USB problemen

Moderator: Moderators

frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: USB problemen

Bericht door frans32 »

@Niek,

Ik zou is opzoeken op Google.
Wat zo.n netfilter nou doet en waar voor hij dient.

Zo ook zoek is op wat EMC en EMI mag zijn.

In het dagelijkse leven heb ik er flink mee te maken in de scheepvaart industrie.

Ik wil je ook nog als tip meegeven. Bekijk je samen stelling is van je kast qua opbouw en hoe het in elkaar steekt. In mijn ogen zijn der de nodige factoren die grote probleempjes kunnen veroorzaken.
Voedingskabels en stuur en signaal liggen naar mijn inzien als ik het zo mag zien kris cross door elkaar en dat is iets wat je niet zou willen.

Mvg,

Frans32
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: USB problemen

Bericht door Bjornski1976 »

Ik heb met mijn 3D printer last gehad van USB problemen. De oorzaak zat hem bij mij in de opbouw van USB:
Pin 1 VBUS (+5 V);
Pin 2 Data−;
Pin 3 Data+;
Pin 4 Ground.

Doordat de RaspberryPi3 gevoed werd middels een omvormertje 12Vdc/5Vdc met micro USB. De Arduino direct
12Vdc van de voeding kreeg en tussen beide ook een USB naar USB verbinding was had ik dus een Vbus +5Vdc
die van alle kanten afkwam. Door de onderlinge USB verbinding te ontdoen van de Vbus en Ground werkte het
perfect.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: USB problemen

Bericht door DaBit »

niek_saxofoon schreef: 25 jul 2020 11:24 Zoiets?
kan ook veel duurdere vinden, weet niet wat die toevoegen in waarden...
Meestal meer koper en ijzer om te ontstoren. Ze hebben dezelfde uitvoering ook met 1,8mH commonmode-choke erin, die zou ik nemen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: USB problemen

Bericht door Kjelt »

Je hebt ook meerdere filter trappen, 1,2 en heb ook wel eens drie gezien.
Wat wel belangrijk is om als partikulier met 30mA aardlekschakelaars in je meterkast te letten op de lekstroom die gespecificeerd is.
Kies in ieder geval onder de 10mA beter rond de 5mA of lager.
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: USB problemen

Bericht door niek_saxofoon »

Het wordt deze:

https://www.conrad.nl/p/schaffner-fn241 ... uks-554097

Over een week binnen, eens kijken of dat helpt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: USB problemen

Bericht door Kjelt »

Dat is meteen een hele dure.
Monteer hem dusdanig dat de ingaande en uitgaande draden elkaar niet "zien"
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: USB problemen

Bericht door fct2 »

Onregelmatig gedrag van je besturing kan komen door slechte afscherming maar ook door troep op je voedingslijn. Vandaar het voorstel van een eigen USB voeding maar als die voeding op grote afstend van je besturing zit kan er over de kabel nog steeds storing ontstaan. Daarbij komt dat het ene aardpunt niet gelijk hoeft te zijn aan het andere. Zomaar mogelijk dat daar spanningsverschillen ontstaan en hoe hoger de frequentie (stoorpulsen) hoe hoger die spaning van die pulsen kan zijn. Je kan proberen de Sturingsprint zo kort mogelijk bij de electronica af te sluiten met een Elco. Pak m beet 1000uF. Parallel zet je dan nog een gewone condensator van 100nF omdat Elco's nog wel eens matig van kwaliteit zijn voor heel hoge stoorpieken. Het proberen waard toch?
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: USB problemen

Bericht door Harm J Seef »

Hallo Niek Sax,
Zelfbouwen is het leukste wat er is, en USB is zo super handig. Deze bijlage verklaart hoe USB werkt, en waarom het zo vaak uitvalt dan wel verstoord raakt. Hopelijk kun je met deze informatie weer verder met je project.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: USB problemen

Bericht door Harm J Seef »

Nou moe, moet de bijlage gesplitst uploaden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: USB problemen

Bericht door Harm J Seef »

En dit is deel 2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: USB problemen

Bericht door Harm J Seef »

Door je verhaal over de USB-problemen, heb ik de informatie over USB iets uitgebreid.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: USB problemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@Harm J seef, jij focust wel heel erg op chinese USB-RS232 omzetters die meer bedoelt zijn om direct met microprocessor boardjes te verbinden, dus dodelijk wanneer die meer dan 3.3v of 5v doen afhankelijk van de aan te sluiten processor. (en eigenlijk USB to serial moeten heten)
Dat er daarnaast ook 'echte' usb-RS232 omzetters zijn, waar dus ook gewoon een sub-D9 connector op zit wil je blijkbaar niet zien. Het lijkt me beter dat je dat in je verhaal wat verder uitdiept.
Net zoiets als een 165/80 R15 band voor onder een auto ook niet standaard voor >180km/u geschikt is, daar zijn ook verschillende typen in. Maar wel allemaal dezelfde maat.

Ik ben er redelijk zeker van dat een willekeurige uit m'n zoekresultaat 'usb to rs232' waarvan toch het merendeel een sub-D9 heeft voldoen aan de 'echte' RS232 normen.
21489
Kort samengevat, ze zijn overal simpel te koop. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: USB problemen

Bericht door Kjelt »

In theorie zouden alle rs232 compliant apparaten vanaf 1962 signalen boven de +5V en onder de -5V moeten accepteren (zie quote).
Dus zeker ook wat veel signaalomzetters zoals de MAX213 doen, van een enkele 5V voeding , +10V en -10V maken. Dat zou ruim voldoende moeten zijn.
Nou zullen er vast wel apparaten zijn gebouwd die claimen RS232 compliant te zijn maar toch niet zijn. Anders begrijp ik zijn probleem ook niet, want er zijn talloze goede USB to RS232 converters te vinden met een FTDI chip en gevolgd door een MAXxxxx rs232 interface transceiver, met alle signalen ondersteund. Maar niet voor 5 euro bij Ali ;-)
https://www.maximintegrated.com/en/design/technical-documents/tutorials/8/83.html schreef: As the original RS-232 standard was defined in 1962 and before the days of TTL logic, it is no surprise that the standard does not use 5V and ground logic levels. Instead, a high level for the driver output is defined as between +5V to +15V, and a low level for the driver output is defined as between -5V and -15V. The receiver logic levels were defined to provide a 2V noise margin. As such, a high level for the receiver is defined as between +3V to +15V, and a low level is between -3V to -15V.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: USB problemen

Bericht door hainjedaf »

Voor Virtual Reality zaken gebruik ik dit soort kabels:
https://www.allekabels.nl/usb-30-kabel/ ... kabel.html

Geod afgeschermd en een actieve versterker erin.
Werkt ook met USB2
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie