Motor elektromat FT60.4-45,00

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Motor elektromat FT60.4-45,00

Bericht door herbieferbie »

Ow valluh mee :-)

Komtie hoor mij high tech metertjuh

En ik had hem dan op 200K staan, geen piepje gehoord trouwens


Afbeelding
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Motor elektromat FT60.4-45,00

Bericht door Swake »

Bijna goed, je hebt eigenlijk gemeten op stand 200000 Ohm en dat is wat veel. Dus nu nog eens meten op stand 200, op jouw meter is dit helemaal onderaan op 6 uur dus. En inderdaad enkel de setjes nakijken waar al een 0.1 stond. Al de andere zit niets tussen.

Er zal nog een setje overblijven van ongeveer 1 Ohm (tussen die 2 grijze schat ik).
De andere setjes zullen veel meer aangeven. Als het goed is telkens ook een zeer gelijkaardige waarde. Indien de meter weer zo'n 'I' aangeeft dat zet je de meter op 2000. Het is best mogelijk bij zo'n kleine motor dat de spoelen meer dan 200 Ohm weerstand hebben, ik ben nu wat lui om het na te rekenen :oops: .
Laatst gewijzigd door Swake op 06 mei 2020 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
When it fits stop using the hammer.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Motor elektromat FT60.4-45,00

Bericht door HD13 »

Swake is me net voor.
Trouwens niks mis met dat metertje, ideaal voor de hobbyist.

Even over het meten en in perspectief zien.
Je hebt nu boortje van 3,5mm proberen te meten met een rolmaat met een kilometer schaal/verdeling ;-)
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Motor elektromat FT60.4-45,00

Bericht door herbieferbie »

Ja kilo ohm snap ik achteraf :-)

13,5
13,3
13,1

en o,6 voor grijs grijs is de nieuwe meting :-)
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Motor elektromat FT60.4-45,00

Bericht door Swake »

Super 8) Nu weet je de drie windingen zitten. En ze zijn ver gelijk, dat is ook goed nieuws want voor een werkende motor is dat ook belangrijk.

Nu moeten we zien na te gaan in welke richting die spoelen zitten. Moest je namelijk één spoel verkeerd om aansluiten dan gaat die spoel tegen de andere twee werken en heeft die motor geen kracht meer of draait die helemaal niet. Dit kan uitgemeten worden maar is niet eenvoudig en gaat niet lukken met jouw meter.

Een tweede mogelijkheid is om dit empirisch vast te stellen (in een aantal combinaties de stroom erop zetten :lol: ) Maar deze methode moet ik even opfrissen, de volgorde van de dingen is belangrijk en ik weet het niet meer helemaal :mrgreen: .

De derde methode is vertrouwen dat de ingenieur die de motor getekend heeft aan jou heeft gedacht en de uiteinden van de spoelen heeft samen laten komen zoals zeer vaak voorkomt. En van daar deze nieuwe vraag:
Is het zo dat wit + geel + bruin één groepje vormt en samen uit de motor lijken te komen en rood + zwart + blauw een tweede groepje?


Die 2 grijze kabeltjes zijn het thermisch contact, dat laten we momenteel voor wat het is.
Laatst gewijzigd door Swake op 07 mei 2020 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
When it fits stop using the hammer.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Motor elektromat FT60.4-45,00

Bericht door HD13 »

Ik weet dat er een truc is met kompas en gelijkstroom.
Even gezocht en gevonden.

Deze tekst:

Moderator

Gepost woensdag 13 juni 2012 10:24:26 |Quoten
Ik doe het als volgt:
1) ik leg een GPS met kompas op de motor
2) dan zet ik een DC spanning op de spoelen (een voor een natuurlijk)

Bij alle spoelen moet het kompas een afwijking geven in dezelfde richting. Een spoel die verkeerd om zit geeft een afwijking naar de andere kant.

Let op dat een AC spoel een nogal lage DC impedantie heeft! Dus gebruik ik een labvoeding en hou de stroom in de gaten. Ik zet de stroom terug naar een zo laag mogelijke en hou de test zo kort mogelijk.

@zoef hieronder: kan idd met ieder kompas, maar die GPS'en heb ik hier onder handbereik. Hebben veel van die moderne telefoontjes trouwens ook niet een kompassensor?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 13 juni 2012 12:41:51 (15%)]

Komt uit dit topic, zeker even doorlezen voor de beeldvorming.
Jouw motor is veel kleiner dus qua zekeringen zal het wel loslopen.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/105448
Ook een erg fijn forum trouwens !

