg dun!

Als je de motor met 4 draden kunt aansluiten aan de driver, dan heb je wat meer keus. Ik gebruik zelf 4 aderige kabel met een buitendiameter van +- 6.4 mm. Dat is nog dun genoeg om er een Aviation plug (GX16 of luidspreker plug) aan vast te maken. https://www.conrad.nl/p/faber-kabel-ysl ... er-1152652
Die is er ook afgeschermd, maar dan dikker https://www.conrad.nl/zoeken?search=4%2 ... pe=regular

Als je de freesmachine voor de boterham gaat gebruiken, dan kun je beter soepele kabel nemen die gemaakt is om vaak te buigen. Die kun je bij de meeste CNC shops wel vinden.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Bekabeling.

Bericht door Grafjan »

Die van mij komen van hardware cnc , en volgens mij waren die afgeschermd. En die kerel is ook niet te beroerd om uit te leggen hoe je de boel aan moet sluiten. Dat is handig als je evt zoals mij nog niet van toeters of blazen weet.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bekabeling.

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef: 31 jan 2020 00:12 Van wie kreeg je de tip om een freesmachine te bedraden met UTP kabel???? Ik neem aan dat de bedrading gaat bewegen in een kabelrups? Daar heb je echt goede kabelrups-kabels voor nodig
Ik zal niet ontkennen dat als je toch kabel moet kopen dat kabel kopen die door de fabrikant aangegeven word als geschikt voor het doel beter is, maar los daarvan doet de soepele 'patchkabel-UTP' het prima in een kabelrups.
De draden hebben redelijk wat bewegingsruimte in de mantel, de losse twists helpen met opvangen lengteverschillen, de isolatie van de aders is glibberige PE, en de diameter is klein zodat de buigradius van een beetje kabelrups voor zo'n kabeltje niet veel voorstelt. Dat voorkomt allemaal opstropen door frictie en uiteindelijk breken.

Let wel, ik heb het dus over UTP kabel met soepele aders, niet de installatievariant met vaste-kern aders.

Ik heb het spul ook gebruikt bij mijn freesmachine voor signaalbekabeling, gewoon omdat ik het toch had liggen. Ik heb er wel vertrouwen in, maar YMMV.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bekabeling.

Bericht door Kjelt »

UTP kabel is 26AWG dus 0,14mm2 lijkt me zelf een beetje dun voor 3A maar als Dabit het in de praktijk laat werken zal het wel loslopen.
Wel even opletten, de chinezen hebben de UTP kabels cheap gemaakt door ipv koper er aluminium doorheen te gooien, dit heet CopperClad (CuAl) die wil je zeker NIET!
Hogere weerstand en ongeschikt voor PoE en dit soort stromen. Zorg er dus voor dat je puur koper Cu kabel neemt.

Mocht je budget hebben voor echte motorkabels, kijk eens bij tme.eu naar Igus of contacteer elektroschakelmateriaal.nl voor Lapp kabel voor kettingrupsen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bekabeling.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wel lezen ;-) .....signaalbekabeling is niet de motor zoals jij heel goed weet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bekabeling.

Bericht door DaBit »

Ik gebruik het inderdaad niet voor motorstromen....
Wel voor eindschakelaars, extra I/O en 24V naar de freeskop, voeding van het kruislasertje, bladiebla.

Maar zoals gezegd: als je toch kabel moet kopen, koop dan gewoon de juiste. Heb je een rolletje UTP liggen of nog ergens een 20-meter patchkabel die je toch niet meer gebruikt, dan vind ik die persoonlijk prima bruikbaar in een kabelketting.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bekabeling.

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 jan 2020 12:38 Wel lezen ;-) .....signaalbekabeling is niet de motor zoals jij heel goed weet.
Oeps :oops: ik las toch echt:
Focus2011 schreef: 30 jan 2020 23:55 8 draden naar de stappenmotoren. Nema 23. Max 2.8ampere.
Daar staat niets over signaalbekabeling :!: er staat "naar de stappenmotoren" niet naar de eindschakelaars, proxies ofzo, waarom anders de stroom vermelden ?
Maar 8 draden is inderdaad vrij veel, dus is het dan bekabeling naar de drivers of zijn het stappenmotoren met geintegreerde drivers waar de kabel naar toe moet incl voedingsspanning of ????
Focus2011
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2019 00:25

Re: Bekabeling.

Bericht door Focus2011 »

Inmidels de draden bij conrad besteld.
Thanx het ging om de kabels tussen de drivers en de stappenmotoren.

Mischien wat te onduidelijk. Zal vanavond ff uitgebreider op de laptop typen.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Bekabeling.

Bericht door benkr »

Ik heb de motoren van Tony zijn machine ook aangesloten met Patch kabels, dat waren motoren met geïntegreerde drivers, voor de voeding twee aderpaartjes, voor de sturing ook twee. Werkt inmiddels al heel ruim twee en een half jaar, hij mails mij meer dan een jaar gelden dat hij al ruim 6 km gefreesd had, dus het is niet zo dat de machine niet gebruikt wordt.
Focus2011
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2019 00:25

Re: Bekabeling.

Bericht door Focus2011 »

hier een foto van de frees tafel.
Afbeelding

hij zal met name gebruikt worden om hout te frezen. triplex multiplex en berken.
gezien mn grote hobby modelvliegen is ga ik hem gebruiken om daar onderdelen of complete vliegtuigen te frezen.

Het frame heb ik overgenomen van iemand zonder electra. en na 2 jaar op zolder heb ik besloten om hem toch af te maken.
wil hem laten draaien met een arduino bordje.
links naast het frame wil ik een lege pc kast maken om de electronica te plaatsen en dan een desktop met de software.
en op mn huidige laptop het tekenwerk.

als ik alles draaiend heb bestel ik een Kress frees/spindel
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Bekabeling.

Bericht door Grafjan »

Kress? Ik heb nog wel een proxxon motortje liggen( zo’n dremel achting ding, maar dan volgens mij iets beter) die KUN je TZT wel lenen om een en ander te proberen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie