USB problemen

Moderator: Moderators

niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

USB problemen

Bericht door niek_saxofoon »

Goedendag,

Ik ben een CNC freesmachine aan het bouwen en deze is eigenlijk zo goed als werkend.

Ik loop nu al een tijdje tegen hetzelfde probleem aan namelijk dat alles in het bedieningspaneel wat op usb werkt af en toe stopt met werken, en helemaal stopt met werken als ik de vfd van de freesmotor aanzet.
Alle usb apparaten zitten aangesloten op een tweetal usb splitters. Aan deze splitters hangen het touchscreen, toetsenbord, Pokeys en een drietal usb bussen. Wanneer ik die splitters er tussenuit haal en rechtstreeks op de usb verlengkabel aansluit werken de apparaten wel, ook met de vfd aan. Mijn vermoeden is dat die splitter geen afscherming heeft en daarom op die plek te gevoelig is voor EMI.

Ik ben benieuwd of jullie hetzelfde denken, en zo ja, hoe zou je dit op kunnen lossen? Zijn er usb splitters die wel goed afgeschermd zijn? Ik had ook al bedacht om eens een stapel ferrietkernen te kopen om die op alle losse usb kabels te zetten. Ik weet niet of dat veel op zal lossen. Wat denken jullie?
Alvast bedankt.

Mvg,
Niek
21416

21417
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: USB problemen

Bericht door Kjelt »

Als je de usb hubs in een geheel afgesloten blikken of aluminium doos stopt, die vervolgens hard aan de aarde aansluit, dan kun je testen of het je hubs zijn of je kabels.
Google maar eens op Kooi van Faraday.
Als het je kabels zijn , goed dubbel afgeschermde exemplaren gebruiken en in een metalen kabelgoot die ook weer hard aan aarde ligt. Kijk ook hoe je kabels lopen en of je de vfd kunt afschermen of in een andere kast kunt onderbrengen. Maar datvzijn de last resorts.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: USB problemen

Bericht door Kjelt »

Nog een paar snelle zaken die opvallen. Je motorkabels lijken niet afgeschermd?
De mantel hoort in de kast aan de aarde te worden gemonteerd liefst met speciale aardmantelklemmen.
De kabel van je vfd naar de spindel dient ook goed geaard te zijn, dubbel zelfs zie de handleiding van je Danfoss vfd en zo kort mogelijke weg de kast te verlaten.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: USB problemen

Bericht door benkr »

niek_saxofoon schreef: 24 jul 2020 20:47 Ik loop nu al een tijdje tegen hetzelfde probleem aan namelijk dat alles in het bedieningspaneel wat op usb werkt af en toe stopt met werken, en helemaal stopt met werken als ik de vfd van de freesmotor aanzet.
Alle usb apparaten zitten aangesloten op een tweetal usb splitters. Aan deze splitters hangen het touchscreen, toetsenbord, Pokeys en een drietal usb bussen. Wanneer ik die splitters er tussenuit haal en rechtstreeks op de usb verlengkabel aansluit werken de apparaten wel, ook met de vfd aan. Mijn vermoeden is dat die splitter geen afscherming heeft en daarom op die plek te gevoelig is voor EMI.

Ik ben benieuwd of jullie hetzelfde denken, en zo ja, hoe zou je dit op kunnen lossen? Zijn er usb splitters die wel goed afgeschermd zijn? Ik had ook al bedacht om eens een stapel ferrietkernen te kopen om die op alle losse usb kabels te zetten. Ik weet niet of dat veel op zal lossen. Wat denken jullie?
Alvast bedankt.
USB is heel vaak een probleem, probeer daarom dingen te scheiden, als het kan een USB Hub minder, liever een extra kabel vanuit de PC (die denk ik genoeg USB aansluitingen heeft) naar je bedienkast. Gebruik goede USB kabels, die met van die knotsen aan de einden vlak bij de YSB stekkertjes, als het kan ook nog goed afgeschermde kabels, dat zijn kabel van zo rond de 20 Euro per stuk, niet die van 1,59 van de Action, ook de verlengkabel niet die van Action, maar een degelijk uitgevoerde, bij voorkeur ook weer met die knotsen er op.
Zelf ferrietkernen kopen en gaan gebruiken is een redelijk kansloos verhaal, simpel omdat je geen kernen kunt kopen die voor jouw doel geschikt zijn, die zijn niet dik gezaaid, en er geldt voor dat alleen testen met een heleboel verschillende je een beetje verder zou kunnen helpen, maar dat is geen harde garantie.
En wat Kjelt roept, die USB HUB in een afgeschermde doos plaatsen helpt je alleen maar als je ook echt goede kabel gaat gebruiken en daarvan dan de afscherming op het punt waar die kabel de doos verlaat goed hard aan aarde legt. Ergens één klein dingetje vergeten en je hele afscherming is verdwenen, dat is voor de leek (zonder speciale meetapparatuur) echt een vrijwel kansloos gebeuren.

