wabeco ccf1210 stopt steeds

Moderator: Moderators

franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door franks »

Even voorstellen, mijn naam is Frank en ben woonachtig in het Brabantse Haarsteeg, ik volg dit forum al enige tijd als geïnteresseerd lezer. 40 jaar geleden heb ik mijn MTS diploma werktuigbouwkunde gehaald en in die tijd was het CNC gebeuren net in opkomst.
Ik ben na het behalen van mijn werktuigbouwkunde diploma echter in de elektra energietechniek terecht gekomen en heb al die tijd niet veel met wtb te maken meer gehad, tot dat ik voor het maken van voetjes voor een draaitafel een oude amerikaanse draaibank uit 1948 heb aangeschaft, hiermee heb ik al vele onderdelen oa voor mijn zelfbouw platenspelers tonearmen gemaakt. 4 jaar geleden heb ik een Wabeco f1200 boor/freesmachine aangeschaft waarmee ook weer vele hobbyuren zijn besteed. Deze machine is onlangs verkocht omdat ik een Wabeco ccF1210 met 3 assen cnc besturing heb overgenomen van een hobbyist. Ik ben me nu aan het bekwamen in Fusion 360 en eding om het apparaat te kunnen besturen, en dat gaat met horten en stoten steeds beter.

Nu heb ik echter een merkwaardig probleem:

bij het bouwen van een beukenhouten audiomeubel moet ik een aantal gaten boren/frezen (handmatig), tijdens het boren viel de machine steeds vaker uit bij de geringste belasting, na de stop en startknop ingedrukt te hebben start de machine weer op maar valt bij een beetje druk op de boor weer uit.
Vanmiddag heb ik de koolborstels gecontroleerd en de gehele motor met perslucht grafiet vrij gemaakt, maar hiermee was het probleem niet opgelost.
Tijdens het demonteren van de behuizing, vond ik ook nog een kleine condensator liggend op het frame??. Ik ben bang dat deze condensator de boosdoener is van mijn probleem, alleen heb ik van elektronica helaas te weinig verstand om er constructief mee aan de slag te gaan en de printplaat zit helemaal bovenin de behuizing gemonteerd, waardoor ik de componenten niet kan zien.
Is er misschien iemand die dit probleem herkent en er misschien een oplossing voor weet?


Groet, Frank
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

Plaats eens een paar foto's van de stuurprint en de condensator, dat zou mogelijk verhelderend kunnen zijn.

En foto's plaatsen doe je zo:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=5&t=18129&start=15

Afhankelijk van het model/type stuurprint zou ik je misschien kunnen helpen.
franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door franks »

Bedankt voor je snelle reactie, ik heb vanochtend de printplaat verwijderd en zag meteen al de plaats waar de condensator had gezeten. De naastliggende condensator bleek ook los te zijn, evenals de condensator waar de kleine zwarte schroevendraaier naar wijst.
Ik heb ze allemaal vast gesoldeerd en weer gemonteerd. De eerste test leek alles weer goed te werken, maar na enkele minuten viel de motor weer 2x uit. Hierna heb ik een aantal gaten geboord en dat ging goed en de machine viel ook niet meer uit.
21467
21468
21469
21472
21470
21471
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

Dat kleine onderdeeltje is een condensator en maakt deel uit van de ontstoring en is verder niet kritisch of belangrijk voor jou klacht.
Dat andere component is waarschijnlijk een zgn. NTC of PTC weerstand die de maximale stroom beperkt, hetzij bij inschakelen, hetzij bij piekbelastingen.
Als die slecht gesoldeerd is dan is dat wellicht wel de oorzaak van je probleem.
Ik heb geen idee of je een goede, lees juiste soldeerbout voor dit soort werk, hebt, anders kom je maar even naar Tilburg dan soldeer ik het allemaal wel terug voor je. Belangrijk is dat je niet meer kapot maakt dan dat je herstelt. Met een hele grote pook en niet de juiste soort soldeertin gaat dit niet lukken en is extra schade niet te voorkomen.

Het is trouwens heel waarschijnlijk dat er nog veel meer "halve" zgn. "koude lassen" op die print zitten die voor problemen kunnen zorgen, alleen als je weet waar je naar moet kijken herken je ze, maar als je er met de soldeerbout aan komt dan trekt de soldeertin zich meteen helemaal terug van het draadje wat vast zou moeten zitten. Je herkent dit soort slechte verbindingen het best aan een cirkelvormig scheurtje in de soldeerverbinding, soms is het echt erg moeilijk zichtbaar, dan is die truuk met de soldeerbout dé enige indicatie dat het een koude las was.
franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door franks »

Bedankt voor je aanbod !!
Ik ga even bekijken hoe de machine zich nu gaat gedragen, mocht het weer mis gaan dan maak ik graag gebruik van je aanbod.
Ik heb de solderingen gemaakt met een 20 W soldeerstation, de tin die ik gebruik is zilversoldeer van wbt, deze gebruik ik bij het solderen van wisselfilters voor luidsprekers die ik bouw.
Ik heb de overige solderingen bekeken en op het eerste gezicht zien die er goed uit
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

franks schreef: 08 aug 2020 15:36 Bedankt voor je aanbod !!
Ik ga even bekijken hoe de machine zich nu gaat gedragen, mocht het weer mis gaan dan maak ik graag gebruik van je aanbod.
Ik heb de solderingen gemaakt met een 20 W soldeerstation, de tin die ik gebruik is zilversoldeer van wbt, deze gebruik ik bij het solderen van wisselfilters voor luidsprekers die ik bouw.
Ik heb de overige solderingen bekeken en op het eerste gezicht zien die er goed uit
Die soldeerbout is wel okee denk ik, die soldeertin ken ik niet, maar dat zal ook wel goed zijn.
Succes met het gebruik van de machine.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

