wabeco ccf1210 stopt steeds

Moderator: Moderators

franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door franks »

De pootjes van de condensatoren waren inderdaad gebroken, het tin wat ik met de tinzuiger verwijderd had, lag nog op mijn werkbank, de stukjes lagen er bij 2x.
Afgelopen weekend liep de motor weer, echter vanochtend wilde ik wat gaten boren. Na aanzetten van de machine, draaide deze 2 seconden en sloeg af, uit en weer aan gaf het zelfde effect, steeds weer uitschakelen.
Het lijkt of ik een relais hoor (uit)schakelen, zou het misschien kunnen zijn dat er een temperatuurbeveiliging op de schakeling zit?? Of zou de ptp/ntc kapot zijn. Morgenochtend als het is afgekoeld nog maar eens proberen
21488

Groet, Frank
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door hugo stoutjesdijk »

m'n ogen mankeren nog niet veel blijkbaar :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door Kjelt »

franks schreef: 12 aug 2020 16:58 Afgelopen weekend liep de motor weer, echter vanochtend wilde ik wat gaten boren. Na aanzetten van de machine, draaide deze 2 seconden en sloeg af, uit en weer aan gaf het zelfde effect, steeds weer uitschakelen.
Het lijkt of ik een relais hoor (uit)schakelen, zou het misschien kunnen zijn dat er een temperatuurbeveiliging op de schakeling zit?? Of zou de ptp/ntc kapot zijn.
Het kan een beveiliging zijn (misschien stroombeveiliging) maar ook het relais zelf of de sturing daarvan. Temperatuurbeveiliging zou ook kunnen.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door Harm J Seef »

Omdat de motorregeling telkens uitschakelt, kan dit natuurlijk ook door het tacho-circuit worden veroorzaakt.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

Harm J Seef schreef: 13 aug 2020 10:19 Omdat de motorregeling telkens uitschakelt, kan dit natuurlijk ook door het tacho-circuit worden veroorzaakt.
Als er die in zou zitten misschien wel.
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door FilipCNC »

Ja, op deze zit er een encoder op.

Als je nog veel problemen hebt met je printplaat zou je een TDA1085C universal speed controller kunnen bestellen. (Inc. aansluiting voor de encoder en tot 2000 Watt)
Deze kan je op Alie al kopen voor nog geen €30 ;-)
Laatst gewijzigd door FilipCNC op 17 aug 2020 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.
franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door franks »

FilipCNC schreef: 13 aug 2020 22:45 Ja, op deze zit er een encoder op.

Als je nog veel problemen hebt met je printplaat zou je een TDA1085C universal speed controller kunnen bestellen. (Inc. aansluiting voor de encoder en tot 2000 Watt)
Deze kan je op Alie kopen voor nog geen €30 ;-)
Bedankt voor de tip, als het komende week wat minder warm gaat worden, ga ik weer met de freesmachine aan de slag en kijken of hij nog afslaat bij enigszins normale temperaturen
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

FilipCNC schreef: 13 aug 2020 22:45 Ja, op deze zit er een encoder op.

Als je nog veel problemen hebt met je printplaat zou je een TDA1085C universal speed controller kunnen bestellen. (Inc. aansluiting voor de encoder en tot 2000 Watt)
Deze kan je op Alie kopen voor nog geen €30 ;-)
Doe eens een link dan, ik kan alleen het kale IC vinden.
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door FilipCNC »

https://www.ebay.it/sch/motor.uses/m.html


TDA1085C Universal Regolatore di Velocità per fresa WABECO F1200E
https://youtu.be/jRLc3xsheMQ
franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door franks »

Het is even stil geweest, maar ik ben met andere werkzaamheden bezig geweest.
inmiddels heb ik het schema van de printplaat van de motorbesturing gevonden op een oostenrijks forum. Ook heb ik een kennis bereid gevonden om de printplaat door te meten en hij kwam tot de conclusie dat de thyristor stuk was. Deze heeft hij vervangen en vanavond heb ik alles weer aangesloten.
de machine draait tot nu toe zonder uit te vallen, echter haalt hij het maximum toerental niet.
Als ik de potmeter opdraai, haalt hij het hoogste toerental bij de stand van de potmeter van ongeveer 75 a 80 %, bij doordraaien naar 100% daalt het toerental weer enigszins.
Ik heb een keer een opdonder gehad bij het aanraken van de metalen plaat waarmee de thyristor verbonden is, ik heb destijds 230V gemeten op de plaat tov aarde, als ik nu meet tijdens in bedrijf zijn is de spanning maximaal 135V ??
21781

Groet, Frank
Laatst gewijzigd door franks op 13 okt 2020 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

Het lijkt er op dat je maar de helft van je sinus gebruikt, dat kan verschillende oorzaken hebben, maar wat jij een thyristor noemt moet een triac zijn volgens het schema.
Als je een triac vervangt door een thyristor dan krijg je zo ongeveer wat je nu omschrijft, maar de helft van de sinus wordt gebruikt.
Als je toch een nieuwe triac hebt geplaatst dan kan ook de brugcel kapot zijn, ook daar kan zo maar een diode stuk raken met zo ongeveer hetzelfde effect.
Meten met een scoop, en dan bij voorkeur via een isolatie versterker, kan helpen om helder te krijgen wat er precies gebeurd als de thyristor toch een triac blijkt te zijn en als de brugcel heel is.
Omdat alles op netpotentiaal ligt is die isolatieverterker essentieel om veilig te kunnen meten, anders wordt het een heel gevaarlijke onderneming, je hele scoop komt dan op netpotentiaal en gaat je dus bijten als je hem aanraakt, om maar niet e spreken van ergere dingen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

Nog even over die 230V op die metalen plaat, mist die triac niet het isolatieplaatje, best mogelijk dat je daardoor iets kortsluit wat rare verschijnselen geeft.
Ik geloof niet dat als hier echt 230V op terecht komt dat zo'n module als veilig in een machine toegepast mag worden tenzij deze in een echt goede kunststof behuizing zit met heeeeeel veel waarschuwingen er op.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

Ik zie je cirkeltje om dat ding, maar het blijft een triac en geen thyristor.
franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door franks »

franks schreef: 13 okt 2020 21:35
Ik heb een keer een opdonder gehad bij het aanraken van de metalen plaat waarmee de thyristor verbonden is, ik heb destijds 230V gemeten op de plaat tov aarde, als ik nu meet tijdens in bedrijf zijn is de spanning maximaal 135V ??
21781

Groet, Frank
Correctie, na het uitvallen van de machine (met de schakelaar nog in de " in " -stand), staat er nog steeds 230 V op de metalen plaat. Tijdens normaal bedrijf is dit tussen 80-135V, afhankelijk van toerental.
Ik ga met mijn kennis overleggen over de Thyristor<>Triac.
Er zit geen isolatieplaatje tussen de achterzijde van de thyristor en de metalen plaat, ook niet in de oude situatie
Plaats reactie