Maar de VD - motor kabel afschermen en goed aarden aan beide kanten zal je denk ik al een eind verder brengen.
Zo ook voor de stappenmotor kabels, gebruik losse draden en twist die per spoelpaar (A+ en A-, en B+ en B-) in elkaar, dan heb je ook daar minder storingen naar andere dingen zoals stuurlijnen. Zorg ook dat motorkabels en stuurlijnen zo ver mogelijk bij elkaar vandaan blijven en als ze voorbij een stuurlijn moeten dan bij voorkeur haaks op elkaar.
Voed je stepper drivers allemaal met aparte voedingsdraden vanaf de voeding en hang de minnen van de voeding(en) op één plaats aan elkaar.

Dit is geen makkelijke materie, veel proberen en veel dingen die dan niet blijken te werken. Meestal is de oorzaak iets heel erg eenvoudigs, maar dat is dan ook weer de grootste valkuil, als je het niet ziet of weet vind je het erg moeilijk en zeker als het probleem bestaat uit meerdere (soms kleinere) problemen bij elkaar, dan is één ding verhelpen geen verbetering, die verbetering zie je pas wanneer je het laatste probleem hebt opgelost.
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: USB problemen

Bericht door niek_saxofoon »

Kjelt schreef: 24 jul 2020 21:40 Nog een paar snelle zaken die opvallen. Je motorkabels lijken niet afgeschermd?
De mantel hoort in de kast aan de aarde te worden gemonteerd liefst met speciale aardmantelklemmen.
De kabel van je vfd naar de spindel dient ook goed geaard te zijn, dubbel zelfs zie de handleiding van je Danfoss vfd en zo kort mogelijke weg de kast te verlaten.
De afscherming van mijn motorkabels zitten geaard op de din rail in een veerklem, rood omcirkeld in dit plaatje, spindel idem:
21418

Kjelt schreef: 24 jul 2020 21:35 Als je de usb hubs in een geheel afgesloten blikken of aluminium doos stopt, die vervolgens hard aan de aarde aansluit, dan kun je testen of het je hubs zijn of je kabels.
Google maar eens op Kooi van Faraday.
Als het je kabels zijn , goed dubbel afgeschermde exemplaren gebruiken en in een metalen kabelgoot die ook weer hard aan aarde ligt. Kijk ook hoe je kabels lopen en of je de vfd kunt afschermen of in een andere kast kunt onderbrengen. Maar datvzijn de last resorts.
De usb kabels lopen buiten de kast een andere kant op dan de motorkabels, ze liggen dus niet voor een langer stuk naast elkaar. Volgens mij zijn alle usb kabels van ok kwaliteit, als in afgeschermd met folie en vlechtwerkje. Niet met ferrietkernen. Dat zou ik kunnen verranderen. Het rare is dat al die usb kabels het wel goed doen zonder die splitter ertussen... Die splitters zitten dus in het bedieningspaneel, niet in de besturingskast.
keesfrees
Berichten: 3113
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: USB problemen

Bericht door keesfrees »

Hebben de USB splitters een eigen voeding ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: USB problemen

Bericht door Kjelt »

niek_saxofoon schreef: 24 jul 2020 22:57 De afscherming van mijn motorkabels zitten geaard op de din rail in een veerklem, rood omcirkeld in dit plaatje, spindel idem.
Ik kan me vergissen maar dat is toch zo'n gereedschapsklem ? Zo ja die zijn niet echt daarvoor geschikt er zit nauwelijks druk achter en ze zijn niet van vertind koper maar verchroomd ijzer.
Wat je wilt is een schermaansluitklem (zie link) maar daar is goedkoper aan te komen, of beugels van koper die je hard op de aardplaat schroeft.

https://www.damencnc.com/nl/sk8-3-8mm-s ... rch=Scherm
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: USB problemen

Bericht door niek_saxofoon »

keesfrees schreef: 24 jul 2020 23:24 Hebben de USB splitters een eigen voeding ?
Ja. Heeft het probleem niet verholpen.