Ik zit me stierlijk te vervelen binnen door de hitte en daarom heb ik maar wat verder gezocht.
Ik las al dat de motor eigenlijk een wasmachine motor was, de regelaar is ook een wasmachine regelaar, ik kan niet precies dezelfde vinden nu, maar de hele familie lijkt zijn basis te hebben bij een Philips regelaar.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door Harm J Seef »

Zoeken op AKO 544 levert al snel de nodige wasmachine-regelaars.
Een wasmachinemotor is niet bepaald niet iets minderwaardigs.
Waar een 'normale' seriemotor direct doorbrandt, voorkomt de regeling dat.

Voordeel voor jou, is dat de wasmachine-reparateur om de hoek jouw probleem kan verhelpen.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

Harm J Seef schreef: 10 aug 2020 14:08 Zoeken op AKO 544 levert al snel de nodige wasmachine-regelaars.
Een wasmachinemotor is niet bepaald niet iets minderwaardigs.
Waar een 'normale' seriemotor direct doorbrandt, voorkomt de regeling dat.

Voordeel voor jou, is dat de wasmachine-reparateur om de hoek jouw probleem kan verhelpen.
Nee, dat kan hij niet.
Het enige wat die kan doen is op basis van merk en type wasmachine een vervangende module regelen, omdat hier merk en type geen wasmachine opleveren gaat die truuk echt niet door.
Maar je hebt wel een redelijke kans dat een module van een sloopmachine (mits die module niet kapot is) weer een werkende machine kan opleveren.
Maar dan zul je zelf wel op basis van het schema van de wasmachine waar die module uit komt (wat wel verkrijgbaar is voor een reparateur) die module opnieuw aan moeten sluiten en dan is de kans heel groot dat dat niet zo maar 1 op 1 past, maar werkend is het zeker weer te krijgen.
Je moet het dan echter wel door een hobbyist laten doen want die reparateur vraagt al snel 40 Euro per uur, en in een uurtje is het dan echt niet gefikst.Bovendien zijn er niet zo heel veel reparateurs meer te vinden die zo die machine kunnen en willen repareren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door Kjelt »

Ik zou de print even naar Ben sturen of afgeven , koelpasta vernieuwen, soldeerverbindingen verversen en evt de elco's en relais vervangen en zo'n print kan weer twintig jaar mee.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat ik me nu af zit te vragen: zijn die pootjes van die condensator nu gebroken door trilling, of zijn ze uit de soldering gevallen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door Kjelt »

Meestal wat Ben zegt, slecht gesoldeerd zogenaamde koude lassen, tekort vloeien vd tin in het productieproces, te weinig of slechte flux , maar kan ook geoxydeerde of gecorrodeerde soldeerverbindingen zijn.
Die worden bros en het treedt op de overgang tussen bv twee metalen, het lood/tin van de soldeerverbinding en het metaal van het pootje vd component.

Je ziet dit door een rond breukje of ook wel dofheid van het soldeer.
Wegzuigen en vervangen door vers loodtin (geen loodvrij tin gebruiken bij oude printen want dan heb je weer kans op nieuwe ellende)

Andere veelvoorkomende issues:
- loslaten van het koper door ouderdom, warmte of baggerlijm van de pcb van de carrier zijnde geperst papier of FR-4
- lekken van een elco die het printspoor gewoon letterlijk wegvreet
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door Kjelt »

Wat lekkende elcos betreft daar wordt wel eens lacherig over gedaan maar ik lach niet meer.
Een multimeter van nieuw 6k€ waar alle A merk elcos lekten. Ik ben er denk ik dik veertig uur mee bezig geweest, wassen en schrobben en spoelen in IPA. Helaas het was een 6 layer print en op de plek van de lekkage waren ook alle printsporen in de tussenlagen aangevreten. Apparaat is dus totaal onbetrouwbaar , daarom kreeg ik hem ook voor noppes, en kan ieder moment weer kuren krijgen maar voor nu doet ie het weer op 6 vd 8 standen, maar zoals gezegd geen bedrijf die dit in zijn shop wil hebben. Zie je de foto denk je valt wel mee, dacht ik ook maar niet dus, in de praktijk is het over en uit.

21481
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 aug 2020 17:27 Wat ik me nu af zit te vragen: zijn die pootjes van die condensator nu gebroken door trilling, of zijn ze uit de soldering gevallen.
Met redelijke zekerheid durf ik te roepen dat die draadjes uit de soldering zijn gevallen, het waarom moet ik in dit geval even schuldig blijven, bij de vroegere KTV's was het wel duidelijk, de lijntrafo, eigenlijk het hart van de TV trilde continu met ruim 15kHz en dat vond de tin waarmee dat ding in de print gesoldeerd was niet leuk, na verloop van tijd kwam daarom ook zowat elke TV aan de beurt om op die plekken opnieuw gesoldeerd te worden, niet één soldering, maar gewoon allemaal van die trafo waren dan los en veroorzaakten problemen.
Plaats reactie