Je kan eventueel de accu van een oplaadbare machine gebruiken wel max 18Volt of de auto accu (12Volt) en startkabels, geen Tesla accu dus !
Goed + en - in de gaten houden en niet continue er aan laten hangen, zeg maar een paar seconden per meting.

Wel blijven opletten wat je doet als je deze motor op 3 fase aansluit en zekers de aarde aansluiten !!!!!!
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Motor elektromat FT60.4-45,00

Bericht door herbieferbie »

Hier een duidelijke foto, zijn wel groepjes maar andere combinatie als jij in gedachten hebt

Afbeelding

Blijft spannend zo, ga er nog aardigheid in krijgen zo een online speurtocht :-)
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Motor elektromat FT60.4-45,00

Bericht door herbieferbie »

HD 13, dat is wel een heel creatieve manier haha, echter heb ik geen kompas dus dat word lastig

Zal eerdaags eens op werk kijken of ik een wat geavanceerder metertje kan vinden, welke optie moet hij hebben wat mijn huidige metertje niet heeft dan kan ik het vragen aan een collega
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Motor elektromat FT60.4-45,00

Bericht door HD13 »

Die creatieve manier is volgens mij de enige manier om het uit te zoeken zonder er 230 of 400 Vac op te zetten, zie rest van het vermelde topic
Voor zover ik weet is er geen meter die dit kan.

Zit nog even naar de setjes te kijken, maar het lijkt wel te kloppen.
Kijk zelf maar, elk van de drie spoelen heeft in elk van de 2 bossen een draadje.
Ding dus in ster zetten, dus 1 bosje van 3 met elkaar doorverbinden en vervolgens de 3 fasen (400Vac) op de andere uiteinden zetten.
Wel even een schakelaar tussen zetten om snel te kunnen verbreken mocht de motor toch brommen.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Motor elektromat FT60.4-45,00

Bericht door Swake »

Ja, doen zoals HD13 voorstelt met dat ene bosje verbinden (dus rood/geel/blauw bij elkaar) en dan de 3 fasen van het net aansluiten op de andere 3 kabels (wit/zwart/bruin).

Eerste keer de motor maximum 5 seconden laten draaien en afzetten ongeacht het resultaat. Als hij gaat brommen of moeite heeft te starten dan direct afzetten want er is iets verkeerd. Als die motor direct en mooi start ben je vertrokken. Zeker ook aarding aansluiten en liefst ook de motor vastzetten op een plankje of zoiets dat die niet begint rond te tollen want je wilt er met je vingers afblijven natuurlijk.

De eerste kleuren gaf ik aan op basis van een eerdere foto, maar het was daar niet 100% goed te zien vandaar dat ik ook de vraag stelde.
De truk met een kompas is wel een goede, ga ik zeker eens proberen. De eerste meetmethode die ik aangaf is gebaseerd op hetzelfde principe met een kleine DC spanningsbron met dat verschil dat de stroomrichting gemeten wordt door te kijken of een ampèremeter in de ene dan wel de andere richting uitslaat.
When it fits stop using the hammer.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Motor elektromat FT60.4-45,00

Bericht door HD13 »

Swake,

Je maakt me wel nieuwsgierig naar hoe dit dan werkt.
Als je een dc bron, spoel en ampere meter in serie set dan zal de ampere meter toch altijd dezelfde kant op uitslaan ?
Uitslag veranderd alleen als je de + en - van de dc bron verwisseld.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Motor elektromat FT60.4-45,00

Bericht door Swake »

De exacte procedure kende ik niet meer maar google heeft goed geholpen.
Het komt erop neer dat een laagspanning wordt gezet op één winding en de stroommeter aangesloten over een andere winding. Op het moment dat de spanning op de eerste winding wordt gezet gaat de stroommeter even uitwijken, de richting van die uitwijking geeft de 'richting' aan van de spoel. De kunst is dus om alle spoelen in dezelfde richting te laten uitwijken.

Deze video is dan wel in het Frans maar is ook goed begrijpbaar zonder geluid: https://www.youtube.com/watch?v=ZgXxP5lqcgQ
When it fits stop using the hammer.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Motor elektromat FT60.4-45,00

Bericht door HD13 »

Swake,

Bedankt voor de info kende deze nog niet.
Spreek ook geen Frans maar wel vloeiend Ampere en Volt. :lol:
Snap nu ook waarom ze met uA werken omdat het trafo principe slecht werkt bij Vdc.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Motor elektromat FT60.4-45,00

Bericht door herbieferbie »

Moet nog even een stekker en schakelaar scoren zal het weekend worden
Plaats reactie