Ik zit te kijken naar zoiets:
https://www.conrad.nl/p/renkforce-4-poo ... rt-1610328

Zou dat beter werken dan zo'n plastic ding, of zitten hier nog steeds teveel kieren in?

Ik heb helaas niet meer usb poorten op het moederbord, anders had ik nog wel wat losse kabels kunnen trekken...
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: USB problemen

Bericht door niek_saxofoon »

Kjelt schreef: 24 jul 2020 23:33
niek_saxofoon schreef: 24 jul 2020 22:57 De afscherming van mijn motorkabels zitten geaard op de din rail in een veerklem, rood omcirkeld in dit plaatje, spindel idem.
Ik kan me vergissen maar dat is toch zo'n gereedschapsklem ? Zo ja die zijn niet echt daarvoor geschikt er zit nauwelijks druk achter en ze zijn niet van vertind koper maar verchroomd ijzer.
Wat je wilt is een schermaansluitklem (zie link) maar daar is goedkoper aan te komen, of beugels van koper die je hard op de aardplaat schroeft.

https://www.damencnc.com/nl/sk8-3-8mm-s ... rch=Scherm
Ik heb deze:

https://www.conrad.nl/p/icotek-sfzskl-6 ... uks-418890

Klemmen best wel stevig helemaal rondom
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: USB problemen

Bericht door benkr »

niek_saxofoon schreef: 24 jul 2020 23:38
keesfrees schreef: 24 jul 2020 23:24 Hebben de USB splitters een eigen voeding ?
Ja. Heeft het probleem niet verholpen.

Ik zit te kijken naar zoiets:
https://www.conrad.nl/p/renkforce-4-poo ... rt-1610328

Zou dat beter werken dan zo'n plastic ding, of zitten hier nog steeds teveel kieren in?

Ik heb helaas niet meer usb poorten op het moederbord, anders had ik nog wel wat losse kabels kunnen trekken...
Ik riep al dat een heel klein ding je hele afscherming om zeep kan helpen, die voedingsaansluiting is hier bijna zeker zo'n ding, als daar niet een echt heel goed EMC filter in zit dan is die hele metalen behuizing zinloos. En in mijn ervaring is een metalen behuizing bijna nooit de verbetering waar je naar op zoek bent.
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: USB problemen

Bericht door niek_saxofoon »

@ Benkr

Wat zou jij nu doen dan?

De 2 lange verlengkabels van besturingskast naar bedieningspaneel hebben ferrietkernen en zijn volgens mij van goede kwaliteit.
Ik heb even zitten kijken, usb kabels met ferrietkernen zijn alleen verkrijgbaar in langere kabels. Alle andere usb kabels in mijn kast en bedieningspaneel zijn 0,5m en met goede afscherming op één na. Ik heb niet meer usb poorten op mijn moederbord.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: USB problemen

Bericht door Kjelt »

niek_saxofoon schreef: 24 jul 2020 23:41 Ik heb deze:
Klemmen best wel stevig helemaal rondom
Ja die zijn goed 8)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: USB problemen

Bericht door DaBit »

Goed netfilter voor de frequentieregelaar, kabel naar de motor aansluiten zoals beschreven in de handleiding, en je problemen zijn hoogstwaarschijnlijk voorbij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: USB problemen

Bericht door niek_saxofoon »

DaBit schreef: 25 jul 2020 10:10 Goed netfilter voor de frequentieregelaar, kabel naar de motor aansluiten zoals beschreven in de handleiding, en je problemen zijn hoogstwaarschijnlijk voorbij.
Zoiets?
https://www.conrad.nl/p/tdk-ontstorings ... uks-434776

kan ook veel duurdere vinden, weet niet wat die toevoegen in waarden...
Plaats reactie