Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop?

Moderator: Moderators

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop?

Bericht door Zee&Zee »

In het kader van groot COVID onderhoud, wil ik mijn AM882 drives van Leadshine eens gaan tunen met de Protuner.

Echter, ik zie dat ze nog met een stekker uit het jaar kruik zijn geleverd... en ik heb dus geen serial port meer in mijn laptop.

Ik zie Aliexpress volstaan met programmeer kabeltjes, maar het lijkt of ik die hier nergens kan vinden ...? ( Ik wil niet paar weken - of meer tegenwoordig -moeten wachten erop )

Dus, weet iemand waar ik in NL een -werkend- kabeltje vandaan kan toveren ?

Google vertelt me vooral dat er veel mensen zelf aan het klooien zijn met die kabeltjes van USB - RJ11, die dan vervolgens niet werken.
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 27 apr 2020 21:22, 3 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop ?

Bericht door Kjelt »

Heb je nog een ouderwetsche subd9 seriele poort op je pc zitten ?
USB naar RS232 is inderdaad een zoektocht waarbij de kans groot is dat je een niet werkende adapter krijgt (ttl niveau).
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop ?

Bericht door Zee&Zee »

Kheb wel pc aan de machine hangen, maar dit is diagonaal 5/6 meter weg aan de andere kant van de machine met ethernet kabel ( en vanwege locatie waar de drives zitten kom ik dus liever met een laptop in de buurt van de controlbox zitten. Drives uitbouwen kan ook nog, maar doe ik liever niet als niet nodig.
CNC you later
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop?

Bericht door audiomanics »

Als die PC een RS-232 plug heeft kan je die 5-6 meter net aan overbruggen met zo'n gemodificeerde telefoonkabel.. Die afstand moet het RS-232 protocol nog wel aankunnen.. Dan ben je in een keer van alle rompslomp af..
USB kan die afstand nauwelijks aan, bovendien hebben die convertertjes vaak de eigenschap om het lekker niet te doen in combinatie met die Leadshine drivers.
(een oude computer ergens op zolder blijkt toch wel erg handig vaak..)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop?

Bericht door Zee&Zee »

Hmmm morgen maar eens kijken of ik nog zo'n eind telefoonkabel heb dus.. :roll:
CNC you later
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Een recente laptop met RS232 is vaak niks anders dan een FTDI of prolific chip. Dan is het vaak ook geen echte RS232 meer volgens de specs maar een TTL-achtig iets. De tijd dat er een 16550 werd gebruikt ligt lang achter ons.

Ik ga de telefoonkabel oplossing proberen met de FTDI US232R-100.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop?

Bericht door boutje »

Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop?

Bericht door Harm J Seef »

Misschien dat deze bijlage je verder op weg helpt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop?

Bericht door Geldof »

Click buy play
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop?

Bericht door Kjelt »

Dat is een NETWERK interface, daar heeft TS toch helemaal niets aan ? :shock:
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop?

Bericht door Geldof »

Dan heb ik het fout 😁 dacht dat het hetzelfde was.
Click buy play
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop?

Bericht door Kjelt »

Op dezelfde site zou dit hem evt. kunnen zijn:
https://www.allekabels.be/rs232-kabel/4 ... meter.html
Prolific is goed, heb ik goede ervaringen mee , maar of er echte RS232 levels uitkomen ??????
Dat is een beetje het probleem met die Leadshine drivers die willen echte RS232 levels hebben en dan gaat het vaak met zo'n USB converter sneller mis dan goed. Zie ook de reactie van Audiomanics.
Beste is gewoon oude PC met seriele poort of wat ook nog wel eens goed gaat zijn dockingstations voor laptops waar RS232 poort op zit.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Met prolific niets anders dan miserie gehad. Zaken die niet werken, FTDI er aan en werkt perfect. Met CH340 tot nu geen slechte ervaringen. Uit een normale USB=>RS232 adapter komen signalen met niet meer dan TTL niveau. 0 en maximaal +5V, soms zelfs maar 3V3. Sommige apparaten kunnen daarmee overweg. Anderen niet. Een MAX232 kan dan uitkomst bieden of de FTDI US232R-100 kabel die ik al aanhaalde. Die heeft RS232 signaal niveau's.

Een oude pc? Dan hopen dat de programma's nog werken op een oude OS versie. Probeer eens win10 op een 10 jaar oude pc te zetten. Waarschijnlijk is de HD niet eens groot genoeg.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Leadshine USB programmeer kabel in NL te koop?

Bericht door Zee&Zee »

Nou ik heb de kabel verlengd ( middels een telefoonkabel van 5 mtr.) ging net diagonaal over de machine heen.
Eerst werd de Com poort niet herkend, kon ook geen Com poort vonden in device manager in windows ( zelfs niet met hidden devices aanzetten - weer zo'n leuk win10 ding )
Bleek die in de bios uit te staan...
Toen de compoort wel naar boven kwam in windows bleef Protuner nog steeds mauwen dat de Comport niet herkend werdt.
Na alles na te meten, bleek het connectorblokje van tel/tel kabel niet betrouwbaar qua connectie... dus die er maar tussenuit en de 3 aders direct aan elkaar gesoldeerd.

Lang verhaal k#t, na twee uur heen en weer kloten...Kabel is 100% goed ( alles nagemeten) Drive heeft power, groene led brand, Zelfs Protuner nog een keer vers geinstalleerd.. etc etc....Maar geen gepraat tussen A en B....
Ik heb ik het voor vandaag maar even aan de kant geschoven...

(Grrr ik snap niet waarom dat ding niet gewoon via USB of Ethernet kan worden geprogged)
CNC you later
Plaats reactie