hulp instellen regelaar

Moderator: Moderators

Plaats reactie
semmo
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:05

hulp instellen regelaar

Bericht door semmo »

ik ben bezig met het vervangen van een spindle regelaar maar ik heb wat moeite met het instellen van de nieuwe frequentie regelaar.
de regelaar moet in sensorless vector control omdat ik wat meer controle nodig heb voor positionering.
ik kan de motor gewoon laten draaien maar de trekt hij veel teveel stroom (zoveel dat ik de losse test draden zie bewegen door het magnetisch veld 4mm2) het gaat dan om 50/60 amp.
natuurlijk stop in dan direct omdat de motor dat waarschijnlijk niet echt geweldig vind.

de motor specs zijn:
cont/.30 3.7/55 kw
cont/.30 17/22 A
volt 200v rpm 1500/6000
poles 4 phase 3

en er hangt een 22kw omron varispeed F7 regelaar aan.

ik meet met mijn prull multimeter 0.5 ohm over alle windingen. aan de motor gemeten.

heeft iemand een idee of hulp.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: hulp instellen regelaar

Bericht door rien1959 »

Zo te zien gebruik je een servomotor die je met een frequentieregelaar aan wilt sturen. Dat kan alleen als de regelaar daarvoor de juiste software heeft (synchroon magneet motor o.i.d.) Verder moet de regelaar een 200 Volt motor aankunnen. Dat zal het voornaamste probleem zijn.
semmo
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:05

Re: hulp instellen regelaar

Bericht door semmo »

de regelaar kan 200v uitsturen maar wat voor besturings modus moet ik dan gebruiken?
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: hulp instellen regelaar

Bericht door rien1959 »

Loop eens door het menu van de regelaar en kijk welke opties hij heeft voor de verschillende types motoren.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: hulp instellen regelaar

Bericht door chimaerion »

Voor vector control heeft de VFD de motorconstanten nodig. Die zijn ofwel gekend ofwel kan de VFD dat bepalen via autotuning (de mijne althans). De constanten zijn bijvoorbeeld windingsweerstand, inductantie, magnetisatiestroom,...

Doorloop het autotuneproces of vul de constanten in en je bent klaar. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat niet in de manual van Omron staat.
semmo
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:05

Re: hulp instellen regelaar

Bericht door semmo »

Ik heb de motor toch maar vervangen voor een asynchrone motor.
En de regelaar op vector control.
Het gaat voor zo ver nog goed.👍
Het volgende probleem is positionering zodat ik automatisch kan wisselen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: hulp instellen regelaar

Bericht door benkr »

Ja, dat gaat dus niet met een VFD. Dat is nu juist het verschil tussen een VFD en een servo regelaar.
Hoewel, er zijn VFD's die met een encoder of resolver kunnen werken, wat dan nog het verschil met een servo regelaar is weet ik niet.
Het is wel typisch dat je die dingen eigenlijk alleen vindt bij de merken die ook goede servo regelaars maken.
Ik heb er eentje liggen van SEW, maar nog niet uitgeprobeerd met een motor met resolver er aan.
semmo
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:05

Re: hulp instellen regelaar

Bericht door semmo »

chimaerion schreef: 28 mar 2020 20:14 Voor vector control heeft de VFD de motorconstanten nodig. Die zijn ofwel gekend ofwel kan de VFD dat bepalen via autotuning (de mijne althans). De constanten zijn bijvoorbeeld windingsweerstand, inductantie, magnetisatiestroom,...

Doorloop het autotuneproces of vul de constanten in en je bent klaar. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat niet in de manual van Omron staat.
het probleem was dat de regelaar een kortsluit melding geeft als ik hem laat auto tunen.
semmo
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:05

Re: hulp instellen regelaar

Bericht door semmo »

na veel proberen gaat het toch moeilijk worden met positioneren van de 3fase motor.
er zit nu een plc tussen de machine en de frequentie regelaar die dus ook de spindle moet positioneren.
maar het is me nog niet gelukt om dit constant op de juiste positie te laten verlopen.

heeft iemand ideeën of moet er een servo motor op komen?

of kan ik de referentie nokken van de spindle halen en uit het magazijn met het risico de houder kan slippen.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: hulp instellen regelaar

Bericht door rien1959 »

De nokken van de spindel halen is het domste wat je kunt doen. Een keer slippen en je de kunt de spindel opnieuw laten slijpen of weg gooien ....
Je moet een klein programmaatje maken via de PLC om op lage snelheid te positioneren. Dat moet gewoon kunnen. Of anders mechanisch met een aanslag en een nok o.i.d.
Plaats reactie